arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۰

حالا نوبت شماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برگزاري موفق انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، بيانگر دو نكته اساسي است كه يكي با نگاه ملت ايران به مسائل ملي و انقلابي مرتبط است و ديگري به كساني كه از مجراي اين انتخابات به مجلس راه مي‌يابند مربوط مي‌شود.

آنچه با نگاه ملت سروكار دارد اينست كه ملت ايران با حضور خود در تمام صحنه‌هاي انقلاب، دفاع مقدس، انتخابات، راه پيمائي‌هائي كه براي اعلام وفاداري به نظام جمهوري اسلامي ضرورت دارد و هر اقدام ديگري كه به استقلال ميهن و حفاظت از آرمان‌ها و ارزش‌ها لازم است، همواره به وظيفه خود عمل كرده است. حضور مردم در اين صحنه‌ها نوعي اتمام حجت با مسئولين است كه هر بار با روشن‌ترين بيان به آنها اعلام مي‌كنند ما به وظيفه خود در حفاظت از كيان نظام و استقلال ميهن عمل كرده‌ايم و حالا نوبت شماست كه به آنچه برعهده داريد به درستي عمل كنيد.

واقعيت اينست كه مردم در طول 33 سال گذشته هرگز از عمل به آنچه بر عهده داشتند كوتاه نيامدند و هيچ باري را بر زمين نگذاشتند. واقعيت مهم‌تر اينست كه همواره بار اصلي را مردم به دوش كشيدند و با حضور در خطرناك‌ترين صحنه‌ها و تقديم قرباني‌ها و نشان دادن فداكاري و ايثار و گذشت در تمام زمينه‌ها، بن بست‌ها را گشودند، راه‌ها را هموار كردند و هر جا به هر كمكي نياز بود از زندگي خود كم گذاشتند و به ياري انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و ميهن شتافتند. قابل انكار نيست كه مردم حتي نواقص كارهاي مسئولين را در تمام دوران‌هاي پرفراز و نشيب 33 سال گذشته برطرف كردند و بسياري از كاستي‌هاي ناشي از ندانم كاري‌ها يا ناتواني‌هاي آنها را جبران نمودند و در يك كلام بايد اعتراف كرد كه مردم از خون خود به رگ‌هاي نظام تزريق كردند تا نظام بماند و قدرتمند به پيش برود و آرزوهاي ديرينه ملت ايران را برآورده سازد. در اين مسير، مردم از بسياري ضعف‌ها و تخلف‌ها چشم پوشيدند و تأمين مصلحت بالاتر را هدف قرار دادند كه حفظ اصل نظام و مصالح عمومي و منافع ملي به ويژه در برابر مطامع دشمنان است.

با توجه به همين واقعيت‌ها، به نكته دوم يعني آنچه به راه يافتگان به مجلس نهم از مجراي انتخابات ديروز مربوط مي‌شود مي‌رسيم. در اين بخش،‌ مطالب زيادي وجود دارند كه سخن عموم مردمند و بعضي از اصلي‌ترين محورهاي آنها اموري هستند كه در قالب‌هاي سؤال و تذكر قابل مطرح كردن هستند.

- خروج از چارچوب‌هاي قانوني، شرعي و عرفي در هزينه‌هاي تبليغات انتخاباتي توسط بعضي از داوطلبان نمايندگي مجلس در اين انتخابات نشان داد اين افراد از جنس مردم نيستند و نمي‌توانند در مجلس قانون‌گذاري از منافع و مصالح مردم دفاع كنند. خدا كند اين افراد به مجلس نهم راه نيافته باشند و اگر برنده انتخابات شده‌اند در مرحله بررسي اعتبارنامه‌ها دست رد به سينه آنها زده شود تا نتوانند بر كرسي نمايندگي مردم تكيه بزنند.

- از اين دسته بدتر، كساني هستند كه از حدود اخلاق و موازين شرعي در تبليغات انتخاباتي تجاوز كرده و براي اثبات خود، به تخريب رقباي خود روي آوردند. زشتي و زيان بار بودن كار اين افراد، به مراتب بدتر و خطرناك‌تر از كار زشت دسته اول است. آنها به اسراف و تبذير و مصارف نادرست مالي روي آوردند كه معلول انحرافات فرهنگي و فكري است ولي اينان با تخريب اين و آن نشان دادند كه در زيربناهاي فكري و فرهنگي دچار مشكل هستند، چيزي كه علت تمام مشكلات جامعه است. اگر قرار باشد جامعه اصلاح شود، حركت اصلاحي بايد از همين نقطه آغاز گردد. اين قبيل افراد با كارهاي خود نشان دادند كه شايستگي ورود به جايگاه رفيع مجلس قانون‌گذاري كه به فرموده امام خميني، در رأس امور است را ندارند.

 قطعاً در بررسي‌هاي مربوط به صحت برگزاري انتخابات، شوراي نگهبان بايد اين قبيل تخلفات را از عوامل مخدوش كننده بداند و اگر در مواردي افرادي با توسل به چنين ترفندهاي نامشروعي توانسته‌اند رأي بياورند،آنها را از ورود به مجلس شوراي اسلامي محروم نمايد و اجازه ندهد خانه ملت، جائي براي عناصري كه به ابتدائي‌ترين اصول اخلاقي پاي بندي نشان نمي‌دهند باشد. اگر قرار است كساني به دليل عدم التزام عملي به اسلام، صلاحيت ورود به مجلس شوراي اسلامي را نداشته باشند، قطعاً افرادي كه در جريان تبليغات انتخاباتي به زشت‌ترين شيوه‌هاي ضداخلاقي براي كوبيدن رقباي خود متوسل شده‌اند در رأس افراد فاقد صلاحيت قرار دارند، زيرا اسلام دين اخلاق است و مرتكبان اقدامات خلاف اخلاق از بارزترين مصاديق عدم التزام عملي به اسلام هستند.

- كساني كه سرانجام وارد مجلس شوراي اسلامي مي‌شوند و بر كرسي‌هاي نمايندگي مردم در مركز قانون‌گذاري كشور تكيه مي‌زنند، فقط درصورتي مي‌توانند به وظيفه قانوني و شرعي خود عمل كنند كه مستقل باشند. استقلال، گوهر گرانبهائي است كه قوام نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي به آن است. اگر كسي كه وام‌دار گروه‌ها و احزاب است و استقلال فكر و رأي ندارد بر كرسي نمايندگي مجلس تكيه بزند، در واقع آن كرسي را غصب كرده است، زيرا او نماينده مردم نيست بلكه نماينده احزاب است درحالي كه مجلس شوراي اسلامي جايگاه نمايندگان مردم است نه نمايندگان احزاب. احزاب و گروه‌ها براساس منافع گروهي خود در مقاطع مختلف دچار گرايش‌هائي مي‌شوند كه با منافع مردم زاويه دارد. تابع احزاب و گروه‌ها بودن، متأسفانه اين مفسده را به همراه دارد كه در چنين مواردي نماينده را نيز با خود به همان وادي خطرناكي مي‌برد كه با منافع مردم و كشور، زاويه و گاهي حتي تضاد پيدا مي‌كند. درست به همين دليل است كه نمايندگان مجلس بايد مستقل باشند تا بتوانند به وظايف واقعي خود به درستي عمل كنند.

- اقتضاي شرايط كنوني كشور نيز ايجاب مي‌كند نمايندگان مجلس، از نصاب بالاي كارداني و شجاعت برخوردار باشند تا بتواند در عرصه مسائل داخلي به ميدان روياروئي با مشكلات موجود بروند و در عرصه خارجي نيز در برابر تهديدهاي دشمنان با شجاعت بايستند. وجود مشكلات اقتصادي و انحرافي كه در عملكرد بعضي مجريان از مسير قانون وجود دارد رسالت مجلس نهم را بسيار سنگين مي‌كند. اين مجلس فقط با سلاح كارآمدي و شجاعت مي‌تواند با اين مشكلات مقابله كند، كما اينكه در برابر تهديدها نيز فقط با همين سلاح مي‌تواند بايستد. مجلس،‌ فقط در اينصورت است كه مي‌تواند از جنس مردم ايران و در خور ملتي باشد كه با اراده پولادين خود در برابر تمام مشكلات و تهديدها مي‌ايستند و از آرمان‌ها و اصول و از منافع ملي خود دفاع مي‌كنند.

مردم، با كاري كه در پاي صندوق‌هاي رأي كردند، در عمل به نمايندگان مجلس نهم گفتند: ما به وظيفه خود عمل كرده‌ايم، حالا نوبت شماست كه نشان دهيد نمايندگان واقعي ما مردم هستيد.

* جمهوری اسلامی
نظرات بینندگان