arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

"دریافت سود در سود بسیاری از موسسات مالی حرام است"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی مظلومان با اعلام اینکه اخذ جریمه دیرکرد موسسات مالی حرام است گفت: پس از عقد مضاربه یک موسسه یا بانک با فرد حقیقی و یا حقوقی در صورت عدم توان پرداخت وام گیرنده نسبت به قسط خود، وام دهنده حق جریمه دیرکرد که‌‌ همان سود در سود می‌باشد را ندارد.

به گزارش ایلنا، این کاندیدای انتخابات نهم مجلس که با شعار جامعه‌ای بدون ربا وارد این عرصه شده است، تقویت دستگاههای نظارتی نسبت به پرداخت وام‌ها توسط بیمه‌ها را مهم‌ترین راه حل دانست و افزود: وام از ابتدا باید به سیستمی پرداخت شود که توان بازپرداخت اصل و مضاربه را داشته باشد نه اینکه بانک بیمه‌ها و دستگاههای نظارتی و تشخیص صلاحیت را حذف کرده و به جای آن از تضمیناتی استفاده کند تا شانه خود را از نظارت دقیق‌تر خالی کرده و بتواند به راحتی اصل، سود مضاربه‌ای و حتی جریمه دیرکرد را ولو به قیمت بی‌خانمان شدن و از هم گسیختگی یک خانواده بدست بیاورد.

حجت الاسلام مظلومان با بیان آیه شریفه «یمحق الله الربا» که خداوند درآمدهای حاصله از ربا را نابود می‌کند، ربا را جنگ با خدا و ربا خوار را کافر دانست و اظهار داشت: موسسات مالی و بانک‌ها باید در صورت ورشکستگی فرد وام گیرنده به هر دلیلی اول به او مهلت بدهند و دوم اینکه اصل مال را فقط بگیرند و سود باید بخشیده شود و این درحالی است که سود دیرکرد را هم می‌گیرند که طبق آیات شریفه ۲۷۵ و ۲۸۰ سوره مبارکه بقره این کار حرام و برابر با کفر است.

وی با اشاره به اینکه کثیری از موسسات در زمان ثبت و احداث با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان کار خود را شروع می‌کنند و در عرض یک الی ۲ سال این عدد را به ۳۰۰ میلیارد رسانده و وارد جرگه بانک می‌شوند گفت: در جامعه ما شاید بتوان به قطع یقین گفت قرض الحسنه‌ای که خداوند متعال اینقدر به آن دستور داده و سفارش کرده و مایه دوستی و الفت می‌گردد از بین رفته و جای آن را وام‌های ربوی گرفته است ولی بدانند که سودهای ربوی را خداوند حذف و نابود خواهند کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
1
105
سود در سود خوبه
تازه سود در سود سود بهتره چون باعث بدبختی همه جانبه وام گیرنده مفلوک و ایضا پولدار شدن بانک ها می شه.
اصلا هر ایرانی می تونه یک بانک باشه یا حداقل قلک که می شه!!
محمد
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
1
58
بخداقسم يك وام از موسسه مهر گرفتم تا 89 هم قسط پرداخت كردم ولي ديروز كه برام اخطاريه اومده قسط 200 هزارتومني هرماه شده 554هزار تومن يعني بيش از دوبرابر قسط وسود عادي .اخه كجاي اين بانكداري اسلاميه ؟ اي علما ومراجع به داد اسلام برسيد
نظرات بینندگان