arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۰

پوتین: غرب درتنبيه کشورهاي خاص بيش از حد اشتياق نشان مي‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ولاديمير پوتين تاكيد كرده است كه روسيه به داشتن نقشي فعال و سياستي سازنده در راستاي ارتقاي امنيت جهن ادامه خواهد داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه كه در انتخابات رياست جمهوري اين كشور كانديدا شده است، در مقاله‌اي با عنوان "روسيه و تغيير جهان" به تشريح نقطه نظراتش در خصوص نگرش و ايدئولوژي نسبت به وضعيت كنوني جهان و تاثير روسيه در جامعه بين‌المللي پرداخته است.

وي در اين نوشتار آورده است: چالش‌هاي خارجي و تحولات در جهان، روسيه را وادار به اتخاذ تصميماتي خواهد کرد که بر اقتصاد، فرهنگ، بودجه و همچنين سرمايه گذاري‌هاي اين کشور تاثير خواهد داشت.

به گفته نخست وزير روسيه، اهداف نهفته در سياست خارجي اين کشور منعکس کننده نقش منحصر بفرد روسيه در نقشه سياسي جهان، تاريخ و توسعه جهان مدرن است.

پوتين در بخشي از مقاله‌اش با اشاره به وضعيت ايران در شرايط کنوني نوشته است: ايران در حال حاضر در مرکز توجه بين‌المللي قرار دارد و نيازي نيست که گفته شود روسيه درباره تهديد فزاينده حمله نظامي به اين کشور نگران است.

به گفته نخست وزير روسيه، هر گونه حمله به ايران، عواقب مصيبت باري خواهد داشت.

پوتين با تاکيد بر اينکه اختلافات با ايران بايد از طريق صلح آميز حل شود، نوشته است: پيشنهاد ما اين است که حق ايران را براي توسعه برنامه هسته‌اي از جمله حق غني سازي اورانيوم به رسميت بشناسيم. البته در مقابل بايد تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت بگيرد. در صورت توافق با چنين امري، تمامي تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران از جمله تحريم‌هاي يکجانبه بايد لغو شود.

به گفته پوتين غرب در"تنبيه" کشورهاي خاص اشتياق بيش از حد از خود نشان داده و هر پيشرفت کوچکي از سوي اين کشورها را با تحريم پاسخ داده است. بايد بخاطر داشت که ما در قرن 19 و يا حتي 20 زندگي نمي کنيم.

ولاديمير پوتين در اين مقاله از بهار عربي به عنوان پديده‌اي جديد ياد کرده است.

نخست وزير روسيه در بخش ديگري از مقاله‌اش با اشاره به اعتراضات در کشورهاي عربي و شمال آفريقا نوشته است: يک سال پيش جهان شاهد پديده‌اي جديد و تقريبا همزمان بود. پديده‌اي که با نمود اعتراضاتي گسترده عليه رژيم‌هاي اقتدارگرا در کشورهاي عربي خود را نشان داد.

به "بهار عربي" در ابتدا به عنوان پديده‌اي که با تغييرات مثبت همراه خواهد بود، نگريسته شد. مردم در روسيه هم با کساني که در اين کشورها به دنبال ايجاد اصلاحات بودند، ابراز همدردي کردند.

اما پوتين معتقد است: به زودي مشخص شد که اين حوادث در بسياري از کشورها از "سناريويي متمدنانه" پيروي نمي کند. به جاي دفاع از دموکراسي و حمايت از حقوق مردم، تلاش‌هايي براي عزل دشمن و يا انجام کودتا صورت گرفت که نتيجه همه اين تحولات جايگزين شدن يک نيروي متخاصم تر به جاي نيروي‌هاي قبلي بود!

به گفته نخست وزير روسيه، نبايد اجازه داد که سناريوي ليبي در سوريه تکرار شود و جامعه بين‌المللي بايد براي دستيابي به مصالحه‌اي در داخل سوريه تلاش کند.

در ادامه مقاله پوتين آمده است: بسيار مهم است كه در سوريه هرچه سريعتر به خشونت‌ها پايان داده و گفتگوهايي ملي بدون هر گونه پيش شرط و يا مداخله خارجي و با احترام به تماميت ارضي سوريه انجام شود. هدف اصلي، جلوگيري از بروز جنگي داخلي در اين کشور است و ديپلماسي روسيه تاکنون در اين مورد کارساز بوده است.

ولاديمير پوتين ابراز اميدواري کرده که آمريکا و ساير کشورها از "تجارب غم انگيز گذشته" عبرت بگيرند و بدون قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متوسل به قدرت نظامي نشوند.

نخست‌وزير روسيه با هشدار نسبت به آينده افغانستان آورده است: ناتو نتوانسته به اهدافش در افغانستان دست يابد.

وي با تاکيد بر اين که روسيه از عمليات نظامي در اين کشور حمايت کرده، افزوده است: با اين حال عمليات نظامي نيروهاي ناتو نتوانسته به اهداف مورد نظر دست يابد. تروريسم و قاچاق مواد مخدر هنوز افغانستان را تهديد مي کند.

آمريکا اعلام کرده است که در سال 2014 ميلادي نيروهايش را از افغانستان خارج مي کند.

نخست وزير روسيه در مقاله اش با اشاره به ايجاد پايگاه‌هاي آمريکايي در افغانستان و کشورهاي همسايه نوشته است که اين اقدام آمريکا بدون اهداف و برنامه زماني مشخص صورت گرفته که چنين چيزي مطابق خواسته ما نيست.

به نوشته پوتين، روسيه منافعي آشکار در افغانستان دارد و داشتن چنين منافعي قابل درک است.

وي تاكيد كرده است: افغانستان همسايه نزديک ماست و بدون ترديد روسيه خواستار ايجاد ثبات و صلح در اين کشور است.

پوتين تاكيد كرده است: بي هيچ ترديدي ما به نقش سازنده و فعال خود در ارتقاي امنيت بين‌المللي و مقابله با درگيري‌ها و از ميان برداشتن چالش‌ها در زمينه تسليحات هسته‌اي مناقشات و بحران‌هاي منطقه‌اي، تروريسم و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهيم داد.

وي در اين مقاله كه هفتمين سري مقاله از مقالات كمپين انتخاباتي وي است، تاكيد كرده است: روسيه تلاش خواهد كرد تا نظام جهاني جديدي بر پايه واقعيت‌هاي ژئوپولتيك مدرن ايجاد كند و از اقدامات بيهوده بپرهيزد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي واشنگتن براي ساخت سامانه دفاع ضد موشكي در اروپا و نزديكي مرزهاي روسيه عنوان داشت: آمريكا از در نظر گرفتن نگراني‌هاي مسكو در اين زمينه خودداري كرده است. اگر آنها نگراني‌هاي ما را ناديده نمي‌گرفتند و عليه ثبات در جامعه بين‌المللي فعاليت نمي‌كردند من اين مسائل را مطرح نمي‌كردم.

وي همچنين از آمريكا و هم‌پيمانان اين كشور در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه اقدامات مداخله جويانه خود را در كشورهاي ديگر منطقي مي‌پندارند، انتقاد كرده و آورده است: اين اقدام‌ها نوعي خلاء قانوني و اخلاقي در روابط بين‌المللي به شمار مي‌آيد.

پوتين در مقاله شش هزار واژه‌اي خود ابراز اميدواري كرده است كه روابط دو جانبه روسيه با كشورهاي ديگر ارتقاء يابد.

پوتين به رغم انتقاد صريح از اقدام‌هاي واشنگتن در عرصه بين‌المللي عنوان داشته است: روسيه آماده است تا در روابط خود با آمريكا تجديد نظر كند و اين امر در صورتي محقق خواهد شد كه آمريكايي‌ها براساس اصول همكاري دو جانبه و برابر رفتار كنند.

در ادامه اين نوشتار آمده است: برخي پيشرفت‌ها در روابط واشنتگن - مسكو قابل ملاحظه است اما سياستگذاران آمريكايي در حال حاضر توانايي لازم را براي پايان دادن به جنگي سرد عليه روسيه ندارند. ما آماده‌ايم تا همكاري دو جانبه و مثمرثمري را از طريق مذاكرات آزاد با تمامي شركاي خارجي مان داشته باشيم. من بر اين عقيده هستم كه ارتقاء وضعيت اقتصادي چين به هيچ وجه تهديد نيست بلكه چالشي است كه امكان همكاري‌هاي تجاري را افزايش مي‌دهد. روسيه از توانايي‌هاي چين در آينده بيشتر بهره‌ خواهد جست. چين در مسائل بين‌المللي با اعتماد به نفس بيشتري عمل مي‌كند واين مساله مورد استقبال ماست چرا كه پكن درباره نظام جهاني جديد موضعي مشابه با موضع ما دارد.

پوتين خاطرنشان كرد: همكاري با شركاي گروه بريكس همچنان از اولويت‌هاي روسيه است.اگر گروه بريكس فعاليت‌هاي خود را واقعا به خوبي انجام دهد تاثيرش بر اقتصاد و سياست جهان كاملا حائز اهميت خواهد بود.

نخست وزير روسيه درخصوص بحران اقتصادي اروپا خاطرنشان كرد: مسكو احتمالا در صورت نياز اقدام به پرداخت كمك اقتصادي مستقيم خواهد كرد. روسيه در راستاي ارتقاء وضعيت اقتصادي اروپا در تدابير بين‌المللي نقشي ايفا كرده و مطابق با تصميمات صندوق بين‌المللي پول عمل مي‌كند.
نظرات بینندگان