arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

دستمزد 90 با دخالت دولت كاهش يافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سال گذشته نمایندگان کارگری و کارفرمایی با توافق یکدیگر رقم بالاتري را به نسبت نرخ فعلی دستمزد تصويب كردند اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دخالت خود خواستار کاهش نرخ دستمزد كارگران شد.

فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرنگار ایلنا،‌ با بیان این که دولت نقش پر رنگی را در تعیین مصوبه مزدی کارگران ایفا می‌کند یاد آور شد: سال گذشته نمایندگان کارگری و کارفرمایی با توافق یکدیگر مصوبه‌ای را تعیین کردند که بیش از نرخ فعلی دستمزد بود اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دخالت خود خواستار کاهش نرخ دستمزد شد و اعلام کرد در صورت عدم کاهش نرخ مصوبه مزدی موافقت خود را با نرخ جدید اعلام نمی‌کنیم.

او خواستار رعایت اصل سه جانبه گرایی در تعیین مصوبه مزدی کارگران شد و گفت: دولت به عنوان شریک سوم اجتماعی باید نقش نظارتی خود را در تعیین مصوبه مزدی کارگران ایفا کند اما با دخالت در روند تصويب مزد، شوراي عال كار را مجبور به کاهش نرخ می‌کند.

به گفته توفیقی، دستمزد کارگران طبق نرخ سبد معیشت خانوار و تورم واقعی محاسبه نمی‌شود و می‌توان گفت شایعات مطرح شده در مورد تعیین مصوبه مزد 400 هزار تومانی تنها پاسخگوی 50 درصد از نیازهای جامعه کارگری کشور است.

عضو کمیته مزد استان تهران خواستار اعمال سیاست‌های حمایتی از جانب دولت براي کارگران شد و افزود: کارگران به دلیل تامین نیازهای معیشتی خود مجبورند در سه شیفت کاری فعالیت کنند.

توفیقی با تاکید بر لزوم افزایش دستمزد کارگران بر مبنای نرخ سبد هزینه خانوار کارگری تصریح کرد: نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری امسال ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد. این در حالیست که سهم خانوارهای کم درآمد در زمینه مسکن و خوراک در سبد هزینه خانوار کارگری به ترتیب 46/5 و 62/5 درصد برآورد شده است.
نظرات بینندگان