arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۷۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

دفاع مطهری از ازدواج مجدد مردان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از موضوع «ازدواج موقت»، بحث «ازدواج مجدد» در لایحه حمایت از خانواده به موضوعی چالش برانگیز در جلسه امروز مجلس بدل شد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، پس از آنکه مواد 22 و 23 این لایحه روزها در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان به نتیجه نرسیدند، لایحه حمایت از خانواده بار دیگر به کمیسیون حقوقی و فضایی بازگردانده شدو پس از قریب به دو سال از آن زمان بار دیگر این لایحه به صحن علنی مجلس بازگشت. با این تفاوت که کمیسیون قضایی این بار ماده جنجال برانگیز »ازدواج مجدد مردان» را حذف کرده بود.

در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده آمده بود: دادگاه اجازه ازدواج دوم را در این موارد به زوج می دهد: در صورت رضایت همسر و اختیار همسر دائم بعدی منوط به توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران. همچنین در صورت تعدد ازواج، چنانچه همسر اول مطالبه کند، ازدواج دوم منوط به پرداخت مهریه زن اول است.

اما علی مطهری مخالفت حذف این ماده بود و گفت: باید نگاه جامعی به قوانین و احکام خانوادگی در اسلام داشته باشیم. از این رو به موضوع ازدواج مجدد، ازدواج موقت، ارثیه و دیه کمتر زنان و .... باید توام با هم نگریست.

نماینده تهران با بیان اینکه اجازه ازدواج مجدد، از آن رو بوده که اسلام به دنبال حل یک معضل اجتماعی بوده است؛ افزود: دنیای غرب رابطه آزاد و فساد و فحشا را برای حل این معضل اجتماعی پذیرفته که خانواده در آن جامعه بی معنی شده است.

به گفته وی، به دلیل تلافات زیاد مردان در جنگ​ها و امور مختلف، تعداد زنان آماده ازدواج بیش از تعداد مردان آماده ازدواج است. از سوی دیگر زنان جوانی که شوهر خود را از دست می دهند، کمتر مورد مراجعه قرار می​گیرند. مردان مجرد همدیگر به اینگونه زنان مراجعه نمی​کنند و به دنبال دختران باکره هستند! حال تکلیف این زنان جوان که احتمالا فرزندانی هم از ازدواج نخست خود دارند، چیست؟ آیا نباید زمینه ازدواج مجدد و قانونی آنها را فراهم کرد؟

نادر قاضی پور نماینده ارومیه هم با مطهری هم نظر بود و گفت: ازدواج مجدد جلوی خلاف شرع را می​گیرد. ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم و نه در غرب و باید قوانین اسلامی را اجرا کنیم. در مجلس شورای اسلامی هم باید قوانین اسلامی تصویب شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید اسلام زیر سوال برود، ادامه داد:با توجه به آمار جمعیتی به جنس زن و مرد، متوجه می​شوید که این حکم شرعی، بی حکمت نیست! به زندگی ائمه اطهار و امامان هم بنگرید متوجه اهمیت این موضوع می​شوید.

نماینده ارومیه خواستار رای نمایندگان به پیشنهاد مطهری شد تا ریشه فساد در کشور کم شود.
زهره الهیان نماینده تهران با ابراز تعجب از اظهارات مطهری، با تاکید بر اینکه در اسلام، اساس بر تک همسری است، ادامه داد: وجود چنین ماده چالش برانگیزی بود که باعث شد بررسی آن چهار سال به طول بیانجامد.

او که می​گفت ازدواج مجدد، آرامش روحی و روانی خانواده را مختل کرده و آرامش همسر اول و فرزندان را به هم می​ریزد، افزود: ازدواج مجدد، منجر به طلاق​های بسیاری شده است که نشان می​دهد بنیان خانواده را متزلزل می کند. باید ازدواج مجدد به شرایط استثنایی خاص محدود شود که مثلا زن مهجور، زندانی یا دچار بیماری صعب العلاج باشد. نباید این موضوع را به تمکن مالی مرد یا شرط عدالت، منوط کرد.

نماینده تهران تاکید کرد که نباید فضایی برای بدخواهان مجلس ایجاد کرد تا با مستمسک قرار دادن آن به مجلس و مصوبه آن هجمه​ای وارد کنند.

میرکوهی نماینده دولت با بیان اینکه این ماده به دلیل آنکه منافع زنان تامین شود، حذف شده است؛ افزود: اتفاقا حذف این ماده به ضرر زنان است. دادگاه باید احراز و عدالت مرد را احراز کند تا اجازه ازدواج مجدد صادر شود. اگر این ماده حذف شود، مردان بدون این شرایط می توانند به استناد حکم شرع، ازدواج مجدد داشته باشند. از این رو بهتر است محدودیتی برای مردان وجود داشته باشد.

نهایتا پیشنهاد مطهری برای بازگشت این ماده به لایحه حمایت از خانواده به رای گذاشته شد که مصوب نشد. به این ترتیب موضوع ازدواج مجدد از لایحه حمایت از خانواده حذف شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
7
3
درود برمطهری ، گل گفتی !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
1
13
خدا پدرتونو بیامرزه... با بلائی که دولت کریمه احمدی نژاد بر سر اقتصاد مملکت آورده ما مردها خیلی زور بزنیم همین یکی رو هم نگه داریم معجزه کرده ایم.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
3
1
آفرین بر آقای مطهری پیشنهاد شما باید تصویب میشد تا زنان حواسشون جمع میشد و قدر زندگی و همسرشون را میدانستند حیف شد تصویب نشد
نظرات بینندگان