arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

آمریکا: سیستم رادار دفاعی ناتو در جنوب ترکیه آماده دفاع است.

این نخستین بار است که یک فرمانده ارشد آمریکایی استقرار این سیستم را که بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو در اروپا است، تایید می کند.خبرگزاری های ترکیه هم از استقرار سربازان آمریکایی در منطقه خبر داده و گفته اند که نیروهای آمریکایی به طور موقت در هتلی در شهر «مالاتیا» می مانند تا محل زندگی دائمی آنها در نزدیکی سایت رادار ساخته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا گفت:سیستم رادار دفاعی ناتو در جنوب ترکیه آماده شده و عده ای ازسربازان و کارشناسان آمریکایی هم در منطقه هستند.این سیستم رادار دفاعی که بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو برای مقابله با خطرات احتمالی موشکی جمهوری اسلامی است در ۷۰۰ کیلومتری مرز ترکیه با ایران مستقر شده است.

روسیه با استقرار سامانه دفاعی ناتو در چند کشور اروپایی مخالفت کرده و ایران نیز واکنشی تند به آن نشان داده است.

این نخستین بار است که یک فرمانده ارشد آمریکایی استقرار این سیستم را که بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو در اروپا است، تایید می کند.

خبرگزاری های ترکیه هم از استقرار سربازان آمریکایی در منطقه خبر داده و گفته اند که نیروهای آمریکایی به طور موقت در هتلی در شهر «مالاتیا» می مانند تا محل زندگی دائمی آنها در نزدیکی سایت رادار ساخته شود.

مقامات آمریکایی تا کنون اعلام نکرده اند که چه تعداد از سربازان و کارشناسان نظامی آمریکا به منطقه اعزام شده اند.

سامانه دفاع موشکی ناتو از چندین سیستم دفاعی تشکیل شده که هر کدام از آنها در یکی از کشورهای اروپایی مستقر خواهد شد.

فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا گفته است که واحدهای زمینی دفاع موشکی آماده عملیات هستند و همکاری های دائم با نیروهای دریایی و هوایی آمریکا نیز ادامه دارد.

به گفته مارک هرتلینگ، فعالیت های مربوط به استقرار سامانه دفاع موشکی به خوبی و طبق برنامه پیش می رود.

سیستم راداری که در ترکیه مستقر شده بخشی از سامانه دفاعی است که قادر است موشک های کوتاه برد و میان برد را که در ارتفاع بسیار بالا پرواز می کنند شناسایی و ردیابی کند.

این سیستم رادار دفاعی در منطقه «کورجیک » در ۶۰ کیلومتری شهر مالاتیا در جنوب شرقی ترکیه مستقر شده است. این منطقه ۴۰۰ کیلومتر تا آنکارا و ۷۰۰ کیلومتر تا مرز ایران فاصله دارد.

سال گذشته دولت رجب طیب اردوغان با استقرار این سیستم دفاعی که برای مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران طراحی شده است، موافقت کرد.

به دنبال این موافقت، روابط آنکارا و تهران به تیرگی گرایید و ایران از ترکیه درخواست کرد تا از استقرار سیستم دفاعی ناتو در آن کشور جلوگیری کند.

سامانه دفاع موشکی ناتو که مرکز عملیاتی آن درپایگاه هوایی «رم اشتاین» آلمان است در کشورهای لهستان، رومانی و اسپانیا نیز مستقر خواهد شد.

روسیه هم با استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در اروپا مخالفت کرده است.
نظرات بینندگان