امسال بیستمین سالگرد تولد پیامکوتاه است که بر خلاف دیگر فناوریهای کاربردی به ندرت در طی دو دهه گذشته تغییر کرده است.
برای جشن گرفتن تاثیر حیرتانگیز پیامکوتاه بر دنیا، 10 حقیقت تعجبآور در مورد پیامهایکوتاه بیان میشود.
پدر اساماس ماتی ماکونن، یک مهندس فنلاندی است. او در سال 1984 در یک پیتزافروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیامرسانی برای گوشیهای دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد.
متاسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.
یک سال بعد، فرمت 160 کاراکتری توسط محققی در زمینه ارتباطات به نام فریدهام هیلبرند تعیین شد.
او
در حالی که سعی میکرد این فناوری را استاندارد کند و به تلفنهای همراه
امکان انتقال و نمایش پیامها را بدهد، متوجه شد که میانگین جملات یا
سوالات تنها به 160 کاراکتر نیاز دارد.
اولین اساماس در سال 1992
توسط بریت نیل پاپوورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در میهمانی
کارمندان در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: «کریسمس مبارک».
پاپوورس سرویس، ارسال پیامکوتاه یا همان اساماس را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل 901 ارسال کرد.
امروز
ارسال پیام بیشترین استفاده را در میان سرویسهای انتقال اطلاعات توسط
تلفن همراه دارد؛ به طوری که 74 درصد از همه موبایلهای سراسر جهان را شامل
میشود یا به عبارت دیگر، 4.2 میلیارد از 3/3 میلیارد مشترک از طریق ارسال
پیام ارتباط برقرار میکنند.
در سال 2010 مردم رقم اعجابانگیز 1.6 هزار میلیارد پیام کوتاه ارسال کردند؛ یعنی 192 هزار پیام کوتاه در هر ثانیه!
میزان
درآمد صنعت در ارسال پیامهای کوتاه 114 میلیارد و ششصد میلیون دلار در
سال بوده است. در این راستا آمار ارسال پیامک در ایران نیز قابل توجه است
به نحوی که تنها در پنج روز نخست سال 90 در مجموع تعداد یک میلیارد و 626
میلیون و 547 هزار و 750 پیامک توسط مشترکان تلفن همراه مبادله شده که این
رقم در مدت مشابه سال گذشته 970 میلیون پیامک بوده است.
بنابر اظهارات حسن رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجموع تعداد پیامکهای ارسالی ابتدای امسال و روز 29 اسفند 89، به بیش از دو میلیارد پیامک افزایش یافته که این آمار در مدت مشابه سال گذشته تقریبا یک میلیارد و 100 میلیون پیامک بوده است. درعین حال روزانه به طور متوسط حدود 200 میلیون پیامک در ایران فرستاده میشود که مجموع آن در سال حدود 70 میلیارد پیامک میشود. همچنین به طور متوسط در هر ثانیه حدود 192 هزار پیامک ارسال میشود. در سال 2010 بیش از 5/6 هزار میلیارد اساماس (یعنی بیش از 1000 پیامک به ازای هر نفر) ارسال شد. در عین حال با توجه به 53 میلیون خط موبایل (تلفن همراه) موجود در کشور به طور متوسط هر ایرانی در هر سال بیش از 1320 پیامک ارسال میکند که این تقریبا نزدیک به چهار پیامک در روز میشود.
آنچه که گفته شد بخشی از آمارهای مربوط به پیامک در
ایران و جهان بود که اهمیت پرداختن به مسئله فرهنگ در ارسال پیامک را نشان
میدهد.
موضوع مهمی که مطرح است محتوای بیش از 70 میلیارد پیامکی است که
در طول سال توسط 53 میلیون کاربر ایرانی خطوط تلفن همراه فرستاده میشود.
تحقیقات نشان میدهد که اساماسبازی هنگام رانندگی دو برابر خطرناکتر از رانندگی در حالت غیرعادی است.
یک
نمونه از حواسپرتی هنگام رانندگی در سال 2008 در انفجار قطار در
ChatWorth کالیفرنیا اتفاق افتاد که جان 25 نفر را گرفت. طی تحقیقات مشخص
شد که راننده قطار، درست قبل از حادثه 45 پیام کوتاه ارسال کرده بود.
ارسال پیام، زبان ویژه و جدیدی ایجاد کرده است که هدف آن کوتاه کردن تعداد کاراکترهاست. محققان زبانشناس بر این عقیدهاند که استفاده از زبانهای عامیانه و اختصاری مانند چیزی که در زبان اساماس میبینیم در آینده منجر به تضعیف ادبیات و غلط دیکتهای و هجیکردن نادرست کلمات در میان کودکان شود.
از دلایل اصلی موفقیت اساماس این است که با همه گوشیها میتوان پیامکوتاه ارسال کرد و فعال کردن آن نیاز به چیزی ندارد. اساماس مقرونبهصرفه و ارزانتر از تماس تلفنی و استفاده از آن راحت است و امکان ارسال در تمامی شبکهها را فراهم میکند. به این معنی که لازم نیست کاربران بدانند شخصی که برای او پیام ارسال میکنند از کدام شبکه موبایل استفاده میکند. مردم هم به طور اعجابانگیزی در این شیوه برقراری ارتباط تبحر پیدا کردهاند.