arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

قذافی امام موسی را کشت و پیکرش را به دریا انداخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از روزنامه‌های مصری با انتشار بخش‌هایی از خاطرات رئیس جمهوری سابق مصر از رازهای سر به مهر مهم‌ترین حوادث 30 سال اخیر جهان از جمله ترور امام موسی صدر به دست معمر قذافی پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه مصری روز الیوسف، با انتشار اولین بخش از خاطرات حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر از مهم‌ترین حوادثی که طی 30 سال اخیر در مصر، منطقه و جهان رخ داده است، پرده برداشت.

در بخش اول این خاطرات، به دوران کودکی مبارک اشاره شده و آمده است، مبارک در کودکی در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کرد، تا زمانی که در سال 1949 وارد دانشکده نیروهای هوایی شد و از این زمان به بعد اوضاع مالی وی رو به بهبود نهاد، هر چند که به خاطر ناتوانی در خرید لباس جدید، همواره لباس نظامی به تن می‌کرد و از سوی همکسالان خود مورد تمسخر قرار می‌گرفت.

مبارک در این خاطرات اعلام کرده است که تا پیش از رسیدن به سمت ریاست جمهوری، همسرش سوزان ثابت بارها تقاضای طلاق کرده بود اما زمانی که وی به پست ریاست جمهوری مصر رسید، همسرش حاضر نمی‌شود که به هیچ قیمت لقب "زن اول مصر" را از دست بدهد.

وی در خاطرات خود عنوان داشت، انور سادات، رئیس جمهوری اسبق مصر به رغم اینکه مبارک را به عنوان معاون خود برگزیده بود، همواره به وی اهانت می‌کرد و مبارک را "کندذهن" می‌خواند و حتی شایعه شده بود که قصد دارد مبارک را از سمتش برکنار کند.

در بخش‌های دیگر این خاطرات آمده است، امکان دارد که معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی در ترور امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان، اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر و منصور الکخیا یکی از مخالفان لیبیایی دست داشته باشد.

در این خاطرات آمده است: امام موسی صدر به خاطر انتقادهای زیاد خود از قذافی همواره مورد تنفر وی بود تا جایی که قذافی وی را برای شرکت در یک میهمانی به لیبی دعوت می‌کند و پس از کشتن، وی را به دریا می‌اندازد.

براساس این خاطرات، ترور منصور الکخیا به خاطر اتخاذ مواضع مخالف علیه نظام قذافی بوده اما انگیزه قذافی برای ترور مروان، اختلافات ایجاد شده میان مروان و پسران قذافی در خصوص درآمدهای فروش سلاح به ویژه توافق‌نامه تسلیحاتی برای صدور سلاح به یکی از کشورهای آفریقایی بود.

مبارک در این خاطرات می‌نویسد: قذافی پس از ترور انور سادات تلاش کرد که عاملان این ترور را به عنوان کسانی که دشمن سرسخت وی را از سر راه برداشته‌اند، از مصر فراری دهد اما نتوانست.
نظرات بینندگان