arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

۱۰ حقیقت تعجب‌آور در مورد SMS

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نها در پنج روز نخست سال ۹۰ در مجموع تعداد یک میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۷۵۰ پیامک توسط مشترکان تلفن همراه ایرانی مبادله شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹۷۰ میلیون پیامک بوده است.

امسال بیستمین سالگرد تولد پیام‌کوتاه است که بر خلاف دیگر فناوری‌های کاربردی به ندرت در طی دو دهه گذشته تغییر کرده است.
برای جشن گرفتن تاثیر حیرت‌انگیز پیام‌کوتاه بر دنیا، 10 حقیقت تعجب‌آور در مورد پیام‌های‌کوتاه بیان می‌شود.

پدر اس‌ام‌اس ماتی ماکونن، یک مهندس فنلاندی است. او در سال 1984 در یک پیتزافروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد.


متاسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

یک سال بعد، فرمت 160 کاراکتری توسط محققی در زمینه ارتباطات به نام فریدهام هیلبرند تعیین شد.
او در حالی که سعی می‌کرد این فناوری را استاندارد کند و به تلفن‌های همراه امکان انتقال و نمایش پیام‌ها را بدهد، متوجه شد که میانگین جملات یا سوالات تنها به 160 کاراکتر نیاز دارد.

اولین اس‌ام‌اس در سال 1992 توسط بریت نیل پاپ‌وورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در میهمانی کارمندان در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: «کریسمس مبارک».
پاپ‌وورس سرویس، ارسال پیام‌کوتاه یا همان اس‌ام‌اس را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل 901 ارسال کرد.
امروز ارسال پیام بیشترین استفاده را در میان سرویس‌های انتقال اطلاعات توسط تلفن همراه دارد؛ به طوری که 74 درصد از همه موبایل‌های سراسر جهان را شامل می‌شود یا به عبارت دیگر، 4.2 میلیارد از 3/3 میلیارد مشترک از طریق ارسال پیام ارتباط برقرار می‌کنند.

در سال 2010 مردم رقم اعجاب‎انگیز 1.6 هزار میلیارد پیام کوتاه ارسال کردند؛ یعنی 192 هزار پیام کوتاه در هر ثانیه!
میزان درآمد صنعت در ارسال پیام‌های کوتاه 114 میلیارد و ششصد میلیون دلار در سال بوده است. در این راستا آمار ارسال پیامک در ایران نیز قابل توجه است به نحوی که تنها در پنج روز نخست سال 90 در مجموع تعداد یک میلیارد و 626 میلیون و 547 هزار و 750 پیامک توسط مشترکان تلفن همراه مبادله شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 970 میلیون پیامک بوده است.

بنابر اظهارات حسن رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجموع تعداد پیامک‌های ارسالی ابتدای امسال و روز 29 اسفند 89، به بیش از دو میلیارد پیامک افزایش یافته که این آمار در مدت مشابه سال گذشته تقریبا یک میلیارد و 100 میلیون پیامک بوده است. درعین حال روزانه به طور متوسط حدود 200 میلیون پیامک در ایران فرستاده می‌شود که مجموع آن در سال حدود 70 میلیارد پیامک می‌شود. همچنین به طور متوسط در هر ثانیه حدود 192 هزار پیامک ارسال می‌شود. در سال 2010 بیش از 5/6 هزار میلیارد اس‌ام‌اس (یعنی بیش از 1000 پیامک به ازای هر نفر) ارسال شد. در عین حال با توجه به 53 میلیون خط موبایل (تلفن همراه) موجود در کشور به طور متوسط هر ایرانی در هر سال بیش از 1320 پیامک ارسال می‌کند که این تقریبا نزدیک به چهار پیامک در روز می‌شود.

آنچه که گفته شد بخشی از آمارهای مربوط به پیامک در ایران و جهان بود که اهمیت پرداختن به مسئله فرهنگ در ارسال پیامک را نشان می‌دهد.
موضوع مهمی که مطرح است محتوای بیش از 70 میلیارد پیامکی است که در طول سال توسط 53 میلیون کاربر ایرانی خطوط تلفن همراه فرستاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که اس‌ام‌اس‌بازی هنگام رانندگی دو برابر خطرناک‌تر از رانندگی در حالت غیرعادی است.
یک نمونه از حواس‌پرتی هنگام رانندگی در سال 2008 در انفجار قطار در ChatWorth کالیفرنیا اتفاق افتاد که جان 25 نفر را گرفت. طی تحقیقات مشخص شد که راننده قطار، درست قبل از حادثه 45 پیام کوتاه ارسال کرده بود.

ارسال پیام، زبان ویژه و جدیدی ایجاد کرده است که هدف آن کوتاه کردن تعداد کاراکترهاست. محققان زبان‌شناس بر این عقیده‌اند که استفاده از زبان‌های عامیانه و اختصاری مانند چیزی که در زبان اس‌ام‌اس می‌بینیم در آینده منجر به تضعیف ادبیات و غلط دیکته‌ای و هجی‌کردن نادرست کلمات در میان کودکان شود.

از دلایل اصلی موفقیت ‌اس‌ام‌اس این است که با همه گوشی‌ها ‌می‌توان پیام‌کوتاه ارسال کرد و فعال کردن آن نیاز به چیزی ندارد. اس‌ام‌اس مقرون‌به‌صرفه‌ و ارزان‌تر از تماس تلفنی و استفاده از آن راحت است و امکان ارسال در تمامی شبکه‌ها را فراهم می‌کند. به این معنی که لازم نیست کاربران بدانند شخصی که برای او پیام ارسال می‌کنند از کدام شبکه موبایل استفاده می‌کند. مردم هم به طور اعجاب‌انگیزی در این شیوه‌ برقراری ارتباط تبحر پیدا کرده‌اند.

در سال 2005 سونجا کریستیانسن از نروژ رکورد سریع‌ترین تایپیست پیام‌کوتاه را به ثبت رساند. معنی این پیام این بود: «پیرانای تیزدندان از گونه سراسالموس و پیگوسنتروس، وحشی‌ترین ماهی‌ آب شیرین در دنیاست. در واقع، آنها به ندرت به انسان‌ها حمله می‌کنند.» رکورد کنونی 28/37 ثانیه است.
تایپ پیام منجر به عارضه تنوسینوویتز می‌شود که نوعی التهاب انگشت شست دست است و در اثر تایپ مداوم پیام ایجاد می‌شود (شبیه آسیب آرنج است اما کوچک‌تر و کمتر ورزشی است). اگرچه پیام‌رسانی تغییرات بسیار کمی داشته است، اما راه درازی را طی 20 سال گذشته طی کرده است. گذشت آن روزها که پیام‌کوتاه به عنوان یک قابلیت غیرضروری به حساب می‌آمد و هرگز کسی سروکارش به آن نمی‌افتاد. امروزه خیلی از ما بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. با این حال موارد کلمات بیشتر جست‌وجو شده در موتور جست‌وجوی گوگل درباره اس‌ام‌اس نشان‌دهنده این است که با توجه به یک دسته‌بندی مردمی می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که بیشترین تعداد پیامک‌های ارسالی مربوط به پیامک‌هایی است که در دسته پیامک‌های تفریحی قرار می‌گیرند. پیامک‌های جوک، طنز، سرکاری و… از مصادیق این‌گونه پیامک‌ها هستند. در دسته دوم می‌توان پیامک‌های خانوادگی و اجتماعی را قرار داد که پیامک‌هایی نظیر پیامک‌های عاشقانه، تولد، تسلیت و تبریک در این دسته قرار دارند. در دسته سوم بیشترین پیامک‌های ارسالی را می‌توان پیامک‌های دارای پیام قرار داد که پیامک‌های فلسفی، پیامک‌های روز، معمایی، خبری و… جزو این دسته قرار می‌گیرند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
0
همه راگفتی غیرازدرآمدنجومی مخابرات
نظرات بینندگان