arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۰

گزارشی از بازار فروش ماهیان آکواریومی/از 400 تومان تا 6 میلیون تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که همه تصور می‌کنند داشتن آکواریوم فقط مخصوص افراد ثروتمند و پولدار جامعه است اما باید گفت که قیمت این ماهی‌ها از 400 تومان تا 6 میلیون تومان در نوسان است؛ هم می‌توان با 20 هزار تومان یک آکواریوم داشت و هم با 15 میلیون تومان.

خبرگزاری فارس: فروش ماهیان آکواریومی از 400 تومان تا 6 میلیون تومان/مرجان از 10 هزار تومان به بالا

به گزارش فارس، همواره تمام انسان‌ها به دنبال ایجاد زیبایی در محیط کار و زندگی خود هستند و از لوازم مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند؛ از مبلمان شیک و جذاب گرفته تا وسایل مختلفی که در تزئینات منازل استفاده می‌شود.

یکی از تجهیزات که برای زیبایی بخشیدن به محیط کار و منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد "آکواریوم" و استفاده از ماهیان آکواریومی است.

ماهیان زینتی(آکواریومی) همیشه جذابیت خاصی دارند و با دیدن آنها انسان به یاد طبیعت و دریا می‌افتد؛ این ماهیان که به 2 گروه بزرگ ماهیان آب شیرین و آب شور تقسیم می‌شوند قیمت‌های متفاوتی دارند به طور مثال قیمت ماهیان آب شیرین که پرورش آنها در ایران راحت‌تر، کم‌هزینه‌تر و رایج‌تر است از 400 تومان آغاز و تا 500 هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

اما به دلیل اینکه ماهیان زینتی آب شور در ایران کمتر وجود دارند و نگهداری آنها سخت‌تر و هزینه نگهداری نیز بیشتر است قیمت آنها از 8 هزار تومان تا 6 میلیون تومان در نوسان است.

 

ماهی گوپی

به طور مثال ارزان‌ترین ماهی آکواریومی که در ایران تولید می‌شود "گوپی" است که قیمت آن 400 تومان است اما گرانترین نوع این ماهی‌ها کوسه ریز وارداتی از اندونزی و سنگاپور است که 6 میلیون تومان قیمت دارد همچنین خانواده "دیسکن‌ها" که جزء ماهیان آب شیرین گران است از 4 تا 5 هزار تومان تا دانه‌ای 500 هزار تومان به فروش می‌رسد ضمن اینکه ماهی اروانا 3 میلیون قیمت دارد.

 

 ماهی اروانا

البته علاوه بر تقسیم بندی ماهیان آکواریومی به شیرین و شور این ماهیان را می‌توان به 2 دسته وارداتی و تولید داخل هم تقسیم کرد که به گفته یکی از فروشندگان ماهیان آکواریومی، ماهیان وارداتی خوش رنگ‌تر و ماهیان سالم‌تری از ماهیان تولید داخل هستند.

کسی در ایران با سیستم پرورش ماهیان آب شور آشنایی ندارد 

 م.خ یکی از فروشندگان ماهیان آکواریومی می‌گوید: گونه‌های ماهیان آکواریومی خیلی متفاوت است؛ تفاوت ماهیان شور و شیرین در این است که ما در ایران گونه‌های ماهی آکواریومی آب شیرین پرورش می‌دهیم اما گونه‌های آب شور معمولاً در ایران هیچ نوع پرورشی ندارد به دلیل اینکه هزینه صید آن بسیار پایین‌تر از هزینه پرورش آن است ضمن اینکه کسی با سیستم پرورش این گونه ماهیان آشنا نیست.

وی ادامه می‌دهد: اما در کشورهای آسیای جنوب شرقی برخی از گونه‌های ماهیان آکواریومی آب شور از جمله دلقک ماهیان و خانواده اسب ماهیان را پرورش می‌دهند.

داود واحد، یکی دیگر از فروشندگان ماهیان آکواریومی بیان می‌کند: ماهیان آب شیرین را می‌توان به گوشتخوار و گیاه‌خوار هم تقسیم کرد ضمن اینکه برخی از ماهیان آکواریومی شناسنامه‌دار هستند چرا که این گونه‌ها کمیاب محسوب می‌شوند. 

مرجان دریایی از 10 هزار تومان به بالا

علاوه بر ماهیان آکواریومی که در مراکز فروش این گونه ماهی‌ها به فروش می‌رسد می‌توان به مرجان‌های دریایی نیز اشاره کرد.

البته براساس مقررات محیط زیست بین‌المللی به دلیل اینکه تجزیه‌پذیری مرجان‌های نرم (مرجان‌های درختی و انواع شقایق‌ها) خیلی سریع است این گونه مرجان‌ها در تمام دنیا قابل برداشت هستند اما در خصوص مرجان‌های سخت که اسکلت آهکی دارند در هیچ جای دنیا اجازه برداشت آنها وجود ندارد.

قیمت مرجان‌ها نیز در این مراکز متفاوت است به طور مثال در یکی از این مراکز قیمت مرجان دریایی 25 تا 30 هزار تومان است و در یکی دیگر از مراکز فروش ماهیان قیمت مرجان دریایی از 10 هزار تومان به بالا به فروش می‌رسد.

با 20 هزار تومان می‌توان یک آکواریوم در خانه داشت

همیشه در ذهن همگان این تصور وجود دارد که داشتن یک آکواریوم و ماهیان داخل آن که زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد تنها برای افراد پولدار وجود دارد اما باید گفت که این تصور نادرستی است چراکه می‌توان حتی با 30 هزار تومان هم یک آکواریوم زیبا در منزل ایجاد کرد.

داود واحد، یکی از فروشندگان ماهیان آکواریومی در این باره عنوان می‌کند: نگهداری این ماهیان کار لذت بخشی است و حتی می‌توان با 20 هزار تومان یک آکواریوم زیبا در منزل ایجاد کرد البته همه قشری از این ماهیان خریداری می‌کنند و این کار بستگی به ذوق و سلیقه افراد دارد.

15 میلیون تومان قیمت یک آکواریوم دیجیتالی ماهیان آب شور

م.خ یکی از فروشندگان ماهیان آکواریومی می‌گوید: قشر متوسط بیشتر ماهیان آب شیرین را خریداری می‌کند اما اقشار پر درآمد ماهیان آب شور را می‌خرند و حتی برخی از افراد حتی تا چند میلیون تومان ماهی خریداری می‌کنند به طور مثال یک آکواریوم 50 سانتی ماهی آب شور در تهران 2 میلیون تومان قیمت دارد یا یک آکواریوم یک متری 20 تا 30 سانتی با تجهیزات دیجیتال 15 میلیون تومان است.

بالارفتن ارز بر قیمت ماهیان آکواریومی تأثیر داشته

وی در خصوص نوسان بر قیمت ماهیان آکواریومی می‌گوید: مهمترین موضوعی که بر حرفه ما تأثیر داشته است این بود که بعد از اینکه قیمت‌ها بالاتر رفته است مردم کمتر از این ماهیان خریداری می‌کنند چرا که بیشتر این ماهیان وارداتی هستند و طبعاً قیمت ماهیان آکواریومی نیز افزایش یافته و حتی به 2 برابر هم رسیده است.

 

البته با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خوبی قرار دارد و به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی دارد فرصت خوبی برای اشتغال زایی در زمینه پرورش ماهیان آکواریومی وجود دارد اما مسئولان به این موضوع بسیار مهم کم توجهی می‌کنند.

خلیج فارس و دریای عمان فرصت خوبی برای اشتغالزایی پرورش ماهیان آکواریومی 

م.خ فروشنده ماهیان آکواریومی در این خصوص می‌گوید: ما در خلیج فارس و دریای عمان فرصت خوبی برای پرورش ماهیان آکواریومی داریم اما صید این ماهیان در این مناطق تقریباً صفر است به طور مثال گونه جراح دم زرد که جزء گونه‌های مخصوص خلیج فارس و اقیانوس هند است و همه جای دنیا به دنبال آن هستند در ایران قیمتی در حدود 40 هزار تومان دارد و میزان صید آن در ماه در خلیج فارس حداکثر 100 دانه است حال تکثیر این ماهی مگر با ماهی‌های دیگر چقدر متفاوت است؟

فروش ماهیان آکواریومی شغل درآمدزایی نیست

وی ادامه می‌دهد: بنابراین مجوز صید ماهیان زینتی در خلیج فارس به جز یکی 2 مورد داده نمی‌شود و ممنوع است حتی فروش ماهیان زینتی ایرانی در جزیره کیش ممنوع است و این نشان می‌دهد اطلاعات کارشناسان شیلات ما در مورد ماهیان زینتی صفر است.

در اندونزی فروش ماهیان زینتی از فروش نفت ایران بالاتر است

این فروشنده ماهیان آکواریومی با بیان اینکه بنده از روی علاقه و تفریح ماهی آکواریومی می‌فروشم، می‌افزاید: فروش ماهیان آکواریومی شغل درآمدزایی نیست اما می‌تواند باشد حتی در کشورهای دیگر مانند اندونزی فروش ماهیان زینتی از فروش نفت ایران بالاتر است.

وی تأکید می‌کند: بنابراین ما که به خلیج فارس راه داریم اما شغلی تحت عنوان صید و پرورش ماهیان زینتی در ایران نداریم .ضمن اینکه حتی سرشماری کل و بز در محیط زیست و شکار این گونه‌ها قانون دارد اما متأسفانه ما در خصوص حمایت از ماهیان زینتی خلیج فارس قانونی نداریم و فقط ممانعت وجود دارد.

به گزارش فارس امیدواریم مسئولان کشور با در نظر گرفتن این موضوع که پرورش ماهیان آکواریومی نیز می‌تواند شغل مناسبی برای جوانان این مرز بوم ایجاد کند از این فرصت بسیار مهم در جهت اشتغالزایی استفاده کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
09153865436
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
3
0
چند سال که دنبال اکواریوم چینی مینجینگ 2 متری هستم ولی پیدا نمیکنی اگه کسی ميتونه برام پیدا کنه بدجوری عاشقشم و علاقه دارم
نظرات بینندگان