arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

در دیدار کوفی عنان با بشار چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه با سخت خواندن ماموريتش در اين كشور نسبت به موفقيت اين ماموريت ابراز اميدواري كرد.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه العربيه، كوفي عنان،‌ فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه پس از ديدار با بشار اسد، رئيس جمهوري اين كشور عنوان داشت: مذاكرات من با بشار اسد بر سه مساله اساسي؛ توقف خشونت‌ها، فراهم كردن تسهيلات براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به آسيب‌ديدگان و نيز آغاز مذاكرات در اين كشور متمركز بود.

وي در پايان ديدار خود با بشار اسد گفت: پيشنهادهايي قابل‌اجرا به بشار اسد داديم كه يقينا بازتاب خواهد داشت و موجب پايان دادن به وضعيت كنوني در سوريه خواهد شد.

كوفي عنان ادامه داد: مساله اساسي در سوريه اين است كه تغييرات و اصلاحات در اين كشور آغاز شود و سوريه دموكراتيك، امن و مبتني بر اصل احترام به حقوق بشر پايه‌گذاري شود.

وي با دشوار خواندن ماموريتش در سوريه عنوان داشت: من به ماموريت خود خوش‌بين هستم و خوش‌بيني من به چند دليل است، من با تعداد زيادي از سوري‌ها ديدار كردم و همه آنها بر توقف خشونت‌‌ها تاكيد داشتند كه اين مساله باعث خوش‌بيني است.

عنان افزود: ما بايد اميدوار باشيم و من به آينده ماموريت خود خوش‌بين هستم اما وضعيت در سوريه بسيار بد و خطرناك است و نبايد در اين ماموريت شكست خورد.

رئيس جمهوري سوريه در ديدار اول خود با كوفي عنان اعلام كرده بود سوريه از هر تلاش صادقانه‌ براي حل و فصل مسائل اين كشور حمايت مي‌كند.

كوفي عنان همچنين با مفتي سوريه و تعدادي از نمايندگان برخي از طايفه‌هاي اين كشور ديدار كرد و مسائل موجود را مورد بحث و بررسي قرار داد. وي قرار است عصر امروز (دوشنبه) براي ديدار با رهبران تركيه عازم اين كشور شود. از سوي ديگر، گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان در ديدار خود از عربستان خواهان حل و فصل سياسي مسائل سوريه شد.

وي تاكيد كرد: ما از مخالفان سوري حمايت مي‌كنيم و در عين حال خواهان حل و فصل سياسي مسائل سوريه هستيم و سه مساله اساسي يعني پايان خشونت‌ها، ورود كمك‌هاي بشردوستانه و حل و فصل سياسي مساله سوريه خواسته‌هاي اصلي آلمان است.

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان نيز مدعي شد كه دولت سوريه عمدا به وضعيت كنوني دامن مي‌زند.

وي با درخواست از بشار اسد براي قبول خواسته‌هاي مردم مدعي شد كه رئيس جمهوري سوريه حمايت‌هاي مردمي خود را از دست داده است.

سعود الفيصل با بيان اين كه حل و فصل سياسي مساله سوريه نمي‌تواند راه‌كار خوبي باشد، گفت: تنها راه مسالمت‌آميز براي پايان دادن به مساله سوريه اين است كه به يك شرايط قانع‌كننده برسيم و گزينه نظامي راه حل مناسبي نيست.

وي ادامه داد: به همين دليل تنها راه ممكن اين است كه از دخالت نظامي در سوريه اجتناب شود و به سوري‌ها اين امكان داده شود كه خودشان از خودشان دفاع كنند.

در همين حال آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه به مسئول مسائل حقوق بشر وزارت امور خارجه اين كشور دستور داده تا شرايط لازم براي فرستادن پرونده رهبران سوريه و در راس آنها بشار اسد به دادگاه كيفري بين‌المللي و محاكمه آنها در اين دادگاه را فراهم كند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص اوضاع پس از كناره‌گيري بشار اسد در سوريه گفت: فرانسه آماده استقبال از رئيس جمهوري سوريه در خاك خود نيست و براي دادگاهي كردن سران اين كشور تلاش مي‌كند.

در همين حال، روزنامه تشرين -چاپ سوريه- در گزارشي نوشت كه قطر و عربستان سعي دارند تا تلاش‌ها براي حل و فصل وضعيت كنوني در سوريه را با شكست مواجه كنند و قطر از گروه‌هاي تروريستي مسلح كه در سوريه اقدام به كشتن مردم مي‌كنند، حمايت مالي مي‌كند. از سوي ديگر، در پي پخش تصاويري از اجساد افراد كشته شده در سوريه از برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي، وزارت اطلاع‌رساني اين كشور اعلام كرد كه گروه‌هاي تروريستي اقدام به ربودن اهالي برخي از مناطق حمص كردند و پس از كشتن، اجساد آنها را به طرز فجيعي تكه تكه مي‌كنند تا خشم بين‌المللي را عليه سوريه برانگيزند.

وزارت اطلاع‌رساني سوريه با ذكر نام شبكه‌هاي "الجزيره و العربيه" اعلام كرد كه اين دو شبكه با گروه‌هاي تروريستي در جنايت‌هاي آنها همدست هستند و از افراد مسلح به عنوان خبرنگاران خود در اين مناطق استفاده مي‌كنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
2
7
آقای بشار اسد آیا واقعا دنیا ارزش این را دارد که این همه جنایت برای حفظ قدرت خود انجام دهد حال اگر مردم تورا می خواهند پدرت و تو چند دهه است که حکومت می کنی کافی نیست جای خود را به نیروی جدید با فکر جدید دهی. و اگر مردم تورا نمی خواهد پدر بیاموز ول کن.
ارومیه
|
Netherlands
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
1
2
قدرت اعتیاد اورترین مسئله در روی زمین هست.
وقتی اینگونه قدرت را در دست میگیری کم کم به دیکتاتور تبدیل میشی. میشی بشار اسد.
امیدوارم بره کنار
نظرات بینندگان