arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۳۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
برخلاف وعده ی رییس جمهور و وزیر اقتصاد

یارانه ی این ماه، دو برابر نشد!

در بحبوحه ی افزایش قیمت ها و شنیدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و حذف سهمیه ها و حتی افزایش قیمت آب، رییس جمهور از دو برابر شدن یارانه نقدی خبر در اسفندماه خبر داد، یعنی 45 هزار تومان می شود 90 هزار تومان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در بحبوحه ی افزایش قیمت ها و شنیدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و حذف سهمیه ها و حتی افزایش قیمت آب، رییس جمهور از دو برابر شدن یارانه نقدی خبر در اسفندماه خبر داد، یعنی 45 هزار تومان می شود 90 هزار تومان.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب"، اما اسفند به روزهای میانی رسیده و علی القاعده، یارانه باید طی دو سه روز آتی به حساب ها واریز شود.

 یارانه اسفند ماه دوبرابر می شود؟

این سؤالی است که آذرماه رئیس جمهوری و سپس وزیر اقتصاد به آن پاسخ مثبت دادند، اما از آن زمان به بعد اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر کسری چندین هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی از یک سو و احتمال جهش در نرخ تورم سبب شد فعلاً صحبتی از یارانه نقدی 90 هزار تومانی نباشد.

در عین حال دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی قصد داشت یارانه اسفند ماه را افزایش دهد تا شرایط برای اجرای فاز دوم این قانون فراهم شود، در همین رابطه دولت هنوز سیاست حذف 10 میلیون نفر از یارانه بگیران دهکهای 910 را در برنامه دارد که به نظر می رسد با حذف آنها یارانه دیگر دهکها افزایش یابد، اما مهمترین سدی که دولت با آن مواجه است تعیین سقف افزایش 20درصدی حاملهای انرژی از سوی مجلس است که دست دولت در افزایش درآمدهای هدفمندی را بسته است.

بنابراین چنانچه دولت بخواهد بر دیدگاه خود پافشاری و یارانه نقدی مردم را دو برابر کند با کسری معناداری مواجه می شود و به اصطلاح دخل و خرج آن از محل هدفمندی با هم نخواهد خواند، بنابراین با مجوز 20 درصدی که مجلس داده دولت عملاً نمی تواند یارانه مردم را دوبرابر کند. اما از سوی دیگر مردم نسبت به یارانه اسفند ماه حساسیت بیشتری دارند، بخصوص اینکه اخبار دوبرابر شدن مبلغ یارانه را به طور جدی دنبال می کنند، گذشته از آن تأخیر در واریز یارانه اسفند ماه نیز این گمانه زنی را تقویت کرده که دولت به دنبال افزایش رقم یارانه هاست. آنها منتظر بودند رئیس جمهوری برنامه های دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی را تشریح کند که البته این برنامه تلویزیونی ایشان لغو شد.

واریز یارانه طی 3 روز آینده

در عین حال یک مقام آگاه در سازمان هدفمندی یارانه ها در این باره گفت: یارانه نقدی اسفند ماه طی 2 تا 3 روز آینده واریز می شود.

این مقام آگاه در سازمان هدفمندی یارانه ها گفت: احتمالاً یارانه نقدی اسفند ماه مانند گذشته به ازای هر نفر 45 هزار 500 تومان خواهد بود که طی 2 تا 3 روز آینده پرداخت می شود.

وی در مورد اینکه آیا یارانه افزایش پیدا نمی کند؟ گفت: فعلاً امکان افزایش یارانه نقدی وجود ندارد، مگر اینکه از 10میلیون نفری که برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه مکاتبه شده است دست کم 5 میلیون نفر انصراف دهند تا بودجه برای افزایش یارانه بقیه وجود داشته باشد.

این مقام آگاه گفت: در حال حاضر رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها مرتب از سازمانهای درگیر مانند خزانه کل کشور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی پیگیری می کند که یارانه ها به موقع به حساب مردم واریز شود.

وی افزود: هنوز یارانه برخی دستگاه ها مانند آب و فاضلاب پرداخت نشده است.

یک احتمال

با این حال، احتمال افزایش یارانه نقدی اسفندماه برای اجرای فاز دوم هدفمندی وجود دارد، ولی در صورت افزایش مبلغ واریزی، همان 45500 تومان قابل برداشت است و مازاد بر آن تا پیش از افزایش قیمتها در سال آینده قابل برداشت نخواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۵
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
0
14
بله همینه تا چند وقت دیگه قطعش میکنن آروم آروم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
0
13
آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی . در مملکت ما تنها چیزی که نیاز به ابلاغ ندارد گرانی است اما موقع دادن حق و حقوق هفت خوان رستم را باید رفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
1
25
آخه انتخابات تموم شد!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
0
26
وای که شما ها چقدر ساده هستین . این اعلام مربوط به قبل از انتخابات بود . حالا فقط قیمت جدید بنزین و گرانی حامل های انرژی را در پیش داریم .
دانشجو خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
1
16
وقتی نفت اومد سر سفره، یارانه ها هم زیاد میشن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
7
آقا جان ما نه دوبرابر رو میخوایم نه گرونی بیشتر رو
نظرات بینندگان