arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۰

لپ‌تاپ فوق محرمانه های "ناسا" مفقود شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آژانس فضایی آمریکا ناسا می گوید یک لپ تاپ این آژانس که حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه کنترل ایستگاه های فضایی بوده گم شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، با توجه به اینکه اطلاعات موجود در این لپ تاپ رمزگذاری شده نبودند خطر بسیار جدی ناسا و فعالیت های فضایی آن را تهدید می کند و اگر این اطلاعات به دست دولت های ثالث یا هکرها بیفتد ممکن است یک فاجعه خطرناک در انتظار ناسا باشد.

پل مارتین بازرس کل ناسا در گزارشی که تقدیم کنگره آمریکا کرده تصریح کرده که داده های کلیدی دیگری هم به همین علت در معرض افشا قرار گرفته اند. الگوریتم های مورد استفاده برای صدور فرمان و کنترل ایتسگاه فضایی بین المللی آمریکا بدون رمزگذاری در این لپ تاپ موجود بوده و حال مشخص نیست این اطلاعات به دست چه فرد یا افرادی افتاده است.

علاوه بر این تعدادی نوت بوک هم از ناسا سرقت شده که حاوی شماره های تامین اجتماعی و اطلاعات حساس دیگری در مورد برخی برنامه های فضایی ناسا بوده اند. همچنین بین سال های 2010 تا 2011 بیش از 5400 بدافزار بر روی رایانه های مورد استفاده در ناسا نصب شده اند و از این طریق اشخاص و گروه های ثالث به منابع حساس ناسا دسترسی داشته اند. خسارات مستقیمی که از این طریق به ناسا وارد شده بیش از 7 میلیون دلار بوده است.

جالب آنکه علیرغم گم شدن یا سرقت 48 لپ تاپ از ناسا در سال 2011 بررسی های انجام شده در فوریه سال 2012 نشان می دهد که اطلاعات حساس تنها یک درصد از لپ تاپ های مورد استفاده در این سازمان رمزگذاری شده اند.

نظرات بینندگان