arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

منظور سید علی خمینی از ضد انقلاب چیست؟ / نوه امام (ره) توضیح می دهد

سید علی خمینی به تحلیل مراد خود از منتقدان ضد انقلاب پرداخت و اظهار داشت: ضد انقلابی که منظور ماست همان عده‌ی معدودی هستند که از اساس با نظام اسلامی مشکل داشتند و هنوز هم به همان میزان کم تعدادند و حرف قابل عرضه‌ای هم ندارند وگرنه آنان که 98% به انقلاب و جمهوری اسلامی رأی داده‌اند هنوز هم با تمام تفاوت سلایق‌شان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی همراه هستند همانطور که با وجود درک تمامی مشکلات همچنان در انتخابات‌ها حضورشان را حفظ کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی گفت: گزارش‌های مختلفی که حاکی از رویکرد ملل مختلف دنیا به اسلام به طور عام و تشیع به طور خاص است، از ثمرات انقلاب شکوهمند اسلامی و اندیشه امام راحل است.

به گزارش انتخاب به نقل از جماران، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی خمینی نواده امام خمینی(ره) که به مناسبت ایام رحلت یادگار امام مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی(ره) در جمع گروهی از روحانیان و پاسداران پیشکوست بیت امام، در کارگاه ساخت ضریح مطهر حضرت سید الشهداء(ع) در شهر قم سخن می‌گفت، قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) را از سنخ حرکت امام حسین(ع) بر شمرد و اظهار داشت: پس از چهارده قرن از پیدایش اسلام، امام خمینی(ره) با دریافت روشنی از دین و پیام حضرت سید الشهداء(ع) علیه طاغوت عصر خویش دست به قیام زد و گفتمان اسلام خواهی را احیاء کرد و مردم نیز پیام امام را پذیرفتند و در مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت دینی، او را به رهبری خویش برگزیدند.

وی خاطرنشان ساخت: قیام امام حسین(ع) در تاریخ اسلام بواسطه حیثیت ممتازش از ویژگی و اعتبار خاصی برخوردار است و آن حیثیت عبارت از مجدد بودن امام حسین(ع) است. به این معنی که قیام حسینی، قیامی بود در جهت تجدید حیات دین. ایشان در دوره‌ای قیام کرد که نام دین همچنان بر زبان‌ها رانده می‌شد اما محتوای ناب آن، از درون یا دچار تحریف می‌شد و یا به فراموشی سپرده می‌شد. قیام سید الشهدا(ع) حیات دین را تجدید و از تحریف و فراموشی آن جلوگیری کرد.

وی افزود: امام خمینی(س)انقلابی را که با الهام از پیام حیات بخش عاشورا آغاز کرده بودند با تأسی به تعالیم اسلام رهبری کردند و دین را به عرصه حیات سیاسی و اجتماعی مسلمین بازگرداندند.»

سیدعلی خمینی ضمن بیان چگونگی انحصار دین در مسائل فردی تا پیش از پیروزی انقلاب، به بیان ویژگی‌های اجتماعی اسلام پرداخت و گفت: اسلام دینی است که ضمن توجه به سامان‌دهی معنویت در ساحت شخصی انسان، از تربیت اجتماعی او نیز غفلت نکرده و سیاست را به عنوان لازمهٴ اجرای تعالیم اجتماعی دین، از نظر دور نداشته است.

نواده امام خمینی(س) در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایده‌ای که توسط امام خمینی(س) تحت عنوان "جمهوری اسلامی" مطرح شد حرف تازه و پیام ممتازی برای عرضه به دنیای بشریت با خویش داشت. پیامی که آثارش همچنان در دنیا قابل مشاهده است. رشد ظلم ستیزی و حق‌خواهی در دنیا خصوصاً در این سی ساله اخیر معلول صدور همین پیام است.

وی درضمن خاطر نشان کرد: گزارش‌های مختلفی که حاکی از رویکرد ملل مختلف دنیا به اسلام به طور عام و تشیع به طور خاصّ است، از ثمرات انقلاب شکوهمند اسلامی و اندیشه امام راحل است. برای روشن شدن تأثیر گفتمان امام و انقلاب در ورای مرزهای ایران اسلامی کافی است بررسی کنیم که گرایش به اسلام و تشیع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به چه میزان بوده و پس از آن چه میزان رشد داشته است.

سیدعلی خمینی تصریح کرد: مشاهدات مختلف گواه این هستند که در بسیاری از کشورهای دنیا عده‌ای پس از انقلاب اسلامی ایران و در اثر پیام انقلاب اسلامی، به اسلام و تشیع روی آورده‌اند و با جمهوری اسلامی و انقلاب دارای علقه عاطفی هستند به نوعی که در برخی از کشورها شما با افرادی مواجه می‌شوید که خانواده‌هایشان نام کوچک آنان را خمینی گذاشته‌اند و این گواه صادق این مدعاست که هر حرکت اسلام‌خواهانه و آزادی‌خواهانه، به نوعی از انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین  سید علی خمینی در بخش دیگری از سخنان خود، به تحلیل رفتار مخالفان واقعی اسلام و انقلاب در برابر پیام انقلاب اسلامی پرداخت و خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی(س) در دو ساحت عمده به مقابله با انقلاب اسلامی پرداخته‌اند. ساحت اول تبلیغات بیرونی بر علیه گفتمان انقلاب و امام بود. آنان با توجه به پیام فطرت پسند اسلام و گفتمان امام و انقلاب کوشیدند تا با جعل یا ترویج نسخه‌های ناسالم و دروغین از اسلام مانند اسلام طالبانی، به دنیا اینگونه القاء کنند که اسلام، دینی خشن، عبوث و ناکارآمد است تا بدینوسیله گوش مردم دنیا را بر روی هر پیامی که نام و نشان اسلام دارد ببندند.

وی ادامه داد: ساحت دومی که دشمنان انقلاب و اسلام برای مقابله با اندیشه اسلامی گشوده‌اند، بزرگنمایی مشکلات داخلی جمهوری اسلامی است. آنان از مشکلات مختلف سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی که درون کشور وجود داشت یا دارد به عنوان ابزاری برای مقابله با ایدئولوژی اسلام و گفتمان امام بهره بردند و می‌برند. دشمنان، مشکلات داخلی را بزرگ نمایی می‌کنند تا سر آخر بگویند که همه این مشکلات از بستر اندیشه دینی و سیاست اسلامی و حاکمیت دین برمی‌خیزد و راه حل این مشکلات، دست شستن از ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام و بازگشت دین به پستوی خانه‌هاست.

سیدعلی خمینی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان راه‌های دفاع از اسلام و گفتمان امام خمینی(س) در جامعه اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقابله با این دو ساحتی که دشمن در مبارزه با انقلاب گشوده است می‌باید هوشیارانه عمل کرد. در خصوص ساحت اول، حقیقت آن است که هر قدر پیام اسلام و گفتمان امام خمینی(س) در داخل کشور به لحاظ عملی بیشتر مورد توجه واقع شود و نمود واقعی و جامع‌تری پیدا کند، خود به خود بافته‌های دشمنان را بر هم خواهد ریخت.

وی افزود: دنیا باید بداند که ما پیرو اسلامی هستیم که با اسلام طالبانی تفاوت عمده دارد. وقتی که ما مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس می‌گوییم مقصودمان مرگ خواستن برای مردم و یا کشور و یا حتی دولتمردان این کشورها نیست بلکه معنای مرگ بر آمریکا در حقیقت مرگ بر استکبار و معنای مرگ بر انگلیس در حقیقت مرگ بر استعمار است. ما بر طبق تعالیم اسلام معتقد به نفی استکبار و استعمار هستیم و طبیعی است که تا استکبار و استعمار وجود داشته باشد این مقابله نیز ادامه خواهد داشت.

سیدعلی خمینی درباره مقابله با ساخت دوم نیز اظهار داشت: شکی نیست که ما در کشور، مشکلات و نواقص و معایبی داشته و داریم و کسی نمی‌تواند ادعا کند که در حال حاضر همه چیز در نظام ما منطبق بر تعالیم و بایدها و نبایدهای اسلامی است اما در میان نیروهای معتقد به اسلام، حاکمیت دین و گفتمان امام و انقلاب، برخی گمان کرده‌اند که راه مقابله با این هجوم دشمن آن است که در برابر تمام اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی می‌افتد، مدافعان بی قید و شرط باشند و یکسره از همه چیز دفاع کنند.

وی افزود: هر چند ممکن است چنین کسانی در دل خود به مشکلات واقف باشند اما بر این تصورند که در مقام بروز و بیان، باید مدافع تمام اموری باشند که در داخل کشور اتفاق می‌افتد.گویا اگر اختلاسی می‌شود، اگر ظلمی به کسی روا داشته می‌شود، اگر رشوه و ربا جریان می‌یابد، ما فقط باید مدافع محض باشیم و از بیان هر سخنی که بوی انتقاد دارد خودداری کنیم. مرحوم پدر ما بر اساس اندیشه اسلامی و سیره امام، چنین روشی را خطا می‌دانست.

نواده امام در بیان راهکار درست مقابله با تلاشهای دشمنان انقلاب برای بزرگنمایی مشکلات درون نظام، به "نقد درون گفتمانی" اشاره کرد و آن را برترین راهکار مبارزه با دشمنان در این ساحت دانست و گفت: مجموعه نیروهای معتقد به گفتمان امام و انقلاب اسلامی باید خودشان عهده‌دار نقد منصفانه مشکلات و ناراستی‌های موجود باشند و کرسی نقد مشکلات نظام اسلامی را با سکوت و مماشات در برابر مشکلات و کژی‌ها و کاستی‌ها، به دشمنان کم تعداد اما پر هیاهوی انقلاب واگذار نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین و المسلمین حاج سید علی خمینی در توضیح راهکار نقد درون گفتمانی انقلاب اظهار داشت: مردم چه بگویئم و چه نگوئیم مشکلات را می‌بینند و حس می‌کنند. حالا اگر نیروهای معتقد به انقلاب راه دفاع از همه چیز را انتخاب کنند نتیجه چنان می‌شود که پرچم نقد مشکلات را به دست ضد انقلاب بسپارند و مردم را برای شنیدن مشکلات به سمت آنان هدایت کنند.

وی در ادامه به تحلیل مراد خود از منتقدان ضد انقلاب پرداخت و اظهار داشت: ضد انقلابی که منظور ماست همان عده‌ی معدودی هستند که از اساس با نظام اسلامی مشکل داشتند و هنوز هم به همان میزان کم تعدادند و حرف قابل عرضه‌ای هم ندارند وگرنه آنان که 98% به انقلاب و جمهوری اسلامی رأی داده‌اند هنوز هم با تمام تفاوت سلایق‌شان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی همراه هستند همانطور که با وجود درک تمامی مشکلات همچنان در انتخابات‌ها حضورشان را حفظ کرده‌اند.

سیدعلی خمینی در پایان پذیرش مشکلات و نقد درون گفتمانی را شرط حفظ و حراست از انقلاب و نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: معتقدم که اگر نیروهای معتقد به انقلاب با خودداری از نقد مشکلات، پرچم نقد نظام را به دست مخالفان اسلام و انقلاب بسپارند آنان در قالب بیان مشکلات، مردم را نسبت به اصل ایدئولوژی اسلامی دلسرد خواهند کرد. اما اگر ما بپذیریم که در نظام جمهوری اسلامی مشکلاتی داریم و آنگاه بسیار جدّی و از سر درد و با صدای بلند به بیان مشکلات و انتقاد از ناراستی‌ها و کاستی‌ها بپردازیم می‌توانیم به مردم خودمان و سایر مردم دنیا بگویم، ما که منتقد حکومت و نظام خودمان هستیم و بسیار عمیق‌تر و دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر از همه نیز انقلاب و نظام خودمان را نقد می‌کنیم، راهکار حل مشکلات را دست برداشتن از دین و حکومت دینی نمی‌دانیم بلکه راهکار آن را بازگشت به تعالیم اسلامی و عمل به آنها می‌دانیم و متعقدیم که مشکلات فقط در بستر اسلام و جمهوری اسلامی و گفتمان امام خمینی(س) قابل رفع هستند نه در بستر و اندیشه غیر دینی.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
1
15
چقدر وضعيت سياسي كشور متفرق و به هم ريخته است كه آقاي سيدعلي خميني كه اصلا سياسي صحبت نمي كرد احساس خطر كرده است.
نظرات بینندگان