arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

مشکل واریز این سهیمه بنزین چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیدحبیب قاآنی-از قرار معلوم واریز سهمیه بنزین ویژه معلولین از نظر زبانی هیچ گونه مشکلی ندارد ولی از نظر اجرا با انبوه از کم کاری و مشکلات مواجه است وهنوز هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از قدس؛ در حال حاضر بسیاری از معلولان در ایاب و ذهاب با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده که نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های حمایتی و دیگر سازمان‌ها هستند سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی از ابتدا به طور جدی پیگیر دریافت سوخت معلولان بوده اما این مهم همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه است  بطوریکه در سال‌های 87 و 89 سهمیه بنزین معلولان توزیع شد اما پارسال سهمیه بنزین معلولان با دست‌اندازهای زیادی روبه‌رو شد و با وجود پیگیری‌های انجام شده در سال 89 سهمیه بنزین در اختیار معلولان قرار نگرفت واین روند در سال 90 هم پابرجا ماند.


نامه به وزیر هم مشکل گشا نشد
با وجود وعده‌های مکرر مسئولان بهزیستی مبنی بر اینکه مشکل دریافت سهمیه سوخت معلولان بزودی بر طرف می‌شود، اما با گذشت چندماه و حتی ارسال نامه به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی این مشکل همچنان باقی است.


این در حالی است که منصور الله وردی، معاون دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور در تاریخ 20 دی 90 در گفت‌و‌گو با فارس با تأکید بر اینکه از سال 87 قرار بود بر اساس مصوبه کارگروه ریاست‌جمهوری روزانه 50 هزار لیتر سوخت به معلولان واگذار شود، اظهار داشت: پس از گذشت دو سال این سهمیه قطع و در واقع به فراموشی سپرده شد.


وی تصریح کرد: پس از قطع سهمیه سوخت معلولان، سازمان بهزیستی مرتباً با مسئولان مدیرت حمل و نقل و سوخت کشور نامه‌نگاری کرد اما در این خصوص پاسخی از سوی آنها داده نشد.
معاون دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی در این گفت‌وگو از ارسال نامه بهزیستی به وزیر تعاون،کار و رفاه خبر داد و گفت:امیدواریم با درایت وزیر، سوخت معلولان بزودی داده شود.
بر اساس این گزارش، با گذشت 54 روز از ارسال این نامه هنوز جوابی در این خصوص به بهزیستی اعلام نشده است و اگر هم ارسال شده اقدام موثری جهت دریافت سوخت معلولان انجام نشده است.
به گزارش فارس در حال حاضر تعداد زیادی از معلولان در کشور هستند که برای تردد در سطح شهر نیاز به حمایت دستگاه‌های دولتی هستند به طوری که بسیاری از این قشر اعتقاد دارند که بر اساس مصوبه هئیت وزیران این سهمیه حق قانونی آنهاست.
همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه بهزیستی به عنوان متولی حمایت از معلولان پیگیر مشکلات معلولان در تمامی زمینه و حتی سوخت آنهاست، افزود: جلساتی با سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها برگزار شده است که نتایج خوبی را در بر داشته است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: ارائه خدمات به معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست و در این بخش همه دستگاه‌ها باید با بهزیستی تعامل داشته باشند.
*بهزیستی سهمیه را از ستاد هدفمندی یارانه‌ها بگیرد
اما از سوی دیگر محمد رویانیان اعلام کرد که بهزیستی موظف است سهمیه بنزین معلولان را از ستاد هدفمندی یارانه‌ها بگیرد.
رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل ومصرف سوخت کشور گفت:ستاد حمل‌ونقل سهمیه سوخت معلولان را ابلاغ کرده و سازمان بهزیستی باید این موضوع را پیگیری کرده و این سهمیه را اجرایی کند.
به گفته‌ رویانیان، این ستاد برای سهمیه سوخت ویژه معلولان پیشنهاد خود را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده‌ و این پیشنهاد به تصویب رسیده است اما مجری این تصمیم سازمان بهزیستی است که می‌بایست کار را دنبال کند.
*فال نیک این سهمیه

به گفته معاون دفتر توانمندسازی معلولان، از آنجا که سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره می‌شود و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم به نوعی به همین وزارتخانه متصل است این نکته را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که مشکل بنزین معلولان به‌زودی برطرف شود.
الله‌وردی با اشاره به اینکه سهمیه بنزین در نظر گرفته شده برای معلولان در سال 87 تعیین شده ‌است، گفت: در سال87 یک کارگروه ویژه از طرف ریاست‌جمهوری تشکیل شد که این کارگروه سهمیه روزانه 50 هزار لیتر بنزین را برای معلولان تصویب کرد، ‌این کارگروه سازوکار مشخصی نیز برای توزیع سهمیه بین معلولان تصویب کرد و در سال‌های 87 و 88 سهمیه بنزین به‌صورت کارت‌های سوخت در اختیار بهزیستی قرار گرفت. در واقع 2سال هم کار به همین روال طی شد اما با وجود اینکه مصوبه‌های این کارگروه هنوز لغو نشده و به قوت خود باقی است در سال 89 و 90 بنزینی برای معلولان در اختیار سازمان بهزیستی قرار نداده‌است.

 ***

بهرحال پس از گذشت 3 سال از توافق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با سازمان بهزیستی، تنها در دو مقطع 9 ماه این سوخت به این افراد واگذار شده و از انجا به بعد عدم واگذاری به موقع سوخت، پاسخگو نبودن مسئولان، عدم شفاف سازی در این خصوص از جمله مواردی است که معلولان به آن تأکید کرده و انتظار دارند تا از سوی مسئولان در خصوص عدم واگذاری سهمیه سوخت پاسخ شفاف و روشنی بشنوند.

نظرات بینندگان