arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

بابت شور انتخابات ، یک تشکر به آمریکا و اسرائیل بدهکاریم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازتاب امروز نوشت: در حالی که در اولین انتخابات برگزارشده بعد از حوادث سال 88، گروه های معترض خارج نشین و همچنین برخی از نخبگان معترض داخلی شفاف یا غیرمستقیم به تحریم انتخابات پرداخته بودند، اکنون پرسش اینجاست که چگونه انتخابات با میزان شرکت کننده قابل قبولی برگزار شد؟

  هنوز میزان قطعی و نهایی مشارکت مردم اعلام نشده و با وجود آن که میزان مشارکت نسبت به انتخابات ریاست جمهوری قبلی کمتر بود که امری طبیعی است، میزان مشارکت دست کم در حد و اندازه مجالس هفتم و هشتم است و آمارهای اعلام شده توسط مسوولان، حتی از رشد  15 درصدی مشارکت در پایتخت حکایت دارد. اما با توجه به تداوم دلخوری گروهی از مردم با توجه به حوادث سال 88، پرسش اینجاست که این نحوه مشارکت چگونه رقم خورد؟

در این باره از یک سو می توان گفت این دلخوری ها و اعتراضات چندان دغدغه مردم شهرستان ها و روستاها نبوده و بیشتر به تهران و کلانشهرها مربوط می شود و از این رو، با توجه به مطالبات صنفی و دغدغه های منطقه ای، تاثیری بر انتخابات در شهرستان ها نداشته است و شاید عده ای در تهران و کلانشهرها که قبلا در انتخابات شرکت می کردند، در این انتخابات شرکت نجستند.

اما در مقابل، به نظر می رسد عامل جدی که باعث تقویت حضور مردم در این دوره از انتخابات شد، موضوع تحریم ها و تهدیدات خارجی بود که به مزاح باید گفت: «بابت شور انتخابات، یک تشکر به آمریکا و اسرائیل بدهکاریم!»

این امر البته در تبلیغات رسمی نیز مد نظر قرار گرفت و در این دوره از انتخابات، علاوه بر صداوسیما، بیلبوردهایی در سطح تهران و برخی شهرهای دیگر نصب شد که به درستی مشارکت مردم را مانع حمله و دخالت خارجی عنوان می کرد.

تاثیرگذاری تهدیدات خارجی که در گذشته نیز در تقویت شرکت مردم کشورمان در راهپیمایی ها و انتخابات موثر بوده، در این دوره بسیار جدی تر اثر کرد و از یک سو اقشار سنتی و حامیان جدی تر نظام را در شرکت در انتخابات مصمم تر و پرشمارتر کرد و از سوی دیگر، بخشی از اقشار معترض را نیز به صحنه اورد.

گروه دوم با توجه به تهدیدات موجود، ترجیح دادند با وجود برخی گلایه ها و دلخوری ها، از اصل نظام در مقابل دشمن خارجی حمایت کنند و ثبات و امنیت کشور اولویتی خدشه ناپذیر برایشان دارد.

البته حضور برخی کاندیداها که مطالبات گروهی از این قشر را نیز بر زبان آوردند، باعث شد این گروه گزینه هایی نیز برای دادن رای بیابند و به جای تحریم انتخابات، به این گزینه ها رای دهند.
نظرات بینندگان