arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

در تاریکی بخوابید تا جوان بمانید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متخصصان بهداشت عمومي تاكيد كردند: شش تا هشت ساعت خوابيدن در تاريكي كامل و بدون وجود هيچ نوع نور چراغ براي سلامتي و جوان‌تر ماندن بسيار مهم است.

به گزارش ايسنا، متخصصان مي‌گويند پيش از اين كه برق اختراع شود، مردم به طور طبيعي و عادي همزمان با غروب آفتاب و تاريك شدن هوا مي‌خوابيدند و صبح نيز با طلوع خورشيد بيدار مي‌شدند و در نتيجه براي بهره‌مندي از سلامت ذهني و جسمي مناسب خواب كافي داشتند.

اين رفتار منظم و متعادل در انسان حاصل ترشح هورمون ملاتونين است. وقتي روزها كوتاه‌تر مي‌شوند، ترشح ملاتونين افزايش مي‌يابد و در نتيجه خواب بيشتر مي‌شود اما برعكس در مواقع بلند شدن طول روزها، ملاتونين كمتري در مغز ترشح شده و ميزان نياز انسان به خواب نيز كمتر مي‌شود.

به گزارش روزنامه ديلي ميل، امروزه با صنعتي شدن هر چه بيشتر جوامع، چراغ‌ها و لامپ‌هاي روشنايي به نوبه خود نقش مهمي در كل 12 تا 24 ساعت هر شبانه‌روز در زندگي بشر ايفا مي‌كنند.

همانطور كه گفته شد ملاتونين يك هورمون طبيعي است كه از غده صنوبري مغز ترشح مي‌ شود. در طول روز غده صنوبري غيرفعال است. وقتي خورشيد غروب مي‌كند و هوا تاريك مي‌شود، غده صنوبري فعال شده و ملاتونين توليد مي‌كند و اين هورمون وارد جريان خون مي‌شود. به همين دليل گاهي اوقات ملاتونين را «دراكولاي هورمون‌ها» مي‌نامند چون فقط در تاريكي فعال مي‌شود.

پزشكان تاكيد دارند اگر مي‌خواهيد از سلامت مطلوب جسمي و ذهني برخوردار شويد بايد با اين ريتم طبيعي ترشحات هورموني بدنتان هماهنگ باشيد كه يكي از نمونه‌هاي مهم اين هماهنگي، خوابيدن در تاريكي محض به هنگام شب است.

سازگاري با مكانيسم‌هاي طبيعي بدن كليد سلامت جسمي، رشد توانايي‌هاي هوشي و حفظ سلامت و بهداشت رواني و احساسي است.
نظرات بینندگان