arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

آغاز انتخابات رياست‌جمهوري روسيه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حوزه‌هاي اخذ راي در روسيه براي راي‌گيري انتخابات رياست جمهوري اين کشور به روي راي‌دهندگان باز شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در اين انتخابات ولاديمير پوتين كه در چهار سال گذشته نخست وزير روسيه بوده، براي سومين بار به دنبال ورود به کاخ رياست جمهوري است.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، قانون اساسي روسيه اجازه نمي‌دهد رئيس‌جمهوري بعد از دو دوره بلافاصله براي بار سوم نامزد انتخابات رياست جمهوري شود.

ولاديمير پوتين در اين انتخابات با چهار تن رقابت مي‌کند که قبلا در دوره‌هاي پيشين با سه تن از آنها رقابت کرده است.

انتخابات روسيه در حالي برگزار مي‌شود که اعتراضات مخالفان بعد از گزارش‌هايي از تقلب در انتخابات پارلماني چهارم مارس 2011 آغاز شد.

حوزه هاي اخذ راي از ساعت 8 صبح تا 8 شب به وقت محلي هر منطقه باز خواهند بود. آخرين حوزه‌هاي راي در کالينگراد غربي، يکشنبه ساعت 5 بعداز ظهر به وقت گرينويچ بسته مي‌شوند.

براساس گزارش رسانه‌هاي روسيه وزارت کشور 6000 پليس را از مناطق مختلف به مسکو منتقل کرده است. وزارت كشور روسيه نيز از استقرار 450 هزار سرباز و پليس براي تامين امنيت راي‌دهندگان خبر داده است.

رقيب اصلي پوتين، گنادي ژياگانوف است که براي چهارمين بار نامزد رياست جمهوري مي‌شود.

ساير نامزدها "ولاديمير ژرينوفسکي" ملي‌گراي افراطي، "ميخاييل پروخوروف" يکي از ثروتمندان روسيه که نامزد مستقل است و "سرگئي ميرونوف" سخنگوي سابق مجلس علياي روسيه از حزب چپ‌ميانه هستند.

اگر پوتين نتواند بيش از 50 درصد آرا را در دور اول به دست بياورد، در دور دوم بايد با نزديک‌ترين نامزد رقابت کند.

با اين همه هيچ نامزدي از مخالفان ليبرالي که اخيرا در اعتراض به انتخابات پارلماني به خيابان‌ها آمده بودند، حمايت نمي‌کنند و نماينده آنها نيستند.

جنبش موسوم به "روبان سفيد" در تظاهرات اخير بيش از 50 هزار تن را در مسکو و شهرهاي ديگر به خود جذب کرد. اين اعتراضات پس از آن آغاز شد که گزارش‌هايي از تقلب گسترده در انتخابات دوما، پارلمان روسيه، مطرح شد.

با اين همه، به همين تعداد نيز در تظاهرات حامي ولاديمير پوتين و حامي کمونيست‌ها شرکت داشتند. واكنش پوتين به اين اعتراضات اين بوده که در تمام 90 هزار حوزه اخذ راي در کشور، دوربين‌هاي اينترنتي نصب خواهد کرد. با اين همه منتقدان نسبت به موثر بودن اين کار ابراز ترديد کرده‌اند.

در گزارشي از سازمان امنيت و همکاري اروپا آمده است: دوربين‌ها نمي‌توانند جزئيات روند راي‌گيري را به ويژه در زمان شمارش آرا ضبط کنند.

هياتي مشترک از سازمان امنيت و همکاري اروپا و مجمع پارلماني شوراي اروپا با 250 هزار ناظر بر اين انتخابات نظارت مي‌کند.

در همين حال هزاران تن از مردم روسيه نيز داوطلبانه دوره‌هاي آموزشي نظارت بر انتخابات را گذرانده‌اند و در اين کار مشارکت مي‌کنند.
نظرات بینندگان