arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به تیر ماه آینده موکول شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس دیروز کیسه دولت را با 22 هزار میلیارد تومان پول، پر کردند تا قوه مجریه ماههای فروردین و اردیبهشت را با این تنخواه به سر برد.

 


وکلای ملت در ماده واحده این طرح به دولت اجازه دادند در چارچوب قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 و قانون بودجه سال 90 کل کشور در ماههای فروردین و اردیبهشت سال 91 درآمدها و سایر منابع عمومی و اختصاصی را وصول و به خزانه واریز کند و همچنین اعتبارات هزینه ای(جاری) و تملک دارایی سرمایه ای و مالی و اختصاصی از آن محل را در چارچوب احکام و جداول قانون بودجه 90 تا مبلغ 220 هزار میلیارد ریال دریافت و پرداخت کنند. منوط بر اینکه هزینه های جاری بیش از 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش نیابد.
نمایندگان مجلس همچنین دولت را مکلف کردند که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها برای سه ماهه اول سال 1391 معادل سه ماه پایانی سال 1390 عمل کنند.
حجة ا لاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در جریان بررسی کلیات طرح اجازه دریافت و پرداخت به دولت در دو ماهه اول سال 91 در سخنانی اظهارداشت: نمایندگان نباید هر تأخیری را حمل بر قانون گریزی دولت بدانند زیرا برخی مواقع وقت نیست و زمان کفاف نمی دهد.
وی خاطرنشان کرد: بنده از چندین ماه قبل این موضوع را پیگیری می کردم تا حداقل در دیماه بودجه را به مجلس بفرستیم و حتی رئیس جمهور دستور تسریع در ارائه لایحه بودجه را داد، ولی بودجه به دلیل گستردگی نیاز به وقت زیادی دارد.
علی لاریجانی نیز در واکنش به این سخن میرتاج الدینی خطاب به وی گفت: بودجه ها در وقتش ارائه نشده ولی در بهمن ماه هم نبوده است. میرتاج الدینی نیز خطاب به لاریجانی گفت: بله در دیماه بوده است.
لاریجانی بار دیگر خطاب به میرتاج الدینی اظهارداشت: شما که بودجه را در دیماه هم ندادید.

رئیس جمهور چهارشنبه به مجلس می آید؟
براساس آنچه در دستور کار مجلس قرار دارد رئیس جمهور باید چهارشنبه در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد.
البته برخی نمایندگان درصدد منتفی کردن این مسأله هستند بخصوص آنکه احمد توکلی، حسین نجابت، پرویز سروری، الیاس نادران، زهره الهیان، حسین فدایی و علی زاکانی 7 تن از نمایندگان نیز با صدور بیانیه ای درباره سؤال از احمدی نژاد تاکید کردند: نگرانی ما این است که خواسته و ناخواسته با وجود اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، سؤال از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود.
دیروز همچنین روح ا... حسینیان هم در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حضور گسترده مردم در انتخابات و سیلی محکمی که مردم به گوش غرب نواختند، درست کردن برخی بگو مگوها صحیح نیست.
وی افزود: بهتر است موضوع سؤال از رئیس جمهور بعد از انتخابات دور دوم مطرح شود زیرا با آمدن رئیس جمهور به مجلس بگومگوهایی بین دولت و مجلس درست می شود.حسینیان از احتمال منتفی شدن طرح سؤال از رئیسجمهور در مجلس خبر داد و گفت: دوستان در تلاشند تا این موضوع را پیگیری کنند.

حرفی از لیست مشترک نیست
وی در پاسخ به سؤالی درباره استراتژی جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات مجلس اظهارداشت: استراتژی ما ادامه می یابد ولی هر پیشنهادی که مطرح شود، قابل مطالعه است؛ ما از اصول خود در رابطه با افراد پایین نمی آییم. وی درباره گمانه زنی ها برای ارائه لیست مشترک جبهه پایداری و جبهه متحد هم گفت: نه در شورای مرکزی جبهه پایداری این مسأله مطرح شده و نه از طرف جبهه متحد چنین پیشنهادی ارائه شده است البته اگر پیشنهادی باشد، مورد بررسی قرار می دهیم.

مصوبات نفتی مجلس
خانه ملتی ها در جلسه علنی دیروز وارد ادامه بررسی جزئیات طرح یک فوریتی وظایف و اختیارات وزارت نفت شدند و مواد 7، 8 و 9 این طرح قانونی را بررسی کرده و به تصویب رساندند.
بهارستان نشینان مقرر کردند، بودجه سالانه وزارت نفت متناسب با ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات مندرج در این قانون به عنوان دستگاه اجرایی در قانون بودجه سنواتی کل کشور درج شود.
مجلس در ماده 9 نیز وزارت نفت را موظف کرد برای دستیابی به اهداف موضوع این قانون نمودار کلان تشکیلاتی خود را تدوین کند و به تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور برساند.

تذکر 18 نماینده به رئیس جمهور
امیدوار رضایی عضو هیأت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه دیروز اعلام کرد که 18 نفر از نمایندگان مجلس به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی تذکر دادند که دستور جلوگیری از برداشت غیرقانونی منابع مالی از حساب بانکها توسط بانک مرکزی را صادر کنند.
نظرات بینندگان