arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

ایران دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فائو تولید غلات ایران در سال زراعی گذشته را 20.7 میلیون تن اعلام و پیش بینی کرد تولید گندم ایران در سال زراعی جاری بدون تغییر نسبت به سال قبل از آن به 14 میلیون تن برسد.
خبرگزاری فارس: ایران دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان/تولید ۲۰۱۲ به‌اندازه ۲۰۱۱

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل(فائو) در نخستین گزارش خود در سال ۲۰۱۲ از سلسله گزارش های موسوم به «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی» تولید جهانی گندم طی این سال  را 690 میلیون تن پیش بینی کرد.

بر این اساس تولید گندم جهان در این سال نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

فائو در ادامه گزارش خود تولید گندم ایران در سال زراعی جاری را نیز 14 میلیون تن پیش بینی کرده است که نسبت به سال قبل افزایش یا کاهشی نخواهد داشت.

این سازمان تولید گندم ایران در سال زراعی گذشته را نیز ۱۴ میلیون تن اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن یک میلیون تن کاهش داشته است.

ایران دراین سال دوازدهمین تولید کننده بزرگ گندم در جهان شناخته شده است. اتحادیه اروپا با 138 میلیون تن در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته و چین با 117.9 میلیون تن و هند با 86.9 میلیون تن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. آمریکا، روسیه ، استرالیا، کانادا، پاکستان، ترکیه و اوکراین نیز رتبه های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. قزاقستان با تولید 22.5 میلیون تنی یک پله بالاتر از ایران و آرژانتین با 13.4 میلیون تن یک پله پایین تر از ایران قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش کل تولید غلات ایران در سال زراعی گذشته نیز به 20.7 میلیون تن رسیده که نسبت به سال قبل از آن 5.1 درصد کاهش داشته است.تولید غلات ایران در سال 2010 بالغ بر 21.8 میلیون تن اعلام شده بود. تولید برنج ایران از 2.3 میلیون تن در سال ۲۰۱۰ به 2.4 میلیون تن در سال 2011 افزایش یافته اما تولید سایر غلات به غیر از گندم از 4.5 میلیون تن به 4.3 میلیون تن کاهش یافته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
1
6
ایران، بزرگترین وارد کننده گندم در جهان
دارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
1
4
پس چه جوریه که ما هنوز گندم وارد میکنم اونم از آمریکا: 120 هزار تن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
0
2
اگه ما كه تو دنيا دوازدهميم 120 هزار تن گندم وارد مي‌كنيم پس آخرين كشور چي كار مي‌كنه؟!!!
نظرات بینندگان