arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۰

رقبای پوتین را بشناسیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"در نگاه اول بازار رقابت در میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه گرم است. در میدان رقابت از کمونیستی سالخورده و کهنه‌کار تا جوانی میلیاردر و بلندپرواز دیده می‌شود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه خبری شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی آورده است: «مناظره‌های انتخاباتی هم داغ است ولی با این همه اکثریت روس‌ها بر این باور هستند که نتیجه قابل پیش‌بینی است.

* ولادیمیر پوتین، بخت اول

پوتین بعد از یک دوره 10 ساله ریاست‌جمهوری، چهار سال نخست‌وزیر بوده و می‌خواهد بار دیگر برای یک دوره شش ساله در کرملین باقی بماند. قبل از ریاست‌جمهوری، در عالی‌ترین پست‌های اطلاعاتی و امنیتی کار کرده است. او نامزد حزب "روسیه متحد"، حزب حاکم است که اکثریت را در دوما یا مجلس نمایندگان روسیه در اختیار دارد.

او همان اندازه که برای آوردن ثبات در روسیه و رشد اقتصادی در این کشور تحسین می‌شود، به همان اندازه به دلیل تضعیف دموکراسی و ایجاد فضای سانسور در روسیه سرزنش می‌شود.

پوتین خود را مرد عمل می‌داند. مهم‌ترین برنامه ولادیمیر پوتین اشتغال‌زایی و بالا بردن سطح اقتصاد روسیه است. او یک برنامه اقتصادی بیست ساله دارد که ایجاد 25 میلیون شغل در آن پیش‌بینی شده است.

کمتر کسی پیدا می‌شود که او را چهره اصلی این انتخابات نداند ولی با تمام اینها مخالفت‌های کم‌سابقه ای که اخیرا علیه او در خیابان‌های مسکو دیده شده، احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات را هم مطرح کرده است.

ولادیمیر پوتین 59 ساله و متاهل است . ورزش از جمله سرگرمی‌های پوتین است و او دارای کمربند مشکی در رشته جودو است.

* گنادی زوگانف، میرا‌ث‌دار کمونیسم

او رهبر حزب کمونیست است، حزبی که جانشین حزب کمونیست زمان اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آید. او دو سال پیش در روز تولد ژوزف استالین، دیکتاتور مشهور دوران شوروی، در نامه ای سرگشاده به دیمیتری مددودف رییس‌جمهوری، خواهان استالینی شدن جامعه روسیه شد.

قبلا سه بار در انتخابات شرکت کرد و هر سه بار هم جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. او این‌ بار تندتر از گذشته از پوتین انتقاد می‌کند و می‌گوید که مردم می‌توانند به پوتین رای بدهند، ولی بدانند که اگر پوتین رای بیاورد روسیه سقوط خواهد کرد.

او می‌گوید که صنایع سنگین مثل کشتی سازی و صنایع دفاع و کشاورزی در بحرانی عمیق فرو رفته اند. ملی کردن منابع طبیعی روسیه از برنامه های اوست.

* ولادیمر ژرنوفسکی، معرکه گیر عرصه سیاست

ژرنوفسکی بنیانگذار و رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه است. او شخصیتی به حساب می آید که با شعارهای تند ناسیونالیستی قصد جلب توجه عامه مردم را دارد. در سخنرانیهایش برای خنداندن مخاطبانش تلاش می کند و در انتقادهای تند از غربی‌ها از ناسزا گفتن هم ابایی ندارد. اگرچه او از دولت هم به تندی انتقاد می کند ولی از نظر بسیاری حرفها و کارهایش به نفع کرملین است و از این نظر حتی گروهی او را از وفاداران اصلی هیات حاکمه در کرملین به حساب می آورند.

مبارزه با فساد اداری و قاچاق مواد مخدر از برنامه‌های این نامزد انتخاباتی است. او گفته در صورت انتخاب شدن، ظرف دوسال این مشکلات حل خواهند شد. ریشه کن کردن بیکاری و حل مشکل مهاجرت غیر قانونی هم از دیگر شعارهای اوست. ژرنوفسکی خواهان متمرکز شدن قدرت در مسکو است. او همچنین در سیاست خارجی آمریکا و بریتانیا را از دشمنان سرسخت روسیه می داند.

* سرگئی میرونوف، مرد اصلاحات

او رهبر حزب "فقط روسیه" است و تا همین اواخر یکی از وفادار ترین متحدان ولادیمیر پوتین بود. در انتخابات سال 2004 میلادی یکی از نامزدها بود ولی خودش به ولادیمیر پوتین رای داد. او در آن انتخابات نفر آخر شد. میرونوف ده سال رییس شورای فدراسیون، یا مجلس علیای پارلمان روسیه، بوده است. بعد از اینکه از این مقام توسط حزب حاکم کنار گذاشته شد، تبدیل به منتقد جدی پوتین شد. او می گوید به پوتین و اصلاحات اعتقادی ندارد و پوتین باید از سیاست کناره گیری کند.

برنامه سیاسی او رهبری یک دولت انتقالی دو ساله است تا در این مدت به اصلاحات لازم پرداخته شود. برنامه دراز مدت او ملی کردن منابع طبیعی، بهبود سیستم جمع آوری مالیات و تامین اجتماعی تضمین شده برای بازنشسته ها و کارمندان بخش دولتی است.

* میخائیل پروخروف، مجردی ثروتمند

سومین مرد ثروتمند روسیه، (18 میلیارد دلار سرمایه و دارایی) با 46 سال سن، جوانترین نامزد انتخابات روسیه است. او تنها نامزد مستقلی است که صلاحیت او برای انتخابات تایید شده است. او توانسته در میان نسل جوان نفوذ پیدا کند، ولی این نفوذ به دلیل کنترل دولت بر رسانه ها نتوانسته گسترش چندانی پیداکند. ضمن آن هم نگاه خیلی از مردم عادی در روسیه به ثروتمندان نگاهی بد بیانه است. با این‌حال، پروخروف دلسرد نشده و می گوید که حتما انتخابات به دور دوم می رود.

به محض اینکه پروخروف وارد عرصه انتخابات شد، شایعات زیادی منتشر شد که او درهماهنگی با پوتین وارد میدان شده تا آرای مخالفان او را تقسیم کند. ولی خود او این شایعه را که بعد از یک مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته را رد کرد. البته او احتیاط می کند تا مستقیما از پوتین انتقاد نکند.

برنامه او کاهش دوره ریاست جمهوری و اصلاحات سیاسی است. او همینطور خواهان انتخابی شدن مقامهای محلی مثل فرماندارها است. او می گوید که باید تا سال 2015 خدمت سربازی اجباری ملغی شود. در زمینه اقتصادی تقویت روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا را دنبال می کند.

بازکردن آرشیوهای زمان کمونیستها و دلجویی از بازماندگان قربانیان دوره استالین و لنین از نظر او برای نگاه انتقادی به گذشته لازم است.

او مردی بلند قد و مجرد است که قول داده است بعد از ریاست جمهوری ازدواج کند.

اگرچه چهار کاندیدا در برابر ولادیمیر پوتین قد علم کرده اند، خیلی از کسانی که به امور روسیه آگاه هستند می گویند که این چهار نفر تهدیدی برای پوتین نیستند، بلکه تهدید اصلی مخالفانی‌اند که اگرچه از عرصه سیاسی رسمی غایب هستند، ولی حضور خود را بارها با اجتماعات ده‌ها هزار نفری در خیابانهای مسکوو شهرهای دیگر روسیه ثابت کرده‌اند.»
نظرات بینندگان