arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

ماجرای ۹۶۹ سکه در فدراسیون جانبازان و سرمایه​گذاری ۷۵ میلیاردی در بانک تات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد.
به گزارش خبرآنلاین، ستار هدایت​خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس این گزارش را قرائت کرد و گفت: دایره و محدوده بررسی​های صورت گرفته هیات تحقیق و تفحص فراتر از محورهای اصلی این تفحص بود. از این رو تنها پاسخ به سوالات این تفحص در گزارش کمیسیون فرهنگی گنجانده شده است.
سوال اول: بر اساس گفته دیوان محاسبات مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال برای المپیک چین هزینه شده در حالیکه فقط یک مدال طلا و یک مدال برنز کسب شده و گویای عدم تناسب میان هزینه و دستاوردها است.
پاسخ: هیت تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیده که از این رقم فقط 200 میلیون صرف ارسال ورزشکاران به پکن شده و مابقی طی چهارسال صرف آماده​سازی تیم​های ورزشی و مسابقات آماده سازی شده است. از این رو همه این هزینه صرف المپیک پکن نشده است.
سوال دوم: علت عملکرد ضعیف فدراسیون​های ورزشی به ویژه فدراسیون فوتبال علی​رغم دریافت مبالغ مالی کلان در بودجه​های سنواتی چیست؟
از سال 84 تا 88، فدراسیون​ها به ترتیب مبالغی به طور متوسط حدود 4 هزار و 10 میلیون ریال، 9 هزار میلیون ریال، 13 هزار میلیون ریال، 16 هزار میلیون ریال، دریافت کرده​اند. هیات تحقیق و تفحص بررسی​های بسیاری درباره مشکلات فدراسیون​های کشتی و جانبازان و ... داشته است. در این بررسی​ها مواردی همچون دریافت اعتبارات مازاد از سوی فدراسیون​ تیراندازی ، 969 سکه مازاد از سوی فدراسیون جانبازان، خرید کالای نامرغوب چینی از سوی فدراسیون وزنه برداری، اضافه برداشت مالی برای خرید ساختمان از سوی فدراسیون کشتی و تخلفاتی در عقد قرار داد با ورزشکاران و عدم بازپرداخت مبالغ هزینه نشده به خزانه و ... مشاهده شده است. این نشان می دهد که باید نظارت و دقت لازم در هزینه کرد اعتبارات صورت بگیرد.
هیات تحقیق و تفحص با عنایت به تشکیل وزارت ورزش و جوانان انتظار دارد که هر چه سریعتر نسبت به ایجاد یک سامانه واحد مالی و اعمال نظارت دقیق بر عملکرد فدراسیون​ها اقدام کند و دیوان محاسبات نیز در راستای تکالیف قانونی خود نسبت به پیگیری موضوعات این گزارش اقدام کند.
سرمایه گذاری برخی فدراسیون​ها در بانک تات نیز عجیب است! مسئولان فدراسیون​ها می​گویند از اعتبارات تحت «کمک» برای این کار اقدام کرده​اند.  اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال برای توسعه روستایی ورزش تعلق گرفته که 35 میلیارد ریال آن درسال 86، بین هیات​های استانی توزیع شده است و مابقی در بانک تات سرمایه گذاری شده است. این اقدام قابل پیگرد است و وزارت ورزش برای پیشگیری از تخلفات احتمالی بعدی باید اقدام کند.
سوال سوم: علت کم توجهی به هیات​های ورزشی در استان​ها و معطل ماندن مصوبات ورزشی در سفرهای استانی چیست؟
جواب: حدود 80 درصد پروژه​های ورزشی دور اول سفرهای استانی انجام شده است اما توزیع اعتبارات عادلانه نبوده است.
هیات تحقیق و تفحص به منظور ارتقای جایگاه ورزش کشور نکاتی را هم متذکر شده است:
1-      تدوین و قانونمند نمودن نظام جامع کشور که جایگاه ورزش حرفه​ای ، بانوان و جانبازان و ... در آن مشخص باشد.
2-      پیشگیری از سوء استفاده های مالی فدراسیون های و کمیته ها با ایجاد سامانه مالی مشترک در وزارت ورزش.
3-      گزینش و تربیت مدیران متعهد، متخصص و پاکدست که حافظ منافع مردم و بیت المال باشند.
4-      تلاش برای برنامه ریزی اساسی برای پیگیری ورزش اخلاقی و دستیابی به اهداف قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.

نظرات بینندگان