arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

"انتخاب فردی غیر از هاشمی برای مجمع تشخیص مصلحت بعید است"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو حزب اعتماد ملی گفت: هاشمی به عنوان نماد اعتدال، خردگرایی و مصلحت اندیشی به جایگاه این نهاد اعتبار بخشیده است.

محمد جواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جایگاه نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهاد‌هایی است که پس از انقلاب و در تدوین قانون اساسی پیش بینی نشده بود. ضمن اینکه پس از جنگ و عزل بنی صدر احساس شد که نهاد‌های پیش بینی شده در قانون اساسی امکان پاسخ گویی مناسب به مسائل کشور را ندارند.

وی ادامه داد: با مشاهده اختلافات میان قوا در سال‌های اول انقلاب نهادی تحت عنوان سران سه قوه توسط امام خمینی و متشکل از رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضایی و سید احمد خمینی ایجاد شد. علاوه بر این یکی از حوزه‌های جدی که این نهاد باید به آن می‌پرداخت رسیدگی به اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس بود که در سال‌های اول انقلاب چشمگیر بود.

حق‌شناس ضمن تاکید بر نقش نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با توجه به اینکه قانون توان پاسخ به برخی مسائل را نداشت، موضوع مصلحت در مقابل قوانین و ساختارهای رسمی کشور مطرح شد. علاوه بر می‌توان از این نهاد به عنوان بازوی مشورتی رهبری نیز یاد کرد.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص عملکرد هاشمی در راس نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: آیت اله هاشمی از افراد بارزی است که از اوایل دهه ۴۰ همراه با امام وارد شد و در طول مبارزات نیز نقش محوری را ایفا کرد.

حق‌شناس با قرار دادن نام هاشمی در کنار افرادی همچون مهندس بازرگان، شهید مطهری، آیت اله طالقانی و آیت اله موسوی اردبیلی تاکید کرد: هاشمی از شخصیت‌های برجسته‌ای است که ضمن اشراف کامل به تمام مسائل کشور پایه گذار بسیاری از ساختار‌های نظام نیز بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی غیر قابل انکار هاشمی به رهبری از اوائل دهه ۴۰، می‌توان گفت وی شاخص‌ترین چهره برای جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام محسوب می‌شود. ضمن اینکه معتقدم هاشمی به عنوان نماد اعتدال، خردگرایی و مصلحت اندیشی به جایگاه این نهاد اعتبار بخشیده است.

حق‌شناس در پایان با اشاره به پایان دوره هاشمی به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جایگزینی فرد دیگری به جای هاشمی بعید به نظر می‌رسد چراکه تصور اینکه فردی بتواند نقش هاشمی در این نهاد را ایفا کند، دور از ذهن است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
0
9
درود بر حضرت آيت اله هاشمي رفسنجاني سردار سازندگي و اسوه تدبير و صبر و مقاومت
نظرات بینندگان