arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

برنامۀ جدید سارکوزی؛ خروج از پیمان شنگن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه در گردهم‌آیی طرفداران خود که در شهر "ویلپنت” در فرانسه برگزار شد، از تصمیم خود برای خروج از پیمان شنگن در صورت عدم تغییر سیاست های مهاجرت میان کشورهای اروپایی خبر داد. وی در این سخنرانی که با حضور بیش از پنج هزار نفر از اعضای هواداران و اعضای حزب اتحاد برای حرکت های مردمی، "او ام پ” برگزار شد، تاکید کرد که باید در این پیمان بازنگری شود.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، رییس جمهوری فرانسه با بیان اینکه پایبندی به پیمان شنگن دیگر امکان حل معضلات پیش آمده در رابطه با مهاجرت را نمی دهد، گفت: "این پیمان باید بازنگری شود. ادامۀ اجرای این پیمان تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مفاد آن اصلاح شود. همان اصلاحات ساختاری که در مورد یورو صورت گرفت برای پیمان شنگن هم لازم است. نمی توان بیش از این برخورد با جریان مهاجرت را تنها به تکنوکرات ها و دادگاه‌ها سپرد.”

پیمان شنگن شامل 22 کشور اتحادیۀ اروپا می شود. کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان پیش از این و در بهار سال گذشته تقاضای اصلاحات در این پیمان را به اتحادیۀ اروپا ارائه داده اند. یک دیپلمات اروپایی در این اتحادیه پس از سخنان نیکلا سارکوزی در مورد بازنگری در پیمان شنگن به خبرگزاری فرانسه گفته است که سازمان های مرتبط با مهاجرت این اتحادیه از ماهها پیش گفتگو در این زمینه را آغاز کرده اند.

در واکنش به این اظهارات، فرانسوآ بایرو، کاندیدای میانه روی فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری، سخنان نیکلا سارکوزی در مورد خروج از پیمان شنگن را تخیلات وی خواند و گفت:"من به شما می گویم حرف زدن دربارۀ خروج از این پیمان به چه معنایی است. یعنی اینکه موانع و پست های بازرسی در مرزها برقرار و ایستگاه‌های گمرکی بین فرانسه و اسپانیا و آلمان و باقی کشورها ایجاد کنیم. آیا باور می کنید که چنین امری ممکن باشد؟”

در حالی که تنها یک ماه و نیم به برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده، پدیدۀ مهاجرت در این کشور به یکی از شعارهای اصلی کاندیداها تبدیل شده است.

رییس جمهوری کنونی فرانسه چندی پیش در یک مناظرۀ تلویزیونی گفت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، تعداد مهاجران این کشور را به نیمی از شمار کنونی می رساند. بنا بر سیاست اعلام شده از سوی وی، این کاهش مهاجران حتی شامل مهاجرانی که دارای مدارک اقامت موقت در فرانسه هستند نیز خواهد شد.

اظهارات نیکلا سارکوزی در مورد کاهش تعداد مهاجران در فرانسه و یا خروج از پیمان شنگن در صورت عدم بازنگری در این پیمان، جبهۀ راست حاکم را به مواضع ضد مهاجران مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی حزب "جبهۀ ملی” نزدیک تر می کند. در حالیکه فرانسوآ اولاند، کاندیدای سوسیالیست ها می گوید در این زمینه با سیاست های دیگر کشورهای اروپایی همراه خواهد شد.

نظرات بینندگان