arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

عباسي: دليلي ندارد هر تقاضاي آژانس را پاسخ دهيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال كه سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، اعلام كرده كه دسترسي بازرسان آژانس به سايت‌هاي نظامي مثل پارچين منتفي نيست، نظر شما در اين ارتباط چيست؟ گفت: تصميم‌گيري در مورد بازديد از سايت‌هاي نظامي توسط بازرسان آژانس به مسوولان نظامي كشور مربوط مي‌شود.

به گزارش ايسنا، فريدون عباسي، صبح امروز در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اينكه در اين سايت‌ها و در پارچين فعاليت‌هاي هسته‌يي صورت نمي‌گيرد و در خصوص تقاضاي بازديد بازرسان آژانس از اين سايت‌ها، مسوولان نظامي و مربوطه كشور بايد تصميم‌ بگيرند، گفت: در مورد تمام سايت‌هايي كه مربوط به سازمان انرژي اتمي است دو ساعت قبل از اعلام آژانس، آماده پذيرش بازرسان آژانس و بازرسي هستيم و هر روز اين اتفاق مي‌افتد، هر وقت كه بخواهند مي‌توانند بازديد كنند ولي دليلي ندارد كه آژانس تقاضاي بازديد از هر نقطه‌ي جغرافيايي كشورمان را كه مطرح مي‌كند ما به آنها آن‌جا را نشان دهيم، جاهايي كه سازمان انرژي اتمي اعلام كرده است تحت نظر آنهاست را نشان مي‌دهيم، ولي در مورد جاهاي ديگر، مسوولان مربوطه بايد تصميم‌گيري كنند.

عباسي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره گزارش اخير آمانو مبني بر اين كه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به سمت نظامي شدن در حال حركت كردن است و همچنين درباره نتيجه مذاكرات ايران با آژانس، گفت: ممكن است برخي از رسانه‌هاي خارجي اين مطلب را مطرح كرده باشند كه فعاليت‌هاي ايران به سمت نظامي شدن پيش مي‌رود، اما اين موضوع در گزارش آژانس وجود نداشت.

وي گفت: نتيجه مذاكرات با آژانس مثبت بوده؛ ‌از اين بابت كه ما در مذاكرات بايد حتما حقوق كشور را رعايت كنيم و منافع ملي خود را حفظ كنيم. دليلي ندارد كه هيات مذاكره‌كننده آژانس مطالبي را كه مطرح مي‌كند و همان چيزهايي كه آنها مي‌خواهند در هر زماني كه مورد نظرشان است را پاسخ دهيم.

اين‌ها بايد در چارچوب مشخصي انجام شود

رييس سازمان انرژي اتمي همچنين به سفر بازرسان آژانس به ايران در طي روزهاي گذشته اشاره كرد و گفت: در جريان دو جلسه‌اي كه هيات آژانس به ايران آمد، كار كارشناسي خوبي صورت گرفت و اين جلسات و مذاكرات رو به پيشرفت است و در آينده نيز ادامه خواهد يافت و مشكلي نداريم كه برنامه‌هاي خود را بيشتر به مسوولان آژانس توضيح دهيم چرا كه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي ما شفاف است.

وي همچنين با ارائه توضيحاتي در مورد نيروگاه بوشهر و با بيان اينكه اين نيروگاه به ظرفيت 750 مگاوات رسيده، ‌گفت: ما اتصال نيروگاه را به شبكه قطع كرده بوديم؛ ولي دوباره وصل خواهيم كرد و سعي خواهيم كرد كه در فروردين ماه ظرفيت را به هزار مگاوات برسانيم، البته اگر اتفاقي در آزمايش‌ها رخ ندهد.

عباسي گفت: من از خبرنگاران مي‌خواهم كه در مورد فعاليت‌ و آغاز به كار نهايي نيروگاه بوشهر و كارهاي تجربي و فني از مسوولان مربوطه سوال كنند و در مورد افتتاح نيروگاه بوشهر زمان دقيق را جويا نشوند.
نظرات بینندگان