arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

هراس بی سابقه شیوخ عرب از اخوان المسلمین

یادداشتی از محمد فرازمند کارشناس و تحلیل گر مسائل منطقه برای دیپلماسی ایرانی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ضاحی خلفان رئیس پلیس یمنی الاصل دبی که سال2010 اسمش در جریان پیگیری های ترور محمود المبحوح یکی از اعضای رهبری حماس دردبی، توسط عوامل اسرائیلی، بر سر زبانها افتاد این روزها علم مبارزه با اخوان المسلمین را برداشته است.

اخراج جمعی از اتباع سوری مقیم امارات توسط پلیس دبی باعث شد تا یوسف قرضاوی روحانی قطری/ مصری تبار در برنامه هفتگی خود در شبکه الجزیره، امارات عربی متحده را بباد انتقاد بگیرد. قرضاوی از روحانیون سرشناس پیرو خط مشی اخوان المسلمین می باشد .

نخستین نماز جمعه بعد از سقوط مبارک در میدان تحریر قاهره نیز به امامت او برگزار شد. پیروزیهای اخوان المسلمین در انتخاباتهای تونس، مغرب ، مصر و کویت و دست بالای آنها در سازماندهی تحولات داخلی کشورهای عربی باعث شده تا توجه ناظران بین المللی به محبوبیت و قدرت در حال اوج گیری اخوان المسلمین جلب شود.

زیرکی سیاسی اخوان در مخفی نگاه داشتن پتانسیل بالای خود در کوران اعتراضات مردمی و خویشتن داری آنها درقبضه انحصاری قدرت پس از پیروزی در انتخاباتهای مصر و تونس ، مانع از آن نشد تا رقبای اخوان در جهان عرب دچار هراس نشوند. بیشترین وحشت از پیروزی اخوان المسلمین در شیخ نشین‌های جنوب خلیج فارس ایجاد شده است.

ضاحی خلفان ماه گذشته در یک کنفرانس بین المللی در منامه خطر اخوان را بیش از ایران ذکر کرد و امریکا را بخاطر گفتگو و تعامل مثبت با اخوان مورد شماتت قرار داد. این اظهارات رئیس پلیس دبی باعث شد تا سفیر امریکا از سالن کنفرانس خارج شود. سخنان بی پرده خلفان علیه اخوان المسلمین و در پی آن اخراج شهروندان سوری که مرتبط با اخوان بودند نشان از شروع یک نزاع جدید در منطقه دارد نزاعی که یک طرف آن نظامهای سنتی و فردگرایانه عربی هستند و در سمت دیگر آن اسلامگرایان میانه رو اخوان که رویکردی دمکراتیک به قدرت دارند.

اخوان المسلمین در حال حاضر بنا ندارد با هیاهو قدرت خود را برخ بکشد و هراس قبل از موعد در رژیم های عربی وابسته به غرب ایجاد کند. اما بی تردید اخوان طرفداران بسیاری در بین مقیمین و حتی شهروندان شیخ نشین های جنوب خلیج فارس دارد. الگوی حکومتی ایده آل اخوان با الگوهای پادشاهی مطلقه جنوب خلیج فارس فاصله زیادی دارد.

علاوه بر امارات، عربستان سعودی نیز نتوانسته هراس خود را از قدرت گیری اخوان مخفی کند. بر کسی پوشیده نیست که حزب نور مصر که 25 درصد کرسی های پارلمان این کشور را در اختیار گرفته با پول و هدایت عربستان برای مقابله با اخوان ایجاد شده است. اما مشکل بزرگ عربستان اینست که در داخل با شمار زیادی از علمای جوان سعودی روبروست که در سه دهه گذشته از اندیشه های سلفی عدول کرده و تحت تاثیر اخوان قرار گرفتند.

اگر بنا باشد اخوان قدرت خود را در داخل عربستان برخ آل‌سعود بکشد پتانسیل آنها بیش از حزب سلفی نور است که سعودیها در اسکندریه براه انداختند. شیخ نشین های جنوب خلیج فارس خطر اخوان را نه فقط در همسایگی خود بلکه در درون مرزهای خود احساس می کنند.

در انتخابات ماه گذشته کویت برای نخستین بار اپوزیسیون اکثریت را بدست آورد بدنه اصلی اپوزیسیون اسلامگرایان میانه رو طرفدار اخوان هستند. در یمن گرچه فعلا طرح عربستان در حال اجراست اما هم در جریان شکل دهی اعتراضات اخوان المسلمین پشت پرده حاضر بودند و هم در مراحل بعدی و بهنگام برگزاری انتخابات از همین حالا مشخص است که اخوان المسلمین بیش از سایر احزاب شانس پیزوزی دارند.

سابقه حضور سیاسی و فعالیت سیاسی آزاد اخوان در قالب حزب اصلاح بیش از سایر کشورهای عربی و حتی مصر است. در مصر اخوان همواره تحت فشار بودند ولی در یمن حزب اصلاح با استفاده از بافت قبیله ای یمن توانسته بود بیش از 4 دهه خود را به رژیم علی عبدالله صالح تحمیل کند. البته احتما می رود در یمن نیز شاهد باشیم اخوان برای مرحله نوین حزب جدیدی را با الگوی احزاب آزادی و عدالت مصر تاسیس کند

 هشدارهای پلیس دبی در باره خطرناک تر بودن اخوان در مقایسه با ایران را به یک دلیل دیگر نیز شیوخ خلیج فارس جدی خواهند گرفت. ایران یک کشور انقلابی شیعه مذهب و غیر عرب است و امکان تاثیر گذاری زیادی در جوامع عربی سنی مذهب ندارد اما اخوان المسلمین در زمین اعراب سنی مذهب بازی می کند و توان تاثیر گذاری زیادی خواهد داشت.
نظرات بینندگان