arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۰

قیمت نفت به بالاترین حد،در ۴۳ ماه اخیر رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار اخبار مربوط به انفجار در یک خط لوله عربستان سعودی، بهای نفت خام را در جهان به بیشترین میزان خود در بیش از سه سال و نیم گذشته رساند.

در آخرین معاملات نفتی در روز پنجشنبه در نیویورک  هر بشکه نفت خام برنت ۵ دلار و ۷۴ سنت افزایش یافت و به ۱۲۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.این بالاترین بهای نفت از ژوئیه سال ۲۰۰۸ به این سو بوده است.

رکورد پیشین بهای نفت به سال گذشته باز می گردد. زمانی که در لیبی، مخالفان حکومت معمر قذافی دست به اعتراض زده بودند و در این کشور جنگ داخلی شروع شده بود.

از ابتدای سال میلادی جاری، با بالا گرفتن فشارهای غرب علیه ایران و انجام تحریم هایی علیه ایران، بهای نفت شروع به بالا رفتن کرده بود. ایران بارها هشدار داده بود که این آمریکا و یا غرب نیستند که می توانند بر قیمت انرژی تاثیر بگذارند ، بلکه این کشورهای صادر کننده و از جمله ایران است که می تواند به تنظیم قیمت جهانی نفت بپردازد.

در ماه های اخیر و در حالی که ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد ؛ اتحادیه اروپا هم اعلام کرده بود که از ایران دیگر نفت وارد نمی کند. چنین سیاستی اکنون گریبان آنان را گرفته است .

تحلیلگران اقتصادی می گویند که فشار های یکجانبه غرب علیه ایران و لجبازی و بهانه جویی آنان در باره برنامه هسته ای این کشورباعث شد که بازار نفت دچار وحشت شود و خبر انفجار در خط لوله نفت عربستان سبب شد که این ترسها دو چندان شود و این طور شد که قیمت ها بالا رفت. حال آنان باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا نفت را به کالایی سیاسی برای فشار به ایران تبدیل کردند ، فشاری که اکنون مغلوبه شده و به سوی خود آنان بازگشته است .

روز گذشته هم وزیر خارجه پاکستان با صراحت اعلام کرد که کشورش در مورد وارد کردن گاز از ایران دنباله رو آمریکا نخواهد بود. کارشناسان و تحلیل گران نفتی همواره اذعان کرده اند که نفت کالایی نیست که بر زمین بماند .
نظرات بینندگان