arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۴۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

نظر ساکنان سرزمین های اشغالی در مورد "جدایی نادر از سیمین" ؛ مگر ایرانی ها، ماشین لباسشویی دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ۱۰روز گذشته ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای دیدن «جدایی نادر از سیمین» به سینِما رفته‌اند. در حالی که رسانه‌های اسرائیلی چندین سال است که تلاش می‌کنند ایران را یک تهدید هسته‌ای معرفی کنند دیدن این فیلم باعث شده تا تماشاگران در سینِما به هر چه تاکنون شنیده‌اند شک کنند.

به گزارش انتخاب ، مهر نوشت : یکی از منتقدان  فیلم در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست می‌گوید: «دیدن این فیلم ناگهان ذهنیت ما را درباره ایران و آنچه تاکنون فکر می‌کردیم تغییر داد. ما در این فیلم دیدیم که ایرانی‌ها هم مانند ما کار می‌کنند، سوار خودرو می‌شوند و شبیه مردم کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.»

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک تماشاگر ۷۰ساله این فیلم هم می نویسد: تصویری که ما از ایران  در ذهن داشتیم با چیزی که دیدیم خیلی متفاوت بود. ما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم در ایران هم دمکراسی وجود دارد و قضات،پلیس و مردم مانند کشورهای دیگر کار و زندگی می‌کنند. این مرد با ابراز تعجب از تصویری که از ایران در ذهن داشته است می‌گوید: «من از نحوه زندگی مردم در خانه‌هایشان هم تعجب کردم. ایرانی‌ها هم یخچال و ماشین لباسشویی دارند!»

 

تعلق گرفتن جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار به اصغر فرهادی و اعلام نام ایران در مراسم اهدای جوایز این رقابت سالانه،مقام‌های رژیم صهیونیستی را حسابی دلخور و ناراحت کرده است. صهیونیستها خیلی امیدوار بودند که جوزف سدار کارگردان فیلم پانویس(Footnote) بتواند برای این رژیم یک اسکار کسب کند اما همه چیز بر خلاف میل آنها پیش رفت.

داستان پانویس حول «تلمود» (یکی از کتاب‌های مذهبی یهودیان) می‌گردد و داستان آن برای صهیونیستها جذاب است. فیلم درباره‌ پدر و پسری  است که هر دو  پروفسور هستند و درباره تلمود تدریس می‌کنند اما رقابت میان‌شان، روابط‌ آنها را تیره ‌کرده‌است. صهیونیستها معتقدند که جوزف سدار بتواند اولین اسکار را برای این رژیم به ارمغان بیاورد اما این فیلم هیچ وقت نتوانست مانند «جدایی نادر از سیمین» نظر منتقدان و کارشناسان را به خود جلب کند.

در مقابل جایزه‌‌های مهمی که اصغر فرهادی پیش از اسکار از آن خود کرد مهم‌ترین جایزه‌ای که این  فیلم گرفته، در جشنواره‌ کن و در زمینه‌ بهترین فیلمنامه بود. به همین خاطر  روزنامه صهیونیستی هآرتص پس از اعلام جوایز اسکار تیتر خود را به شکست پانویس در مقابل جدایی نادر از سیمین اختصاص داد.

صهیونیستها علاوه بر پانویس امید دیگری هم در اسکار داشتند که باز هم بی‌نتیجه ماند. در کنار پانویس،رژیم صهیونیستی از رسیدن جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار به «در میان تاریکی» (In Darkness) از لهستان هم خوشحال می‌شدند چون بار دیگر فیلمی درباره هولوکاست می‌توانست در مرکز توجه قرار بگیرد. داستان فیلم درباره فرار گروهی از یهودیان لهستان از دست نازی‌هاست.

بخش عمده ماجراهای مهم این فیلم در مجرای فاضلاب تاریکی در زیر شهر لووف  اتفاق می افتد. این  فیلم با دست گذاشتن روی یک سوژه نخ‌نما روایتگر فرار عده‌ای از یهودیان است  بیش از یک سال برای فرار از چنگ نازی ها به این محل پناه آورده‌اند. در میان تاریکی هم جایزه قابل توجهی را از آن خود نکرده است و با وجود اینکه بعضی‌ها شانس آن را برای بردن اسکار حتی بیشتر از پانویس می‌دانستند باز هم مشخص شد که حرفی برای گفتن در مقابل «جدایی نادر از سیمین» ندارد.

بردن جایزه اسکار تأثیر بسیار زیادی در فروش جهانی فیلم‌های غیر انگلیسی زبان در کشورهای جهان دارد اما  صهیونیستها با شکست این فیلم هم امید داشتن یک «فهرست شیندلر» دیگر را هم از دست دادند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
47
266
البته به زودی یخچال و لباسشویی نخواهیم داشت.آخه باید بفروشیم پول قبض بدیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
42
170
جالب است که غیر از سایت الف، بقیه‌ی سایت‌های بغض‌گرا از تنگ نظری خود این خبر را منتشر نکرده و باز هم ثابت کردند که جای دیگر میسوزد!
باران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
3
234
فقط میشه گفت درود بر اصغر فرهادی و تمام عوامل جدایی نادر از سیمین
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
120
74
ای بابا مگه این ساکنان سرزمینهای اشغالی حرف زدنم بلدن؟!! عجب انسانهای اولیه ارتقا یافته ای !!
سعیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
5
128
خاک بر سر شان ازاینکه اینقدر کوته فکر هستند واقعا برایشان متاسفم البته مقصر خودمان هستیم که به سیاستمدارها اجازه می دهیم که چهره کشورمان را بد جلوه دهند چرا از فیلمسازها برای پیشرفت کشور استفاده نمی کنند وقتی فیلمسازی مثل پناهی را زندانی می کنند چطور توقع نداشته باشیم که در مورد ما اینطور فکر کنند . درورد بر فرهادی و فرهنگ غنی ایرانی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
160
29
غربی های مغرض از سر درماندگی تا تونستن برضد ایران تبلیغات منفی کردند و ذهنیت مردم کشورهای دیگه رو راجع به ایران خراب کردن ولی به محض این که مردم کشورهای دیگه وارد ایران می شن تمام دروغ های کثیفشون نقش برآب میشه و بیشتر ،دروغ گویی های خودشون بر همگان روشن میشه که این باز هم به نفع ماست. همین شان استون براشون کافی بود که اخیرا چه زیبا واقعیت جامعه ایران رو از رسانه مشهور سی ان ان فریاد زد. بله حقیقت همیشه پشت ابر نمی مونه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
1
122
دیدن این فیلم ناگهان ذهنیت ما را درباره ایران و آنچه تاکنون فکر می‌کردیم تغییر داد. ما در این فیلم دیدیم که ایرانی‌ها هم مانند ما کار می‌کنند، سوار خودرو می‌شوند و شبیه مردم کشورهای دیگر زندگی می‌کنند
تعجب کردم. ایرانی‌ها هم یخچال و ماشین لباسشویی دارند
پس تا حالا فکر می کردند ما در غار زندگی می کنیم؟
نظرات بینندگان