arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۰

سخنرانی نوروزی احمدی‌نژاد در دوشنبه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی اصغر امیر شعردوست، سفیر کشورمان در دوشنبه گفت: جشن‌ جهانی نوروز روزهای 5 و 6 فرودین، در دوشنبه با حضور 15 کشور برگزار می شود.

سفیر ایران در تاجیکستان با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: قرار است رییس‌جمهور کشورمان نیز در این نشست شرکت و سخنرانی کند.

وی با بیان اینکه دو نوع برنامه در این مراسم از سوی ایران در نظر گرفته شده است، توضیح داد: همراه با برنامه‌های رسمی تاجیکستان ایران نیز برنامه‌هایی برگزار می‌کند؛ ضمن اینکه مستقلا برنامه‌هایی نیز در خانه ایران در روز 5 فرودین با حضور رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

شعردوست گفت: در مراسم خانه ایران نمونه‌هایی از فرهنگ اقوام ایرانی به نمایش گذاشته خواهد شد به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که ستادهای استان‌های مختلف ایران مشارکت جدی داشته باشند. اساتید و نوازندگان موسیقی سنتی و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی حضور پیدا می‌کنند و علاوه بر نمایش آثارشان کارگاه‌های آموزشی خطاطی، سفال، قالی‌بافی و میناکاری خواهند داشت.

وی ادامه داد: بعضی نمایش‌های آئین سنتی با استفاده از نماد و پوشاک ایرانی در محل خانه‌ ایران به نمایش در خواهند آمد.

سفیر ایران در دوشنبه گفت: شاهنامه‌خوانی و نقالی نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این مراسم است و شب ایرانی نیز پیش‌بینی شده است که در آن شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی، رودکی‌خوانی اجرا می‌شود و گروه‌های ورزشی پهلوان ایرانی در زورخانه حکیم ابولقاسم فردوسی که از سوی ایران ساخته شده است به اجرای ورزش‌های پهلوانی خواهند پرداخت.

وی گفت: برگزاری جشن‌های اقوام ایرانی و نمایشگاه پوشاک و عطر از اقوام ایرانی و نمایشگاه‌ بزرگ کتاب و صنایع دستی ایران در محلی که در ایران احداث شده در نظر گرفته شده است.

شعردوست با اشاره به پیوند‌های فرهنگی مردم کشورهای منطقه تصریح کرد: به هر حال عناصر فرهنگ‌ اسلامی و ایرانی ما دارای قوام و مولفه‌هایی است که چیرگی و توانایی‌های فرهنگ ایرانی را به نمایش می‌گذارد. باید بتوانیم فرهنگ قوی و غنی خود را به درستی عرضه کنیم. یقینا در میان مردمان منطقه برای کشور ما نفوذ و توسعه و تعمیق ارتباطات مردمی را به همراه خواهد داشت و از این طریق در کنار دیپلماسی فعال سیاسی خود نوعی دیپلماسی فرهنگی و مردمی را دنبال می‌کنیم که بتوانند توانایی‌های کشور ما و فرهنگ اقوام ایرانی را نشان ‌دهد.
نظرات بینندگان