arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

گزارشی درباره شیعیان تونس: 500 نفر جمعیت و 3 انجمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه کویتی السیاسه در گزارشی به وضعیت شیعیان تونس پرداخت.

به گزارش عصر ایران، در این گزارش می خوانیم: شیعیان در تونس، 500 نفر هستند که در پایتخت و شهر های جنوبی این کشور زندگی می کنند.

جمعیت تونس، 10 و نیم میلیون نفر و تقریبا همه آنها مسلمان و سنی مذهب هستند . روزنامه السیاسة می نویسد:  شیعیان نیز با استفاده از فضای آزاد پس از انقلاب اخیر تونس، فعالیت های خود را علنی کرده و سه انجمن ویژه خود را تاسیس کرده اند.

"مبارک بعداش" 73 ساله ، رهبر شیعیان تونس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی التونسیة" هم گفت اگر هفته ای یک ساعت در تلویزیون تونس به من وقت بدهند کل مردم تونس را به شیعه جعفری دعوت می کنم.

وی در اوایل دهه هشتاد میلادی، شیعه شد. او در آن مقطع عضو ارشد تشکل "جهت اسلامی" (حزب النهضه فعلی) بود.

"بعداش" در این مصاحبه به حزب النهضه مهمترین جریان اسلامگرا در تونس به رهبری راشد الغنوشی نیز حمله کرد و گفت: حزب النهضه در حال حاضر به هم پیمان آمریکا تبدیل شده است. حزب النهضه با "پیروان غیرخدا" ائتلاف می کند.

حزب النهضه به رهبری الغنوشی در مدت 23 سال حکمرانی زین العابدین بن علی در تونس،مهمترین جریان مخالف ضددولتی بود که پس از انقلاب اخیر، اعضای آن توانستند اکثریت پارلمان را در دست بگیرند.

بعداش افزود: پس از تغییر مذهب به تشیع، رابطه ام با الغنوشی قطع شد.

وی درباره حمله افراط گرایان اسلامی (سلفی) به دفاتر انجمن های شیعیان در تونس نیز گفت: گروه های سلفی، اراذل و اوباش هستند. به آنها واکنش نشان نمی دهیم آنها از وابستگان به حکومت سابق تونس هستند ما تنها با آگاهان گفت وگو می کنیم.

رهبر شیعیان تونس با وجود تایید سفر به تهران برای مشارکت در همایش گفتگوی ادیان و مذاهب گفت که شیعیان تونس با ایران هیچ رابطه ای ندارند.
نظرات بینندگان