arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

حال و روز اقتصاد كتاب، بحراني‌ست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مهدي افشار، مدير انتشارات واژه‌آرا كه نابساماني‌هاي اقتصادي حوزه‌ي كتاب را به توموري رنج‌آور تشبيه مي‌كند، اولين مشكل را در عدم وجود توازن ميان عرضه و تقاضاي كتاب در عرصه‌ي نشر كتاب مي‌داند.

وي در گفتگو با خبرنگار ايلنا، افزود: اينكه ما چقدر كتاب توليد مي‌كنيم، در وهله‌ي اول مهم نيست زيرا بايد بازار كتاب مي‌بايست در ابتدا از عرضه‌ي مناسبي برخوردار باشد. به عنوان مثال شايد توليد كنندگان لباس كودك در تهران تعدادشان به 500 توليدي برسد، اين در حالي‌ست كه در بخش فروش، 5000 فروشگاه لباس كودك در تهران داير است و مسووليت توزيع و فروش توليدات را به خوبي انجام مي‌دهد. اين تناسب اما در حوزه‌ي كتاب،‌كاملا برعكس است؛ تعداد ناشارن ما به مراتب بالاتر از كتاب‌فروشي‌هاست و اين مشكلات مشخصي را به همراه دارد.

اين ناشر ادامه داد: وقتي بخش فروش كتاب، به اندازه‌ي كافي ظرفيت ندارد، طبيعتا توليد انبوه ناشران متعدد، در انبارهاي انتشاراتي‌ها مي‌ماند و چون فضاي فروش براي اين كتاب‌ها وجود ندارد و ديده نمي‌شوند، قاعدتا خواهاني هم نخواهند داشت.

افشار در مورد تبليغات كتاب و موانعي كه پيش پاي ناشران وجود دارد، گفت: هزينه‌هاي امروز به هيچ‌وجه نمي‌تواند براي يك ناشر مرقوم به صرفه باشد، آن‌هم ناشري كه تقريبا نيمي‌ از قيمت پشت جلد را صرف پخش كتاب‌ها و حق‌فروش كتاب فروشي‌ها كرده‌است. بخش عمده‌اي از رقم باقي‌مانده هم كه هزينه‌هاي چاپ و صفحه‌بندي و .... را به خود اختصاص مي‌دهد. همچنين حق‌التاليف را هم كه به مولف تعلق مي‌گيرد به آن اضافه كنيد. ديگر مبلغي باقي نمي‌ماند كه ناشر بتواند صرف تبليغات كند.

وي با اشاره به اين مطلب كه اعمال مميزي‌هاي سنگين، بر ميل مردم به كتاب‌خواني تاثير سوء گذاشته، افزود: از طرف ديگر نوع مميزي‌ها يكي از اصلي‌ترين معضلات حوزه‌‘ كتاب در زمانه‌ي ماست آن‌چنانكه اين مميزي‌هاي سخت‌گيرانه كه به از بين رفتن طراوت و زيبايي‌هاي كتاب‌ها منجر مي‌شوند، شوق كتاب خواندن را در ميان مردم كم كرده است زيرا آن‌ها با كتاب‌هايي روبرو هستند كه جذابيت‌شان را در فيلتر‌هاي تو در توي مميزي از دست داده‌اند و به متني بي‌روح و بدون جذابيت مواجه‌اند.

مدير انتشارات واژه‌آرا كه وضعيت مطبوعات كشور را نيز، وضعيتي مشابه با حوزه‌‘ كتاب مي‌داند، ادامه داد: زماني يادم هست كه براي خريد روزنامه مجبور بودم به جهت جمعيتي كه كنار دكه‌ي روزنامه فروشي مشغول مطالعه و خريد روزنامه بودند، ماشين خود را يكي دو كوچه دورتر پار ك كنم. اما امروز مقابل دكه‌هاي روزنامه فروشي خالي‌ است زيرا مردم اعتماد خود را به روزنامه‌ها ازدست داده‌اند.
نظرات بینندگان