arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۰

ایران؛ کشوری گردشگر‌ فِرست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که به اعتقاد کارشناسان، ایران می‌تواند جزء 10 کشور برتر در حوزه گردشگری به شمار برود، شواهد عینی نشان می‌دهد که در حال حاضر کشور ما تبدیل به یک کشور «گردشگر فرست» تبدیل ‌شده تا کشوری که گردشگرپذیر باشد.

به گزارش قانون، ایران در آمار جذب توریست و گردشگر خارجی جایگاهی همچنان دور از انتظار دارد و این مسئله در حالی مطرح می‌شود که کشور ما از بیش‌ترین و متنوع‌ترین جاذبه‌های توریستی برخوردار است.

معاون گردشگری کشور بر این اعتقاد است که با توجه به نوسانات نرخ ارز، مناطق گردشگری ایران یکی از ارزان‌ترین مقاصد برای سفر خواهد بود، اما باید گفت که اگر تا دیروز رفتن به دوبی و ترکیه دغدغه رفتن ایرانی‌ها برای گردش و تفریح بوده، حالا کشورهای چون ارمنستان هم به این آمار اضافه شده است. به همین دلیل نمی‌توان گفت که گردشگری داخلی رونق خاصی پیدا کرده است.

برای همین، اشتیاق گردشگران ایرانی برای رفتن به ارمنستان در یکی دو سال اخیر به حدی بوده است که بنا به گفته معاون امور گردشگری وزارت اقتصاد ارمنستان در ماه اول سال 2010 حدود 15هزار توریست ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند و هر گردشگر به طور متوسط هزار دلار آمریکا در ارمنستان خرج کرده است. این آمار حاکی از آن است که توریست های ایرانی تنها در یک‌ ماه 15 میلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده‌اند.

نماینده شهر بابک در مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ظرفیت ایران در عرصه گردشگری، از این ظرفیت آن‌گونه که باید استفاده نمی‌شود،‌ می‌گوید: ما می‌توانیم به اندازه درآمد نفتی از صنعت گردشگری درآمد داشته باشیم، این در حالی است که کشورهایی از این صنعت درآمدهای هنگفت دارند که حتی به اندازه نصف ایران آثار باستانی ندارند.

مصطفی رضاحسینی با بیان اینکه مشکل، نگاه غیر اقتصادی و غیرتخصصی‌ است که به نسبت به این صنعت وجود دارد، به یک خبرگزاری در حوزه گردشگری اظهار داشته، امیدواریم با تغییر رویکرد جاری، بتوان از این ظرفیت بیشترین بهره را برد.
 



30 متولی امر گردشگری در کشور!
دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری هم چند وقت پیش در همایشی در مشهد  با بیان اینکه از نبود هماهنگی در حوزه گردشگری رنج می‌بریم، گفت: حوزه گردشگری در کشور حدود 30 دستگاه متولی دارد که هر کدام از این دستگاه‌ها به صورت جداگانه به امر گردشگری توجه دارند.

اکبر پورفرج اظهار داشت: بارها میراث فرهنگی عنوان کرده است که در حدود یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد اما در این میان مدیریتی برای میراث فرهنگی کشور وجود ندارد.

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با گلایه از نبود حتی یک رشته دانشگاهی در حوزه مدیریت آثار باستانی موجود در کشور به منظور تدریس به دانشجویان گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌ها رشته‌های گوناگونی در ارتباط با مدیریت نظیر رشته‌‌های مدیریت گردشگری، رشته مدیریت بازرگانی و سایر رشته مرتبط در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: اما در ارتباط با مدیریت باستانی آثار تاریخی هنوز رشته‌ای در این حوزه وجود ندارد این در حالی است که این رشته در تمام دانشگاه‌های دنیا ارائه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: به عنوان مثال به دلیل نبود مدیریت در حوزه میراث و آثار باستانی شاهد از میان رفتن آثار تاریخی و محوطه‌های تاریخی آثار باستانی در کشور هستیم.

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری به هماهنگی میان دستگاه‌‌های متولی در حوزه گردشگری به عنوان یک امر مهم اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه گردشگری در کشور حدود 30 دستگاه متولی وجود دارد که هر کدام از این دستگاه‌ها به صورت جداگانه به امر گردشگری توجه دارند.
پورفرج افزود: این امر به نوعی سبب شده است که در ارتباط با گردشگری با نوعی ناهماهنگی روبرو شویم و در حال حاضر نیز از این ناهماهنگی نیز رنج می‌بریم.

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری گفت: یکی از آثار تاریخی قابل توجه در کشور وجود کاروانسراهای تاریخی است که از این آثار تاریخی می‌توان به هتل‌های قدیمی و در دوران گذشته یاد کرد.

وی افزود: در دورانی که هیچ اثر از این نوع هتل‌های قدیمی در کشوری وجود نداشته است در ایران این تعدادی کاروانسرا ایجاد شده است اما حال این سئوال مطرح است که از این تعداد کاروانسرای تاریخی چند اثر بازسازی و حفظ شده است تا مردم را با پیشینه تاریخی خود آشنا سازد.

پورفرج در ادامه به مباحث مطرح شده در ارتباط با گردشگری و ابعاد اقتصادی این امر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بارها در سمینارها و مباحث گوناگون گردشگری به حوزه اقتصادی این امر اشاره شده است و اینکه اکنون نیز به این موضوع که یک امر بدیهی و مسلم است اشاره کنیم واقعا خنده‌دار است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ گردشگری و ارتقای این امر در میان مردم گفت: در حال حاضر در اطراف مناطق گردشگری موجود در کشور شاهد فراوانی زباله‌ها هستیم که این امر سبب آلودگی زیست محیطی آثار طبیعی و گردشگری در کشور می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ادامه این روند بدون بالا بردن فرهنگ در ارتباط با گردشگری به نوعی بسترساز زیان و آسیب به محیط زیست می‌شود.

البته منوچهر جهانیان معاون گردشگری معتقد است که  تهیه سند ملی گردشگری گامی در راستای توسعه گردشگری در کشور است.

وی ‌با اشاره به اینکه سازمان میراث در ارائه این سند ملی همکاری‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد، افزود: با ارائه این سند می‌توان اهداف توسعه گردشگری را ترسیم کرد تا براساس این اهداف تعیین شده به سوی جایگاه حقیقی ایران در حوزه گردشگری گام برداشت.

جهانیان با اشاره به شرایط ایران در ارتباط با وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی، اظهار داشت: در حال حاضر و در حوزه جاذبه‌های طبیعی در رتبه نخست قرار داریم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌ گفت: در حوزه آثار تاریخی و باستانی نیز در ردیف رتبه‌های برتر قرار داریم که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به اشتغالزایی و کسب درآمد مورد نظر در این حوزه دست یافت.

به هرحال با توجه به اینکه طبق بررسی‌های سالیانه از سوی سازمان توریسم جهانی کشو‌رهای منطقه خاورمیانه که درسال 2011 عمدتا با کاهش ورکود نسبی در صنعت توریسم مواجه شده بودند، امسال با نرخ رشد 5 درصدی در شرایط بهتری قرار دارند، امیدواریم که این  موضوع برای کشور ما نیز به وقوع بپیوندد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
0
10
خدایا صبر این مردم را بیشتر کن.. عاقبت تمدن و تاریخ ماست این!! تاریخ و جاذبه های سرزمین ما کجا و امثال مالزی و مالدیو کجا؟؟؟؟؟ توو همه چی از آخر اولیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
گردشگر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
0
1
واقعا حیف کشور ما با این همه پتانسیل عالی برای جذب توریست، کشور ما چهارفصل است و پر از آثار باستانی جالب، ما هم کویر داریم هم دریا هم جنگل هم کوه....همه چیز از نظر طبیعی برای جذب توریستها مهیاست ولی متاسفانه امکانات خوبی برای رونق اینکار نداریم در بعضی جاها که حتی آداب برخورد با توریست را هم نمی دانیم، ساده ترین مثالش فرودگاه امام است که پرسنلش برخورد حالبی با خارجی ها ندارند و دریغ از یک کلمه انگلیسی که بلد باشند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
0
1
من نمیدونم چرا هر چند وقت یک بار یه مقاله راجع به گردشگری رو سایت میذارید وهمش ناله میکنید خودتون هم میدونید با توجه به قوانین ایران کلا کشوری هستیم که توریست رو فراری میدیم توریست جایی میره که با اون با احترام برخورد بشه وحداقل امکانات راحتی و ازادی فردی رو داشته باشه خودتون خداوکیلی قضاوت کنید اخه توریست ترکیه ودبی رو ول میکنه میاد اینجا خودشو تو دردسر بندازه
صنوبری
|
UNITED STATES
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
0
0
اگر در کشور مدیریتی وجئد داشت ماباید از محا همین پتانسیل (داشتن دهمین زیرساخت جذب گردش گری در دنیا)باید مردم ایران درآمد ملی بیشتری می داشتند حالا نفت وگاز بماندولی افسوس فقط شعار واز میدان بدر کردن همدیگر شاهکار مدیریت شده است
نظرات بینندگان