arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

شیوه های ابتکاری ایران برای مقابله با تحریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان شیوه های ابتکاری ایران برای مقابله با تحریم ها گفت: مشتریان عمده نفت ایران ارتباطشان را با تهران حفظ کرده اند و از تحریم های یکجانبه واشنگتن پیروی نمی کنند.

به گزارش «کیهان» سیدعباس عراقچی افزود: در طول چند ماهی که در این سمت مشغول به فعالیت هستم هر روز شاهد سفر هیئت های مختلف بانکی، تجاری، اقتصادی و مرتبط با انرژی بودیم که با مقامات وزارت خارجه از یک سو و مقامات وزارتخانه های دیگر از سوی دیگر ملاقات و جلسه داشتند و موفق شدیم روش ها، ساز و کارها و الگوهای جدید را در روابطمان با آن کشورها پیدا کنیم که اولاً نقش دلار را حذف کنیم و ثانیاً با استفاده از تبادل ارزهای محلی، شیوه های تهاتری و بقیه شیوه های ابتکاری، موانع مربوط به تحریم را از سر راه مان برداریم.

عراقچی یادآور شد: این موارد مخفی نیست و می توانید از طریق آمارهای بین المللی به این مسئله برسید که روابط تجاری ما با بسیاری از این کشورها افزایش یافته، تبادلات انرژی ما با آنها گسترش یافته و حضور ما در پروژه های اقتصادی آنها و سرمایه گذاری های متقابل افزایش یافته و در کنار این همکاری ها با اکثر آنها به یک تفاهم سیاسی نزدیک تر رسیدیم و علی رغم همه تبلیغات منفی علیه کشورمان، ادعاها و بهانه جویی ها، موفق شدیم پایه روابط را بر وضعیتی قرار دهیم که از این تحریم ها و فشارها تأثیر چندانی نگیریم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که بیشترین مشتریان نفتی ما در حوزه این معاونت هستند اما برخلاف اظهارات شما اخباری شنیده می شود که برخی از این کشورها خرید نفت را از ما کاهش داده اند، اظهار داشت: مشتریان عمده ما در آسیا هستند، تقریباً 70 الی 80 درصد نفت صادراتی ما به آسیا صادر می شود. مشتریان عمده ارتباطشان را با ما حفظ کرده اند و از تحریم های یکجانبه آمریکا پیروی نمی کنند. دو مشتری عمده ما ژاپن و کره جنوبی هستند که صراحتاً اعلام کرده اند برای مستثنا شدن از تحریم های یکجانبه در حال مذاکره هستند.

معاون وزیر خارجه گفت: آنچه که برای ما مهم است این است که جریان صدور نفت ایران ادامه دارد و با مانعی برخورد نکرده و اگر در جایی کاهش یابد در مقابل مشتریان دیگری داریم و در مقابل دیگرانی هستند که خواستار افزایش خرید نفت از ایران هستند.

عراقچی با ذکر این مطلب که ممکن است در برخی کشورها درصدهای خرید نفت بالا و پایین شود، یادآور شد: اما در آن هدفی که آمریکایی ها داشتند که ایران را از منافع فروش نفت خود محروم کنند، ناکام بوده اند و ما توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه فروش نفت یک جا کم یا زیاد شد مهم نیست. مهم این است که ما توانسته ایم روندهای مربوطه را مدیریت کنیم. ما درآمدهای نفتی کشور را حفظ کردیم و چشم انداز هم بیانگر آن است که در آینده نیز بر همین منوال خواهد بود و ما قراردادهایی که حتی با خریداران نفت به صورت درازمدت امضا کرده ایم، این چشم انداز را به ما می دهد که مسلماً آمریکایی ها در این هدفشان ناکام خواهند ماند.

عراقچی ادامه داد: در بحث تبادلات بانکی و مالی موفق شدیم به شیوه های ابتکاری جدیدی با هر کشور دست پیدا کنیم و شیوه هایی که عنوان هم شده استفاده از ارزهای محلی و تهاتر کالا در مقابل کالاست که میزان درصد همه اینها با حساب و کتاب و مذاکرات بین مقامات بانک های مرکزی و مقامات تجاری دو کشور مشخص می شود. ما شیوه های ابتکاری دیگری در تبادلات بانکی پیدا کردیم و موفق شدیم درآمدهای ارزی کشور را تا آنجایی که لازم است به آن مسیرها منتقل کنیم.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
0
2
منظورتون از شیوه های ابتکاری جدید همون مبادله کالا به کالاست دیگه!! اونم کالاهای باکیفیت چینی!!!!!!!!
م.ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
0
2
تحریم؟مگه اصلا ما تحریم شدیم؟مگه همین کیهان نمیگه تحریم هیچکاری نکرده پس چرا دنبال را کارن؟عجبا.
بی بی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
0
2
همین که شد به گزارش کیهان؛ فاتحه گزارش خوانده است.
نظرات بینندگان