arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

قبل از خانه تکانی این مطلب را بخوانید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از خواص سال نو نه فقط تهیه هفت سین و خریدهای مضاعف است، بلکه فرصتی است تا غبار یک ساله از وسایل خانه تکانده شود. غبارها و لکه هایی که طی این یک سال فرصت پاک کردنشان نبود،جرمهای پشت اجاق گاز و لباسشویی، قاب پنجره با شیشه هایی که بر اثر بارش برف و باران نمای بیرون را از ما دریغ می کنند،پرده های خاک گرفته، تار عنکبوتها یی که گوشه و کنار دیوار تنیده شده اند و جرمهای سمج چسبیده به کاشیها که به سختی زدوده می شوند، زیر تخت و پشت کمد با وسایلی که بچه ها چپانده اند...

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی قدس انلاین خانه تکانی سنت دیرینه ایرانیها پیش از رسیدن بهار است. سنتی است که همراه دیگر آداب در روزهای پایانی سال از تازگی بهار الگو گرفته است.اما خارش و سوزش پوست، کمر درد، درد کتف و گردن، شکستگی استخوان، مسمومیت و بیماریهای تنفسی از جمله رایج ترین عواقب و پیامدهای خانه تکانی های غیر اصولی است. این در حالی است که با رعایت برخی نکات ساده می توان یک خانه تکانی ایمن داشت و مجبور نشد سال نو را با دردها و انواع بیماریها شروع کرد.
حوادثی که وفور آن بیشتر هنگام خانه تکانی رخ می دهد عبارتند از :
1_ مسمومیت با مواد شیمیایی
2_سقوط از نردبان و چهارپایه
#مسمومیت با مواد شیمیایی

*و اما با ید توجه داشت هنگام خرید مواد پاک کننده مثل جوهر نمک و وایتکس و... به منظور تنظیف سرویسهای بهداشتی و سایر وسایل حتما برگه اطلاعات شیمیایی (برچسب مواد شیمیایی)را دارا باشد، نه این که از مواد شیمیایی فاقد مجوز و ارزان قیمت فله ای استفاده شود!
*برای باز کردن لوله و مجاری سینک ظرف شویی _ کاسه دستشویی و مجاری فاضلاب حمام هرگز از اسید استفاده نشود. محلولهای استاندارد قلیایی در بازار وجود دارد که استفاده از آنها توصیه می شود.
*از اختلاط مواد شیمیایی با هم مثل مخلوط کردن جوهر نمک و وایتکس جدا خودداری شود چرا که مخلوط آنها باعث آزاد شدن گاز کلر می شود که بسیار سمی است.
*از بکار بردن وایتکس و پودر کلر در محیط گرم و آب داغ حمام جدا خودداری شود زیرا آب گرم باعث آزاد شدن گاز کلر شده و باعث مسمومیت شدید می گردد.
* چنانچه قبلا از قلم سوسک کش و یا مورچه کش استفاده کرده اید ، هنگام تنظیف اتاقها باعث ایجاد گردو غبار و انتشار آن در محیط نشوید.
* از خرید سمومی که توسط فروشندگان با یکدیگر مخلوط شده است جدا خودداری کنید.
#استفاده از نردبان و چهار پایه
*در هنگام استفاده از نردبان و چارپایه ابتدا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
*چنانچه دچار ضعف و سرگیجه هستید از نردبان و یا چارپایه استفاده نکنید.
*از نردبانهای ایمن دو طرفه که توسط زنجیر یا طناب به هم وصل شده اند استفاده نکنید
*چنانچه از نردبان یک طرفه استفاده می کنید شیب مطمئن به نردبان بدهید و انتهای نردبان را با کفشکهای لاستیکی ثابت کنید( فاصله یک چهارم طول نردبان از پای دیوار تا پایه نردبان شیب مطمئن است)
*سطح چارپایه باید بیش از سه برابر طول و عرض پا باشد.
* برای فاصله ی دسترسی از نردبان یا چارپایه مناسب آن کار استفاده شود. از قرار دادن شی یا هر چیز دیگر به منظور افزودن ارتفاع به نردبان یا قرار دادن آن روی چارپایه خودداری کنید.
*هنگام بالا رفتن از نردبان از هر دو دست استفاده کنید . استفاده از یک دست و همراه داشتن وسیله ای دیگر مانند سطل یا ... خطر ناک است و احتمال سقوط زیاد می شود.
*استفاده از نردبان و چارپایه برای انجام کار طولانی در ارتفاع مناسب نیست و باید از سکوی کار استفاده بشود.
نکته مهم: چنانچه نیاز به کارگر نظافتی دارید ، حتما از شرکتهای خدماتی معتبر که دارای مجوز هستند استفاده کنید و از بکار گیری افراد ناآشنا به امور نظافتی جدا خودداری کنید.

 

محمد جواد فحول، کارشناس مسوول بهداشت حرفه ای

نظرات بینندگان