arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۰

آمار بانک مرکزی : تولید ۳ میلیون و ۵۱۶ هزار بشکه نفت در هر روز امسال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک مرکزی بالاخره آمار تولید و صادرات نفت خام در سال 1389 را به طور کامل منتشرکرد.

آذرجزایری: براساس این آمار ایران در سال 89 روزانه 3 میلیون و 536 هزار بشکه نفت تولید و همچنین 2میلیون و 2 هزار بشکه در روز نفت صادرکرده است.
دراین بین در صورت احتساب این رقم و تاکید قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت بر کاهش 20 هزار بشکه ای تولید نفت نسبت به سال گذشته،امسال روزانه 3 میلیون و 516 هزار بشکه نفت تولید شده و بنابر این آمار صادرات نفت خام ایران نیز به زیر 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
این درحالی است که تا پیش از امروز بانک مرکزی هنوز آمار تولید و صادرات روزانه نفت خام کشور در سه ماهه چهارم سال 1389 را منتشر نکرده بود و در عین حال تاکنون این بانک از انتشار آمار رسمی سال 90 در این خصوص خودداری کرده است.
این آماردر حالی منتشر می شود که اواسط هفته گذشته خبرآنلاین با انتشار گزارشی از عدم انتشار آمار تولید وصادرات نفت خام از سه ماهه آخر سال 89 تا کنون گلایه کرد.

 


از سویی دیگر در گزارش آماری بانک مرکزی در سال 89 تاکید شده که در این سال تولید و صادرات روزانه نفت خام کشور با روند کاهشی نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن(1388) مواجه بوده است.
براساس این گزارش،در سال 1389، تولید روزانه نفت خام 6 دهم درصد و صادرات روزانه طلای سیاه 1.1 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
درعین حال باید متذکر شد در سال 1388 تولید روزانه نفت خام کشور حدود 3 میلیون و 557 هزار بشکه در روز اعلام شده که این رقم در سال گذشته به 3 میلیون و 536 هزار بشکه رسیده است.
همچنین ایران در سال 1388 روزانه 2 میلیون و 24 هزار بشکه نفت صادر می کرده در سال گذشته این رقم به روزانه 2 میلیون و 2 هزار بشکه کاهش یافته است.براین اساس در سال 89 نسبت به سال ماقبل آن روزانه 21 هزار بشکه تولید نفت خام کشور کاهش یافته است.
درعین حال صادرات نفت خام نیز نسبت به سال 1388 با روند کاهش مواجه شده به نحویکه در سال 89 ، ایران نسبت به سال ماقبل آن (1388)، 22 هزار بشکه نفت کمتری صادرکرده است.

نظرات بینندگان