arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۰

مطهری: باید اجازه حرف زدن و تجمع به معترضان انتخابات را می‌دادیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف صدای ملت پس از اتمام دولت دهم نیز باز منتقد دولت باقی خواهد ماند؟ گفت: فهرست ما صدای ملت است و عنوان منتقدین دولت جنبه سلبی دارد و به نوعی از اهداف ما محدود‌تر است، بنابراین ما صرفا منتقد نیستیم و در خیلی از موارد نیز از دولت حمایت کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطهری در مناظره انتخاباتی با کاندیدای جبهه پایداری با بیان اینکه جنبه انتقادی صدای ملت بر جنبه حمایتی آن از دولت می‌چربد، افزود: صدای ملت در برخی از مسایل با سایر گروه‌ها از جمله جبهه پایداری تفاوت دیدگاه دارد، به عنوان مثال برداشت صحیح از ولایت فقیه، توجه به آزادی بیان، دفاع از حقوق ملت در رابطه با حرمت شکنی، حمایت از تولید و حفظ ارزش پول ملی، تلاش برای مهار تورم از جمله معیارهایی است که صدای ملت به خاطر آن تشکیل شده است.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری که از رویکرد وی نسبت به حوادث بعد از انتخابات و اینکه آیا می‌توان آن را فتنه نامید، پرسیده بود، گفت: در اینکه فتنه‌ای در سال ۸۸ پیدا شد شکی نیست و مردم نیز مردد بودند حق با کدام طرف است. اما مدیریت بحران اوضاع، مدیریت خوبی نبود یعنی ما کاری کردیم که عده‌ای معترض به نتیجه انتخابات در حالی که رهبری نظام و ولایت فقیه را قبول داشتند در ‌‌نهایت شعارهای ضد رهبر انقلاب و نظام سر دادند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید حساب مردم را از رهبران آن‌ها جدا کرد، یعنی با فرض اینکه موسوی و کروبی وابسته به آمریکا باشند اما عده‌ای از مردم صرفا معترض نتیجه انتخابات بودند، در حالی که ما اجازه حرف زدن و تجمع به آن‌ها ندادیم و با آنها برخورد کردیم. آیا این روش درستی بود یا باید به آن‌ها اجازه اظهار نظر می‌دادیم. صدا و سیما نیز آن را پخش می‌کرد تا جریان فروکش می‌کرد و در ‌‌نهایت افرادی که به دنبال براندازی بودند مورد برخورد نظام قرار می‌گرفتند. در مجموع مدیریت ما در فتنه ۸۸ خوب نبود و خیلی بهتر می‌توانستیم عمل کنیم.

مطهری در اشاره به آنچه که از آن به اشتباه دیدگاه جبهه پایداری ياد می‌کرد، گفت: دوستان ما در جبهه پایداری تصور می‌کنند که دفاع از نظام و حقوق مردم با هم تضاد دارد و چنانچه از حقوق مردم دفاع شود مقابله با نظام و ایستادگی در برابر ولایت خواهد بود در حالی که این طور نیست.

وی ادامه داد: این دوستان ولایت را بالا‌تر از عدالت می‌دادند که این حرف بسیار خطرناکی است حتی خدا از عدالت بالا‌تر نیست.

وی ادامه داد: دوستان جبهه پایداری فکر می کردند اگر از عملکرد مدیریت در بحران‌های کشور انتقاد شود به ولی فقیه انتقاد شده در حالی که حتی در نگاهی وسیع‌تر ولی فقیه نیز قابل سوال کردن و انتقاد است. زمانی که ما پیامبر را مورد سوال قرار می‌دهیم چطور است که وقتی به ولی فقیه می‌رسیم قابل سوال نیست. بنابراین این تفکر خیلی خطرناک است.

وی با اشاره به استناد برخی به سخنان امام در رابطه با مسایل مختلف و دستاویز قرار دادن آن برای تخطئه طرف مقابل، تصریح کرد: استناد به برخی از حرفهای حضرت امام که جنبه خطابی دارد توهین به امام است، نباید صحبت‌های امام و رهبری را براساس روحیات خود تفسیر ‌کنیم و از طرف دیگر چرا این دوستان به فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام در رابطه با حفظ حریم خصوصی مردم عدم تجسس در احوالات شخصی و استفاده از شنود توجه نمی‌کنند.

وی همچنین با اشاره به تسخیر سفارت انگلیس به وسیله دانشجویان و با انتقاد از این رفتار گفت: در مجلس تصویب کردیم که سطح روابط ایران و انگلیس را تا حد کاردار تنزل دهیم و سفیر انگلیس را به صورت خفت باری از کشور اخراج کنیم، اما هجوم به سفارت انگلیس توسط عده‌ای که آقای رسایی نیز در آن روز و در آنجا نماز جماعت به پا کردند باعث شد که ما از انگلیس عذرخواهی نیز کنیم.
نظرات بینندگان