arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۰
اسناد جدید اطلاعاتی افشا شده نشان می‌دهد؛

بن لادن دائما با مقامات اطلاعاتی پاکستان در تماس بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

اسناد جدید اطلاعاتی افشا شده نشان می‌دهد که اسامه بن لادن در زمان اختفا در پاکستان دارای تماس دائمی با چندین تن از مقام‌های ارشد آژانس اطلاعات نظامی پاکستان بوده است.

، به نوشته روزنامه دیلی میل، این اسناد در ایمیل‌های اندیشکده امنیتی آمریکایی "استراتفور" وجود دارد که توسط گروه هکرهای انانیموس به دست آمده و توسط وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شده است.

شرکت امنیتی استراتفور تحلیل‌هایی در خصوص امور مختلف جهان به شرکت‌های بزرگ، مقام‌های نظامی و آژانس‌های دولتی ارائه می‌کند و یکی از مجله‌های تجاری آمریکا این شرکت را به سایه سازمان سیا تشبیه کرده است.

در یکی از ایمیل‌های این شرکت اسنادی وجود دارد که در جریان حمله به محل سکونت اسامه بن لادن، رهبر القاعده در منطقه ابیت آباد پاکستان جمع آوری شده است.

به دنبال حمله نیروهای ویژه آمریکا به محل اختفای اسامه بن لادن در ابیت آباد در ماه مه سال 2011 وی به قتل رسید.

در اسناد موجود در ایمیل شرکت استراتفور نشان داده شده که بن لادن با 12 تن از مقامات آژانس اطلاعاتی پاکستان (ISI) در ارتباط بوده و آنها از محل اختفای او آگاه بوده‌اند.

در ایمیل‌های داخلی رد و بدل شده، نام مقامات پاکستانی آورده نشده اما در آنها ذکر شده که آمریکا می‌تواند از این اطلاعات به عنوان اهرم فشار در مذاکرات پس از حمله به ابیت آباد با پاکستان استفاده کند.

مقامات آمریکایی همیشه معتقد بودند که امکان ندارد (ISI)‌ از محل اختفای بن لادن در نزدیکی یک پادگان نظامی در شهری نزدیک به اسلام آباد خبر نداشته باشند اما پاکستان همیشه این مساله را تکذیب می‌کرد.

در ایمیل‌های مذکور ذکر شده که چندین تن از مقامات ارشد (ISI) و یک ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان از محل اختفای بن لادن اطلاع داشته‌اند.

ویکی لیکس ادعا کرده که به پنج میلیون ایمیل شرکت استراتفور دست پیدا کرده و آنها را منتشر خواهد کرد اما تا به حال تنها 200 ایمیل منتشر شده است.

از سایر ایمیل‌های هک‌ شده می‌توان به ایمیل‌هایی که در آن اطلاعاتی مربوط به هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا وجود دارد، اشاره کرد. در این ایمیل‌ها ذکر شده که چاوز به خاطر مبتلا بودن به سرطان کمتر از یک سال دیگر زنده است.

در این ایمیل‌ها ذکر شده که پزشکان روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که هوگو چاوز تنها کمتر از یک سال دیگر زنده است.

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس شرکت استراتفور را به دست داشتن در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تحقیقاتی غیر قانونی و غیر اخلاقی برای شرکت‌های خصوصی متهم کرده است
نظرات بینندگان