arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

افزایش 204درصدی کشف شیشه در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"فاجعه شیشه" این عنوانی است که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای وضعیت کنونی روانگردان "شیشه" در ایران به کار می برد و هشدار می دهد که باید این بحث را جدی بگیریم و آن را سیاه نمایی تلقی نکنیم چرا که نه امنیتی است و نه سیاسی. وی همچنین از وجود "دست های پنهان" در فاجعه شیشه خبر داد و گفت: «شیشه دیوانه تربیت می کند».

به گزارش فرارو، در حالی که آمار کشفیات شیشه در 9 ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد سرسام آور 204 درصدی روبه رو شده است، امروز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار جدی درباره وضعیت این روانگردان مخرب در کشور داد.

دکتر حسن ابوالقاسمی در گفت و گویی ضمن این که از گسترش شیشه به عنوان یک "فاجعه" در کشور یاد کرد، گفت: «در مورد شیشه نباید به سادگی از کنارش گذشت، شیشه شاید موردی باشد که دست‌های پنهانی برای گسترش آن در سطح کشور دخالت داشته باشند. به موضوع شیشه باید خیلی زودتر و جدی‌تر پرداخت چون خطرش واقعاً جدی است.»

ابوالقاسمی درباره این تصور که صحبت در مورد شیشه نوعی سیاه‌نمایی است و موضوع تا حدی سیاسی و امنیتی می‌شو، گفت: «نباید این طور باشد واقعاً نباید اینطور فکر کرد که مسئله شیشه یک موضوع سیاسی و امنیتی است.»

این استاد دانشگاه با بیان این که هشدار را باید جدی گرفت، اظهار کرد: «به نظر من هشدار را باید جدی داد و اگر هر شب هم تلویزیون مردم را از شیشه بترساند باز هم کم است.»

روان گردان شیشه از خانواده مت آمفتامین ها به حساب می آید که مصرف آن عوارض جانبی جبران ناپذیری دارد. این ماده یکی از توهم زاترین روانگردان ها محسوب می شود، به همین دلیل مصرف کننده را به موجودی خطرناک برای خانواده و جامعه تبدیل می کند.

قاچاقچیان و فروشندگان این ماده ادعا می‌کنند که "شیشه" حاوی مرفین نبوده و اعتیاد آور نیست، اما واقعیت این است که شیشه ماده محرک بسیار اعتیاد آور و خطرناکی است. درمانگران اعتیاد می گویند "فردی که به مصرف شیشه روی می‌آورد در ابتدا علایمی را تجربه می‌کند که به طور کاذب برای او جاذبه دارد، اما سپس دچار بی‌خوابی کابوس و کاهش اشتها می‌شود".

مصرف شیشه شخص را در وضعیتی قرار می‌دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این عارضه بدترین تاثیر این مواد محرک بر مغز باشد. درمان اعتیاد به مصرف شیشه همچون سایر مواد مخدر مشکل‌ترین درمان هاست.

مصرف مداوم و دراز مدت "شیشه" موجب سوء ظن و توهم، خشونت، کاهش شدید قوه حافظه، توهم‌های شنوایی و بینایی شده و افسردگی و جنون آنی و بسیاری از اختلالات عصبی را به دنبال دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بهشتی درباره توهم زا بوده این ماده روایتی دردناک و عجیب دارد. وی گفت: «یک فرد که شیشه مصرف کرده است و عضوی از خانواده را کشته و وقتی از او سوال می‌شود که چرا آن فرد را کُشتی؟ عنوان می‌کند که من فقط یک هندوانه را از وسط نصف کردم. یعنی این همه یک فرد شیشه‌ای می‌تواند خطرناک باشد. شیشه یکی از عوامل مهم تصادفات داخل شهر است و به نظر من باید بیشتر از وضعیت کنونی روی مسئله شیشه کار شود.»

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «در گذشته اعتیاد به تریاک و حتی مواد مرفینی آن قدر خطرناک نبود زیرا عقل‌های آنان را ضایع نمی‌کرد و آدم خطرناکی ایجاد نمی‌کرد بلکه آدم‌های معتادی بودند اما شیشه این طور نیست می‌توانم بگویم که شیشه دیوانه تربیت می‌کند و در کوچه و خیابانها رها می‌شوند.»


افزایش 204درصدی کشف شیشه در کشور
در حالی که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به رواج شیشه در کشور شدیدا هشدار داد، اما امروز یک خبر دیگر منتشر شد که اهمیت مسئله را بیش از پیش افزایش می دهد. این خبر حاوی آماری از میزان کشفیات شیشه در سال جاری است. این آمار نشان دهنده فراگیر شدن شیشه در کشور است.

براین اساس، در ۹ ماه سال ۹۰، ۳ هزار و ۳۹۱ کیلوگرم شیشه (متن آمفتامین) کشف شده است و این در حالی‌ست که در سال ۱۳۸۹، یک هزار و ۵۵۷ کیلوگرم شیشه کشف شده بود. بر این اساس میزان کشف شیشه در ۹ ماه سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۸۹، ۲۰۴ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر نمودارهای منتشر شده مقایسه‌ای کشف شیشه از سال ۸۴ تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۳۸۴ تنها ۲ کیلو شیشه در کشور کشف شده بود اما میزان کشف شیشه سال ۱۳۸۵ به ۲۸ کیلو و سال ۱۳۸۶ به ۴۸ کیلوگرم رسید.

نظرات بینندگان