arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

دفاع موسوی خوئینی ها و صادق خرازی از رای دادن خاتمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موسی خوئینی ها و دکتر صادق خرازی در یاداشتهای از رای دادن خاتمی در انتخابات مجلس نهم دفاع کردند.

به گزارش سایت مجمع روحانیون مبارز موسوی خوئینی ها نوشته است:

بسمه تعالی
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی روز جمعه در یکی از شعبه های حوزه انتخابیه شهرستان دماوند رأی خود را به صندوق انداختند. این اقدام سنجیده موجی از ناخرسندی جمعی از دوستان وعلاقمندان وغیر آنان را بر انگیخت. بدیهی است بیشترین ناخرسندی ها از ناحیه کسانی است که جمهوری اسلامی را نظام مشروع و مورد قبول مردم ایران می دانند و خیرخواهانه و با احساسی قابل ستایش شخصیّت محبوب و مورد علاقه خود را آماج اعتراضات صمیمانه خود قرار داده اند.

 ...جناب آقای خاتمی  با رساترین فریاد نظر خود را در باره انتخابات در چند ماه گذشته بارها ابراز کرده و اعلام نموده اند که ما در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی فهرست انتخاباتی نداریم و نامزدی معرفی نمی کنیم و از هیچ نامزدی نیز اعلام حمایت نمی کنیم و اکثرقریب به اتفاق گروههای اصلاح طلب نیز بر اساس همین سیاست اعلام شده عمل کردند.

آنچه اما در روز دوازدهم اسفند ماه، آقای خاتمی انجام داده اند عملی است که صرفا به عنوان یک شهروند ایرانی انجام داده اند و مفهوم آن این است که همچون گذشته ما از اصل و اساس انقلاب و جمهوری اسلامی پاسداری و از آن حمایت میکنیم ولیکن به عنوان اعتراض به رفتارهای محدود کننده انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان و نیز حوادث و مصائب گذشته از ارائه فهرست انتخاباتی و شرکت فعال در انتخابات خودداری کرده و می کنیم مگر اینکه این شرایط نفس گیر تغییر کند و امور کشور بر قاعده خود سامان یابد انشاء ا...

آنچه جناب آقای خاتمی از ماهها پیش در رابطه با انتخابات انجام دادند که آخرین آن اقدام روز جمعه و حضور در پای صندوق رأی بود، نشان از حد و مرز شناسی در رفتارهای سیاسی است، رفتاری به دور از افراط و تفریط و همواره چنین باد.

سید محمد موسوی خوئینی

به گزارش سفیر، متن یادداشت صادق خرازی بدین شرح است:

در فرهنگ سیاسی امروز، انتخابات و دموکراسی به نماد بارز جامعه مدنی تبدیل شده است. نمیتوان ادعای جامعه مدنی داشت ولی نسبت به صندوق رای و انتخابات وسرشت وسر نوشت مردم بی‌تفاوت بود.

حضور آقای خاتمی در انتخابات دارای ابعاد داخلی و خارجی است. تا آنجا که من مطلع هستم ایشان و همفکران وی در مجمع روحانیون مبارز تهران و همچنین شورای نیروهای خط امام هیچگاه از تحریم انتخابات سخن نگفتند، بلکه آنچه گفته شد این بود که شرایط و موقعیت برای  اصلاح‌طلبان به گونه‌ای نیست تا بتوانند نامزدهای مطلوب خود را در انتخابات به مردم معرفی کنند. حرف آخر ایشان و همه نیروها و گروه‌های هم سوی ایشان این بود که انتخابات و مردم سالاری نماد مشارکت مردمی است و پسندیده است تا با وسعت دید و نظر شرایط را برای مشارکت همگان آماده کرد. اختلاف موجود اختلاف مبنایی مبنی بر بود و نبود و مشارکت و تحریم نیست، بلکه چالش موجود از جنس روش و شیوه انتخابات و تاکید بر مشارکت و رای مردم است.

پرسش بزرگ اینجاست چه کسانی  از تحریم انتخابات سخن گفتند؟ دو دسته و گروه در این فضای آلوده نقش عمده داشتند: نخست معارضان و دلبستگان و وابستگان که خارج از کشورکه قربانی توهم خویش شده‌اند و همه عظمت احاد عظیم مردم را در حلقه بسته خویش می‌پندارند و ابزار دست کینه‌ورزان و بدخواهان و بدپنداران شده‌اند و از احساسات و عاطفه‌شان به بدترین وجه آن سوء استفاده می‌شود و آن کسان که قربانی دام سرویس‌های اطلاعاتی شده‌اند و هم اینک سخن از زوال و پایان جمهوری اسلامی می‌گویند و تمام هم و غم ایشان براندازی است و دسته دگر تندروهای داخلی هستند که تاب تحمل دیگران و احترام به فکر و اندیشه دیگران را ندارند. آنها همه چیز و همه کس را به صورت انتزاعی در بادی نظرات بسته خود می‌بینند و همواره حلقه قدرت و دوستان خود را بسته‌تر می­‌کنند و و قصدشان این است که انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را از وجود تکثر آراء و اندیشه‌ها بی‌بهره می­‌سازند.

در هفته آخر قبل ازانتخابات هر دو جریان القا کردند که انتخابات از جانب اصلاح طلبان و سران ایشان تحریم است. بی تردید تحریم انتخابات دارای مفهوم دیگری در ادبیات سیاسی کشور است و مفهوم آن مرز بندی جدی با جمهوری اسلامی و با آرمان‌های امام وانقلاب است.

با یک چنین پیش فرض بایست نسبت به نقش و وجود آقای خاتمی و اندیشه‌های اصلاحی ایشان سخن گفت. آقای خاتمی دلبسته انقلاب و دلداده مردم و جمهوری اسلامی ایران است. مروری اجمالی- تاریخی بر شیوه مدیریت وی آشکار می‌کند که ایشان همواره با صلابت متانت و شکیبایی نسبت به مسائل اساسی نظام  و اصول انقلاب مواجه می‌شدند هر جا که پای کیان جمهوری اسلامی و انقلاب وامام وروحانیت در میان باشد خود را قربانی کرده است. زیر بنای فکر خاتمی پیوند با آرمان‌های انقلاب است تجلی آرزوهای دیرین است، تحقق احکام نورانی قرآن است، بسط معارف اهل بیت است، ایشان در پی اصلاحات در درون حاکمیت است. اصلاح طلبی سر سازگاری با براندازی و حرکت‌های قهرآمیز ندارد اصلاحات منظور نظر خاتمی پروژه بلند مدت است نه پروسه بر هم زننده کوتاه مدت، مشی آقای خاتمی  و منشور مدون اندیشه‌های ایشان این گونه بوده است که مدینه فاضله و مدینة النبی مورد نظر ایشان با احترام به آراء همه صاحب نظران شکل می‌گیرد و در پناه بینش بلند نظرانه اهالی اقلیم حکومت و با مشارکت همه آحاد جامعه، می‌توان طراوت و نشاط را متجلی ساخت.

خاتمی مایل است که کشور در چارچوب قانون اساسی و با احترام و حرمت نهادن به اصول انقلاب اداره شود. او ثابت کرده است که سر سازگاری با دلبستگان به غرب و هم‌نوازان برانداز نظام ندارد. ایشان همواره با تکیه بر شکوه مشارکت مردم و با احترام به همه نحله‌ها و نهضت‌های فکری-سیاسی مطالب خود را بیان می‌کند. ادبیات سیاسی بایست توام با اخلاق سیاسی باشد. نمی‌توان مدعی دموکراسی بود ولی نسبت به قواعد بازی دموکراتیک بی تفاوت بود. در ترکیه روسای حزب عدالت و توسعه با مشارکت از درون زندان به قدرت دست یافتند. آنها هم می‌توانستند انتخابات را تحریم کنند. با تحریم انتخابات جز انزوای خود ساخته نمی‌توان انتظار دیگری داشت. اردوغان،‌عبدا... گل و داوود اوغلو و دیگر رهبران ترکیه امروز با مشارکت و اصلاحات تدریجی در درون سیستم توانستند کشوری قوی در منطقه به وجود آوردند.

جان سخن این است که آقای خاتمی همان خاتمی فرزند و شاگرد امام، تابع قانون اساسی و دوستدار رهبری است، چه بدخواهان خشنود نباشند و چه آنها که در صدد مسائل دیگر هستند دلگیر شوند. آقای خاتمی همواره جامعه را از خشونت بر حذر داشته و حاکمان را به مدارا و عدالت و مردم را به قانون و اخلاق فراخوانده است. برای آقای خاتمی انسجام ملی به خصوص در زمانه‌ای که تهدیدات خارجی چنگ و دندان نشان می‌دهد از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است. او خواستار جامعه‌ای باز و رقابتی همراه با احترام به حقوق فردی و تاکید بر مسئولیت جمعی است. حضور خاتمی در پای صندوق رای، احترام به مردم سالاری و تلاش برای سربلندی جمهوری اسلامی ایران است.
نظرات بینندگان