arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

کیانیان: قابلیت سینمای ایران چیزی است که «جدایی نادر از سیمین» به دنیا نشان می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا کیانیان بازیگر شاخص سینمای ایران درباره موفقیت تاریخی جدایی نادر از سیمین و کنش های طیف های خاص جامعه درباره این فیلم در یادداشتی در اعتماد نوشت:

طی روزهای گذشته اتفاقی افتاد که برایم جالب بود. تعدادی از دوستان روشنفکر در مواجهه با من این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا شما فیلم «جدایی نادر از سیمین» را دیده‌اید؟ طبیعتاجواب من به این دوستان مثبت است. در ادامه می‌پرسند آیا فیلم را دوست داشتید؟ و باز با جواب موافق من رو به رو می‌شوند. سوال بعدی این است که به نظر شما این فیلم استحقاق دریافت این جوایز را دارد؟ جواب من مثبت است. اما نکته‌یی که برایم جالب است طرح چنین سوالاتی از سوی جامعه روشنفکری سینمایی و غیر سینمایی کشورمان است چه آنکه اگر مردم عادی حاضر در کوچه و خیابان این سوالات را از من می‌پرسیدند این اندازه برایم جالب توجه نبود.

جالب است اما ظاهرا روشنفکران ما به آن اندازه اعتماد به نفس و خودباوری ندارند که باور کنند فیلمی ایرانی می‌تواند تا این اندازه در دنیا درخشیده و اهم جوایز هنری چهار سوی گیتی را از آن خود کند. این نگاه حتی سیاسیون ما را نیز اسیر خود کرده است. فیلمی ساخته شده است. توسط یک کارگردان ایرانی. فیلمی که خوب است و کارگردانی درستی دارد. داستانش را بی‌لکنت تعریف می‌کند. این فیلم با هر نگاهی شایسته تقدیر و ستایش است اما دوستان روشنفکر ما این را باور ندارند. قابلیت سینمای ایران در شرایط عادی همین چیزی است که «جدایی نادر از سیمین» به دنیا نشان می‌دهد.

به افتخاراتی که فیلم‌های مختلف طی این سال‌ها در جشنواره‌های گوناگون کسب کرده‌اند نگاه کنید. امروز رتبه دانشگاه‌های ما شاید دچار نزول شده باشد اما سینمای‌مان روز به روز پله‌های ترقی را پشت سر می‌گذارد. سینمای ایران فاقد تکنولوژی به کار گرفته شده در سینمای غرب و خصوصا امریکاست اما ایده و فکری که ارائه می‌دهد نو، بکر و خواستنی است. سینمای ایران اگر مهجور است به خاطر دیده نشدن است و نه هیچ دلیل دیگری. «جدایی نادر از سیمین» دیده شد، توانایی‌های خود را به اثبات رساند و اسکار را به خانه برد. پس شایسته و بایسته است که ایده‌های ناب را دریابیم و قبل از هر چیز اول خود را باور کنیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
0
1
در مورد دانشگاه ها خوب آمدید! اما جالب است که باز ادعا داریم کلی کار کرده‌ایم و دلمان را به نمایشهای تلویزیونی بی مبنا (مثل همان داروی ایدز) خوش کرده ایم. جای تاسف دارد.
نظرات بینندگان