arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

گزارش ديده‌بان حقوق بشر درباره بحرین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ديده‌بان حقوق بشر اعلام كرد، دولت بحرين مكررا عليه فعالان و معترضان مخالف دولت اتهامات سياسي مطرح و آنها را در دادگاه‌هايي ناعادلانه محاكمه مي‌كند.

به گزارش ايسنا ‌اين سازمان مستقر در نيويورك در گزارش 94 صفحه‌اي خود آورده است، دولت بحرين بي‌عدالتي‌هايي نظير دسترسي نداشتن متهمان به يك مشاور حقوقي، دفاع از خود در دادگاه و عدم تحقيق در مورد اتهامات مبني بر شكنجه و بدرفتاري عليه معترضان را روا داشته است.

جو استورك،‌ معاون سرپرست حوزه خاورميانه در ديده‌بان حقوق بشر در اين‌باره گفت: دادگاه‌هاي نظامي و مدني ناعادلانه نشان دهنده نحوه برخورد بحرين با معترضان خواهان دموكراسي است.

وي در ادامه از دولت اين كشور خواست تا همه اتهامات مطرح شده عليه اين افراد در يك سال گذشته را پس بگيرد و راهكاري اتخاذ كند تا شكنجه در بازداشتگاه‌ها پايان يابد.

در اين گزارش آمده است، 20 نفر از اين متهمان پزشكان و كادر پرسنلي بيمارستان‌هايي هستند كه تنها به مداواي زخميان پرداخته‌اند كه پس از مورد شكنجه قرار گرفتن در دادگاه‌هاي نظامي غيرعادلانه به حبس‌هاي طولاني مدت محكوم شده‌اند.

آنها درخواست دادگاه تجديد نظر داشته‌اند كه اين بار هم تشكيل دادگاه تا سي‌ام آوريل به تعويق افتاد.

به گزارش ديده‌بان حقوق بشر، حداقل 5 نفر در اثر شكنجه در بازداشت كشته شده‌اند. اگرچه اين سازمان يادآور شده است كه طي چند سال اخير شكنجه و بدرفتاري نيروهاي امنيتي بحرين در زندان‌ها چيز تازه‌اي نيست.

پيش‌تر نيز «ناوي پيلاي» كميسارياي عالي حقوق بشر در سازمان ملل از مقامات بحريني خواست تا هر چه سريع‌تر در راه برطرف كردن اين خشونت‌ها و شكاف بوجود آمده ميان جامعه مدني و دولت قدم بردارد.

در ميان 502 نفري كه گفته مي‌شود، به طور ناعادلانه در دادگاه‌هاي نظامي محاكمه شده‌اند، 160 پليس وجود دارد كه از دستور دولت مبني بر اعمال خشونت عليه معترضان سرباز زده‌اند.
نظرات بینندگان