arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

صداي زلزله مهيب ژاپن را بشنويد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان موفق شدند امواج زلزله مهيب سال گذشته ژاپن را به امواج صوتي تبديل كنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، امواج صوتي تهيه شده از امواج دروني زمين لرزه، امكان شنيدن صداي زلزله 9 ريشتري ماه مارس سال 2011 ميلادي در شمال ژاپن را براي محققان فراهم كرده است.

در اين فناوري مي توان همزمان با ديدن تغييرات فركانسي زلزله‌، تغييرات دامنه‌يي و نوسانات زمين لرزه را نيز گوش كرد. سيگنال هاي زمين لرزه مانند صداهايي شبيه رعد و برق يا آتش بازي هستند.

زمين لرزه ژاپن، چهارمين زلزله بزرگ جهان در يك قرن گذشته محسوب مي شود و صداي تهيه شده يكي از بهترين صداهايي است كه توسط محققان زلزله ضبط شده است. شيوه جديد گوش كردن و نگاه كردن به داده هاي زمين لرزه به محققان براي تشخيص چگونگي وقوع زلزله كمك مي كند.

صداهاي مختلف در طول زمان وقوع زمين لرزه مي تواند جنبه هاي مختلف توالي شامل زمان دقيق وقوع زلزله اصلي و پس لرزه ها را مشخص كند. يكي از اندازه گيري هاي صورت گرفته در منطقه اي بين فوكوشيما و توكيو صورت گرفته است. انفجار اوليه صدا مربوط به وقوع زلزله اصلي 9 ريشتري است و پس لرزه ها صدايي شبيه تركيدن دارند كه در فاصله هاي زماني به وقوع مي پيوندند.

در يكي ديگر از نمونه هاي گرفته شده در كاليفرنيا، صداي اوليه شبيه صداي رعد و برق و مشابه صداي زلزله اصلي ژاپن است و در زمان وقوع پس لرزه ها، صداهايي شبيه بارش باران شنيده مي شود كه به صوررت مداوم كم و زياد مي شود.

استفاده از امواج صوتي در كنار بررسي داده هاي زمين لرزه، ابزاري مفيد براي درك و شناسايي سيگنال هاي لرزه‌يي در مناطق مختلف محسوب مي شود.

نتايج اين دستاورد در مجله Seismological Research Letters منتشر شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
1
17
نمیشد لینکش بذارید ما هم به این موسیقی مبهم آفرینش گوش کنیم ولذت ببریم
نظرات بینندگان