arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

ابوطالب: کاندیدا نشدم چون از فضای فعلی دلسردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید ابوطالب نماینده مجلس هفتم گفت : حرف‌هایی که او و همراهانش در مجلس هفتم زدند حالا مطهری به آنها رسیده .

به گزارش انتخاب، اهم اظهارات وی در گفت و گو با روزنامه شرق بدین قرار است :

 

  • در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی شرکت نکردم چون از فضای فعلی دلسرد شدم، در واقع فضای فعلی مجلس را برای حضور افرادی که سعی می‌کنند در مجلس مستقل باشند، مناسب نمی‌دانم. من معتقدم شأن مجلس آنچنان که در قانون اساسی تدوین شده، حفظ نمی‌شود؛ یعنی مجلس سر جای خودش نیست .
  • مشخصا در مجالس هفتم و هشتم می‌بینید که قوه مجریه سقف فعالیت‌های قوه مقننه را کوتاه کرده بود و اجازه فعالیت نمی‌داد که این شرایط الان هم هست و البته ریشه این موضوع به سازوکار داخل مجلس بر می‌گردد.
  • صحن مجلس هفتم بهتر از مجلس هشتم بود. مشکل مجلس هفتم به نظرم مشکل هیات رییسه مجلس بود، چون در مجلس هشتم هیات‌رییسه به مراتب قوی‌تر بود و شأن مجلس را حفظ کرد، منتها صحن مجلس اشکال داشت، یعنی در مجلس عده‌ای بودند که افتخار می‌کردند وکیل‌الدوله هستند. اینها در واقع روح قانون اساسی را نفهمیده بودند یا وابسته به کانون بودند.
  • حرف‌هایی که آقای مطهری می‌زند، یا دکتر افروغ می‌زند یا من می‌زنم سنجش آن حق است. سنجش اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی نیست. ممکن است این حرف‌ها را اصلاح‌طلبان هم بزنند و ممکن است خیلی از اصولگراها هم بزنند. پس شما نباید به من بگویید این حرف‌ها را اصلاح‌طلبان می‌زدند و شما به اصلاح‌طلبان نزدیک شدید.
  • من می‌دانم چه چیزی دارم می‌گویم. ممکن است خیلی از حرف‌ها بین اصلاح‌طلبان و اصولگراها مشترک باشد، که البته به اصلاح‌طلبان خیلی انتقادات وارد است چه در مدتی که در قدرت بودند، چه الان که در قدرت نیستند و بعضی از طیف‌های تندروی اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم می‌کنند که این حتما اشتباه است. تحریم انتخابات نه به صلاح خودشان است، نه به صلاح مملکت و نه به صلاح تحزب. به نظر من تحریم انتخابات حتما خیانت است، یعنی اگر کسی دلش برای کشور می‌سوزد حتما باید مردم را ترغیب کند به حضور در انتخابات.

  • بعضی از افراد داخل جریان اصولگرایی در واقع برای ولایت‌فقیه شأنی قایل هستند که خود ولایت‌فقیه این شأن را قایل نیست. برای ولایت‌فقیه تقدسی قایل هستند که خود ولایت‌فقیه این تقدس را قایل نیست. وقتی می‌گوییم ولایت‌فقیه یعنی ولایت فقه، ولایت‌فقیه یعنی ولایت انبیا، ولایت مطلقه فرد، ولایت‌فقیه نیست، ولایت انبیا نیست. چون انبیا حرف خودشان را نمی‌زدند و حرف مبدا وحی را می‌زدند.

  • رهبر انقلاب خودشان در سفر کرمانشاه می‌گویند که ولی‌فقیه حق ندارد و اجازه ندارد که در کار قوا دخالت ‌کند. ولی اینها می‌گویند باید اجازه گرفت، می‌گویند برای هر طرحی باید رفت و از رهبری پرسید. اینها یک نوع تندروی است و تندروی‌های دیگر هم وجود دارد. متاسفانه این صدا به نوعی دیگر از دولت هم شنیده می‌شود کسی که موافق من نیست، مخالف است. کسی که با من نیست علیه من است. این حرف معلوم است که مبنای عقلی ندارد. این حرف زشت است. ممکن است خیلی‌ها با شما نباشند ولی علیه شما هم نباشند. من فکر می‌کنم مردم از این تندروی‌ها عبور می‌کنند.
من اختلاف اصولگرایان را مبنایی نمی‌دانم. چنان‌که اختلاف خیلی از اصولگرا و خیلی از اصلاح‌طلبان را هم مبنایی نمی‌دانم.
نظرات بینندگان