arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۹۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

خاتمي چهره اي باصداقت و نجابت

حجت الاسلام علي عسگري*
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حضور آقاي خاتمي در پاي صندوق راي و شرکت در انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي در بين سياسيون داخل و خارج کشور ايجاد شوک کرد و بسياري از فراري ها و چهره هاي شناخته شده از اپوزيسيون خارج نشين، کار خاتمي را نکوهش کردند. در اين رابطه يکي از جرايد افراط گرا از موضع اصولگرايي  نوشت: "هجوم بي سابقه و گسترده آنها به خاتمي و هتاکي هاي چارپاداري و رکيک عليه او حاکي از آن است که مديران بيروني فتنه يعني مثلث آمريکا، اسرائيل و انگليس غير از خاتمي، محور قابل تکيه ديگري نداشته اند و به همين دليل رويگرداني خاتمي براي کانون بيروني فتنه بسيار سنگين و شکننده بوده است". همچنان که کار خاتمي براي منتقدين افراطي و غيرمتعادل او در داخل کشور نيز که "کاسبان فتنه" نام گرفته اند، به دور از انتظار بود و سبب سردرگمي شد تا آن جا که يکي از آنان گفت: "شرکت در انتخابات و راي خاتمي به عنوان يکي از سران فتنه، جاي بررسي دارد و بايد مشخص شود اين اقدام او از روي صداقت است يا نفاق و دورويي"؟!

واقعيت اين است که مثل بنده، بسياري بودند که با شناخت عميقي که از خاتمي داشته اند، پيش بيني مي کردند خاتمي از روي اعتدال، صداقت و نجابت در انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي شرکت کرده و راي خواهد داد. روشن است که او با تفسير ويژه  خود، به اصول و ارزش هاي انقلاب، مکتب فکري امام خميني (ره) و مردم سالاري ديني پاي بند است. وي روحاني روشنفکر و جهان ديده اي است که با تحجر و جمود غيرمعتقد به روش هاي اصلاحي مخالف است و نه تنها راي مردم را تزئيني نمي داند بلکه بهترين راه دفاع از نظام و ولايت ديني را التزام به راي مردم دانسته و به اين فرموده امام خميني(ره) که: "ميزان راي ملت است"، اعتقاد راسخ دارد. سابقه فکري و عملي خاتمي گوياي اين حقيقت است که ايشان جايگزيني براي جمهوري اسلامي 
در نظر ندارد و هميشه تحکيم و تداوم نظام را به روش معقول و مردم پسند دنبال کرده است. 

نگارنده با اغتنام فرصت، لازم مي دانم يادآوري کنم که در آغازين روزهاي رياست جمهوري   جناب آقاي خاتمي عليرغم تحليل خارج نشينان که او را گورباچف ايران معرفي مي کردند و در داخل نيز خواسته يا ناخواسته مخالفين او همين نسخه مورد نظر دشمن را ترويج مي کردند، در مقاله و يادداشتي تحليلي در روزنامه قدس نوشتم: "خاتمي گورباچف نيست" و اعلام کردم حضورش در انتخابات رياست جمهوري و جايگاه شخصيتي پرجاذبه او به عنوان يک سيد روحاني در پست رياست جمهوري سوپاپ اطميناني براي نظام است و في الحال نيز پس از گذشت سال ها از فرازونشيب سياسي و در فضاي حاکم بر کشور مي گويم دوره دوم رياست جمهوري آقاي خاتمي در فضاي اصلاحات و گفتمان رايج آن روز، به مراتب بهتر از دوره دوم آقاي احمدي نژاد و گفتمان اصولگرايي اوست و همه مي دانيم که خاتمي نه نهادهاي حاکميتي از نوع مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس را تضعيف کرد و نه در برابر ديدگاه و دستور حکومتي رهبري اقدام به قهر کرد، او در داخل و خارج به طبل جنگ نکوبيد و هيچ گاه درصدد برنيامد تا سر کسي را به سقف و ديوار بکوبد. روش او مبتني بر صلح، سازش و مدارا بود و شرکت او در انتخابات مجلس شوراي اسلامي آن هم پس از فضاي غبارآلود سال هاي بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 1388، از اين جنس است و خيلي دور از انصاف است که شرکت او در انتخابات را بعضي اصلاح طلبان عافيت طلبي و شانه خالي کردن از زير بار مسئوليت هاي خطير اجتماعي و سياسي معرفي مي کنند و بعضي از اصولگرايان افراطي که نمي خواهند چماق تخريب و کاسبي از فتنه را کنار بگذارند، اين حضور دشمن شکن و فرصت آفرين او را حمل بر دو رويي و نفاق کردند؟!

حق اين است که بگوييم خاتمي با اين کار وظيفه تکليفي و ملي خود را اثبات کرد و نشان داد به مانند بعضي ها، در دالان تنگ رفتارهاي جناحي و باندي گرفتار نيست و گذر از شرايط امنيتي و ورود به فضاي باز و بانشاط سياسي را براي خود و ديگر نخبگان منتقد و حتي معترض، ضروري مي داند; چيزي که مردم و مسئولين دل سوز نظام درصدد هستند تا از راه مقابله با افراط گرايي، بستر آن را فراهم سازند و بهترين راه در اين رابطه، گذشت و اغماض و روآوري بر تفاهم و تعامل مثبت است. در هر حال راي خاتمي همچنان که مقام معظم رهبري فرمودند راي به نظام محسوب مي گردد و نشان از صداقت و نجابتي دارد که در ايشان مشهود بوده و هست.

اقدام و عمل او سيلي محکمي بر روي بدخواهان نظام است چرا که ثابت نمود در مقطع تحريم و تهديد دشمنان و قدرت هاي سلطه گر، توجه به منافع ملي و تحکيم قدرت از راه توجه به سرمايه اجتماعي و راي اکثريتي مردم، بهترين راه برون رفت از وضع موجود است و از چهره جذاب، فهيم و عاطفي به مانند وي، امري جز اين انتظار نمي رفت. او حق و تکليف را در شرايط پيچيده کنوني در هم آميخت و تصوير روشني از خود به يادگار گذاشت.      

* نماينده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
بهروز
|
United Kingdom
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
24
14
خیلی..!!!
جلیل قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
7
54
حقیقتا چنان است که چنین گفته شد . ! نوشته ای سرشار از نکته ، واقع گرا، درست و هوشمندانه بود . تلاش امثال جناب آقای عسگری در تحلیل درست حوادث و وقایع بدور از تعصب باندی و گروهی که آفت دین داری و اصول اخلاقی و چارچوب های انسانیست ، قابل ستایش و سپاس است . از آزادگی و فرزانگی و خلق نکو و لبان دائما پر از لبخند جناب ایشان ، همین روش مالوف انتظار است . همین و بس . ممنون شما هستیم که در این بلبشوی اخلاقیات ، مسیر درست آزادگی و دانایی را پیشه ی خود ساخته و روشنگری را جاده ی افق خود و مخاطب ، دیده اید .
علی مطلبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
8
67
خاتمی نشان داد که یک روشنفکر دینی و یک سیاست مدار مسلمان شیعه ست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
8
72
درود بر خاتمی
مسلمون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
9
68
سید عزیز ثابت کرده که در عالم سیاست میتوان ادب،وقار ،اصالت،نجابت،حیا و صداقت را باهم در آمیخت.
مهتاباد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
1
15
اول خط آخر خط خاتمی
مسافر
|
France
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
0
0
خاتمی یه ناز میکنه چار تا سیلی میزنه.
نظرات بینندگان