arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

عباسی: فرآوری اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای ‌در ایران انجام می‌شود‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تجربه حضور روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر موجب افزایش تجربه ایران در زمینه انعقاد قراردادهای هسته‌ای با دیگر کشورها شده است.

به گزارش انتخاب، فریدون عباسی در همایش تجلیل از شهدای جهاد علمی که پنجشنبه شب در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دانشمندان شهید ایرانی اظهار کرد: آغاز به کار فعالیت‌های هسته ایران پس از انقلاب اسلامی همراه با شهادت جمعی از دانشمندان و متخصصان این رشته بود زیرا آنها برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای در زمان جنگ تلاش زیادی می‌کردند.

وی با اشاره به خاطراتی از دانشمندان شهید هسته‌ای ایران افزود: دستاوردهای علمی کشور تنها مختص کسانی نیست که در زمینه انرژی اتمی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق در همه علوم خاطر نشان کرد: نسل جوانی که وارد صنعت هسته‌ای کشور شده‌اند با رعایت معنویت و اخلاق به پیشرفت‌های زیادی نائل می‌شوند.

وی پیشرفت در صنعت هسته‌ای را مرهون جهاد علمی در دیگر رشته‌ها دانست و گفت: زمانی که رزمندگان ایرانی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل مشغول مبارزه با دشمنان بودند، گروهی از افراد جامعه نیز تلاش می‌کردند تا جمهوری اسلامی در علوم مختلف به پیشرفت برسد زیرا پس از جنگ لازم بود که انقلاب ایران به سایر نقاط جهان صادر شود و زمینه‌ساز این مسئله نیز پیشرفت در علوم مختلف است.

عباسی با اشاره به تحریم‌های گسترده علمی و اقتصادی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی افزود: مهندسان و دانشمندان ایرانی تمام مشکلات را تحمل کردند و توانستند بسیاری از دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا را در دهه‌های اخیر در داخل کشور راه‌اندازی کنند زیرا دشمنان به منظور عقب نگه داشتن مردم مسلمان ایران، دانشجویان ایرانی را از تحصیل در کشورهای خود منع می‌کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 450 مگاوات برق هسته‌ای در شبکه سراسری برق ایران وجود دارد گفت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر هنوز با تمام توان خود وارد مدار نشده و آزمایشات دیگری نیز برای راه‌اندازی آن لازم است و دانشمندان جوان ایرانی هم‌اکنون در حال آزمایش بر روی تجهیزات هستند.

وی از راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر در تابستان سال آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: این نیروگاه در گذشته به توان 750 مگاوات رسیده بود اما برای انجام پاره‌ای آزمایشات این میزان کاهش یافت ضمن اینکه نیروگاه بوشهر تلفیقی از فناوری‌های آلمانی، روسی و ایرانی بوده و علاوه بر این تجربه بسیار خوبی نیز در زمینه قراردادهای هسته‌ای در طول این مدت به دست آمده و بحث حقوق بین‌الملل نیز در ایران پیشرفت کرده است.

عباسی با بیان اینکه تمام مراحل فرآوری اورانیوم و تبدیل آن به سوخت هسته‌ای در داخل کشور فراهم شده است افزود: در شرایط کنونی تعداد ماشین‌های نصب شده در ایران به اندازه نیاز کشور است و احتیاجی به کشورهای خارجی در بحث غنی‌سازی وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: غنی‌سازی اورانیوم و راه‌اندازی رآکتور دانشگاه تهران نشان‌دهنده پیشرفت کشور در بسیاری از علوم نظیر شیمی، فیزیک و دیگر رشته‌هاست و این امر سبب تعجب کارشناسان خارجی شده است.

وی ایران را دارای لشکر عظیم علمی دانست و ادامه داد: مراکز هسته‌ای کشور دارای مساجدی هستند که در هنگام نماز مملو از کارشناسان و دانشمندان ایرانی می‌شود و این مسئله نشان‌دهنده توجه این افراد به عبادت در کنار فعالیت‌های علمی است.

عباسی با بیان اینکه بر اساس شواهد موجود، سرزمین ایران دارای ذخایر خوبی از اورانیوم است گفت: چنانچه در ادامه و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان این منابع مناسب باشد نسبت به استخراج آن اقدام خواهیم کرد ضمن اینکه جمهوری اسلامی نگاهی نیز به خارج از کشور برای تهیه سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خویش دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مبارزه ملت ایران با دشمنان ادامه دارد و نباید از حذف فیزیکی دانشمندان خود ترسی داشته باشیم.

وی با اشاره به جانبازی رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس گفت: همکاران و دوستان شهدای جهاد علمی کشور برای ادامه راه آنها عزم خود را جزم کرده‌اند بنابراین شهادت این دانشمندان هر چند ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه علمی کشور محسوب می‌شود اما موجب رویش‌های فراوان علمی نیز در کشور شده است.
نظرات بینندگان