arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

ایران در مقابله با معترضان به سوریه کمک می کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیپلماسی ایرانی:باوجود اینکه جمهوری اسلامی هرگونه دخالت در امور داخلی سوریه را تکذیب می کند، اما ایالات متحده هر از گاهی ادعای دست داشتن تهران در سرکوب مخالفان دولت بشار اسد در دمشق را مطرح می کند.
روزنامه واشینگتن پست در تازه ترین گزارش خود به نقل از سه مقام ناشناس آمریکایی مدعی شده که ایران برای دولت بشار اسد که می کوشد ناآرامی های مردمی در شهر حمص را سرکوب کند، سلاح و کمک های دیگر را تامین کرده است.
این مقامات ناشناس با ادعای دسترسی به اطلاعات جاسوسی ادعا کرده اند که روند کمک ها از سوی ایران رو به افزایش است.
در بخش دیگری از این گزارش این ادعا مطرح شده که یک ایرانی در جریان کمک به نیرو های امنیتی سوریه برای برخورد با معترضان زخمی شده است. این در حالی است که در ماه های اخیر شماری از مقامات امنیتی ایرانی به دمشق سفر کرده و با دولت بشار اسد رایزنی هایی داشته اند.
این روزنامه آمریکایی به نقل از منابعی که حاضر به فاش شدن هویت خود نیستند گزارش داده که جمهوری اسلامی تجهیزات، سلاح و کمک های تکنیکی و حتی ابزار نظارتی را برای دولت سوریه تامین می کند تا به آن در فرونشاندن اغتشاش ها کمک کند.

یک مقام دیگر نیز خاطرنشان کرده که جمهوری اسلامی اخیرا اعضای سازمان اطلاعات را به دمشق فرستاده تا به نیرو های سوری آموزش هایی را ارائه کند. همچنین قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز در هفته های اخیر دست کم یک بار به دمشق سفر کرده است.
اما ادعای تکراری آمریکا در خصوص کمک ایران به دولت بشار اسد در حالی مطرح می شود که ناآرامی ها در سوریه یازدهمین ماه خود را پشت سر می گذارد و قطعنامه های شورای امنیت نیز با رای وتوی روسیه و چین در مورد سوریه به نتیجه نرسیده اند.

برخی از تحلیلگران با اشاره به اینکه سوریه تنها متحد نزدیک ایران در جهان عرب به شمار می رود این نکته را خاطرنشان می کنند که تلاش جمهوری اسلامی برای باقی نگاه داشتن بشار اسد بر مسند حکومت توجیه پذیر است. چرا که سوریه با وجود بشار اسد است که می تواند همچنان کانال نفوذ ایران بر حزب الله و حماس را حفظ کند.هر چند که اخیرا حماس روند خروج نیرو های خود از سوریه و تغییر مکان پایگاه هایش را آغاز کرده است.
اما روند تحولات در سوریه و اعتراض ها علیه دولت بشار اسد علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران با حماس، روابط تهران با آنکارا را نیز متاثر ساخته است. ترکیه که زمانی متحد نزدیک سوریه بود، اکنون با ادامه روند سرکوب ها

در این کشور از دولت بشار اسد فاصله گرفته و حتی خواستار کناره گیری وی است. موضوعی که به روشنی در تضاد با خط مشی ایران قرار دارد.
از سوی دیگر مساله سوریه برای روابط عراق و ایران نیز دردسرساز شده و بغداد که نمی خواهد نارضایتی تهران را برانگیخته کند، با توجه به فشار تهران در موضع به ظاهر خنثی و تا حدودی حامی در مقابل بحران سوریه قرار گرفته است. موضعی که باز هم عراق را در مقابل دیگر کشور های عربی قرار می دهد که خواستار برکناری اسد هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
0
7
بهترین راه سپردن وطن به انتخاب و عقیده هر ملت است ، در مورد کشور دوست و برادر سوریه هم همینطور.
نظام ها می آیند و میروند . این ملتها هستند که میمانند و به یکدیگر نیازمندند.
نظرات بینندگان