arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۹۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

خودرو ارزان مي‌شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

در حالي که طي يکي دو ماه گذشته قيمت خودرو در کشور روي موج گراني افتاده بود، آخرين خبرها حاکي از شکسته شدن اين موج دارد.

پس از وقايع اقتصادي چند ماه اخير که يکي از مهمترين آنها نوسان نرخ ارز بود، با وجود عدم تغيير قيمت رسمي خودرو عده‌اي با دامن زدن به شايعات مختلف سعي در بحراني نشان دادن وضعيت صنعت خودرو و در نتيجه احتمال گران شدن محصولات کردند. نتيجه چنين اتفاقي نيز به افزايش قيمت خودروها در بازار ختم شد؛ تا جايي که فاصله قيمت کارخانه و بازار برخي خودروها به چند ميليون تومان هم رسيد و اوضاع را کاملا بر وفق مراد دلالان و شايعه پراکنان کرد.
 
در چنين شرايطي قيمت خودروهاي وارداتي نيز بيش از محصولات داخلي افزايش يافته و واردکنندگان با اميد به افزايش قيمتها به دپو کردن خودروها اقدام کردند.

حتي اوضاع به گونه‌اي پيش رفت که تعداد زيادي از نمايندگي‌هاي خودروسازان داخلي هم رويه واردکنندگان را در پيش گرفتند و با اميد به کسب سود بيشتر از فروش خودروها به مشتريان سر باز زدند.

البته در اين ميان، کارشناسان نيز عملکرد خودروسازان را در ايجاد چنين وضعيتي بي تاثير ندانسته و معتقد بودند که برخي از خودروساران هم با کاهش توليد و در نتيجه کاهش عرضه محصول به اين اوضاع دامن زدند.

از آن سو وزارت صنعت، معدن و تجارت براي مقابله با ادامه اين وضعيت شيوه قيمت گذاري جديد خودرو را مطرح کرد و از بخش هاي مرتبط خواست که هرچه سريعتر فرمول جديدي براي قيمت گذاري خودرو به دست آورند که آخرين اخبار حکايت از آن داشت که اين شيوه براي قيمت‌گذاري تدوين شده است.

شيوه‌نامه‌ تدوين‌ شده تركيبي از دو روش تعيين قيمت براساس قيمت تمام‌ شده توليد خودرو و همچنين تعيين قيمت براساس حاشيه بازار است. البته شيوه جديد قيمت‌گذاري خودرو نيز در حال حاضر منتظر تشكيل جلسه شوراي سياست‌گذاري خودرو براي طرح و تصويب نهايي است.

اما تازه‌ترين گزارش‌ها حاکي از آن است که روند کاهش قيمت‌ها در بازار آغاز شده و حباب‌هاي به وجود آمده در اين بخش در حال ترکيدن است؛ به طوري که قيمت محصولات خانواده پژو 206 تا يک ميليون تومان کاهش قيمت را آغاز کرده‌اند و همين طور خودروهاي پژو 405 بين 400 تا 500 هزار تومان ارزانتر شده‌اند. به همين ترتيب قيمت ساير محصولات ايران خودرو نيز روند کاهشي خود را در پيش گرفته اند. کارشناسان بازار معتقدند که افزايش عرضه در هفته هاي پاياني سال موجب کاهش قيمت‌ها شده است. از ساير خودروسازان نيز خبر مي رسد که روند کاهش قيمتها به زودي آغاز مي شود.

با ادامه اين روند و همين طور اجراي قيمت گذاري خودروها به صورت واقعي و نه دستوري به نظر مي‌رسد که عمر سفته بازي و سوء‌استفاده دلالان از نوسانات بازار خودرو در حال سرآمدن است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
1
10
به حق چيزاي نشنيده. چه جسارتا!!!!!!
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
1
13
دلمان به ارزان شدن چه خوش بوده که حالا به ارزان شدن خودرو خوش باشد؟؟!!! فکر کردن به این بحث ها فقط باعث تشدید سر درد می شود..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
0
15
مثلا یک خودروی هیوندای که 47میلیون گران شده میشه چندان وقت که هرروز چند میلیون گران می شد اقایان کجا تو خواب خرگوشی بودن نکنه مثل تحریم یک کاغذ پاره باشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
1
9
ما که از خدامونه !!! ولی از قدیم گفتن جوجه را بعداز عید می شمارن !!!!!!!!!!!!!!
باران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
0
14
تا بود همین بوده 100 تومن میبرن بالا 20 تومن میارن پایین بعد میگن با گرانی مقــــــــــــــــــــــــــابله کردیم و با از تلاش و پیگیری بازار را آرام کردیم و همه چی آرومه وای که چقدر من خوشحالم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
0
0
گرانی خودروهای لوکس نوش جان پولدارها
نظرات بینندگان