arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۰

طلا در سال جدید هم گران می شود!

«طی سال آینده میلادی با صراحت می گویم با ادامه رکود اقتصادی جهان مجدادا قیمت طلا به آن نقطه هایی که رسیده بود خواهد رسید و شاهد افزایش قیمت طلا در بازار های جهانی خواهیم بود. »
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محبوبه نژاد یوسفی: درحالی که یک مقام مسوول دربانک مرکزی از کاهش عطش خرید سکه در مردم سخن میگوید , این روزها , همانند چند هفته قبل شاهد صف کشیدن مردم در مقابل درهای یک بانک خصوصی برای خرید سکه های گرمی هستیم , همه اینها در حالی است که کارشناسان , افزایش قیمت انچنانی را برای سکه وطلا در سال 91 پیش بینی نمیکنند وبرخی نیز پا را فراتر نهاده و در تحلیل خود از بازار برکاهش قیمت ها , حداقل در ایام اغازین سال جدید تاکید دارند ,...

 این درحالی است که درمقابل هستند کارشناسانی که با تحلیل اوضاع اقتصاد جهانی و بویژه اقتصاد متلاطم اروپا , حتی افزایش قیمتها را پیش بینی میکنند والبته این کارشناسان در اکثریت قرار دارند .

درعین حال و با توجه به سابقه ذهنی مردم از افزایش قیمت سکه وطلا در سال 90 وسود کلانی که خریداران سکه وطلا از این بازار متلاطم کردند , همچنان تمایل به خرید طلا دارند و برغم افزایش سود سپرده های بانکی و انتشار اوراق رنگارنگ مشارکت با سودهای خوب , بیشتر به سرمایه ای علاقه نشان میدهند که انرا ببینند وسودانی انرا درک کنند و درعین حال هرلحظه که به آن نیاز داشته باشند , قدرت نقدشوندگی بالایی داشته باشد .

***طلا و سکه ارزانتر از این نمیشود
بر اساس پیش بینی رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت طلا در روزهای نزدیک به عید نوروز کاهش پیدا نخواهد کرد.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به بررسی آخرین وضعیت قیمت طلا در بازار داخلی و جهانی پرداخت.

او پیش بینی خود از قیمت طلا طی روز های باقیمانده سال را اینگونه مطرح کرد: « قیمت طلا در بازار ها جهانی تا حدودی کاهش پیدا کرده که دلیل آن سال نو میلادی است و مردم با فروش طلا های خود سبب شده اند تا حدی قیمت طلا در مسیر نزول گام بر دارد. »

کشتی آرای ادامه داد: «طی سال آینده میلادی با صراحت می گویم با ادامه رکود اقتصادی جهان مجدادا قیمت طلا به آن نقطه هایی که رسیده بود خواهد رسید و شاهد افزایش قیمت طلا در بازار های جهانی خواهیم بود. »

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین درپاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید نزدیک عید نوروز قیمت سکه پایین بیاید یا خیر گفت: « قیمت طلا در باز داخلی تابعی از قیمت ارز و قیمت جهانی است. با توجه به اینکه هر دو عامل صعودی است، پیش بینی می کنم نزدیک به روزهای نوروز 91 قیمت سکه و طلا در خوشبینانه ترین حالت همین قیمت هایی باشد که در حال حاضر هست و کاهش قیمتی را مشاهده نخواهیم کرد.
***سکه کاهش قیمت را تجربه میکند
درمقابل اظهارات رییس اتحادیه , یک عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیش‌بینی کرد که از اوایل فروردین سال 91 بهای سکه کاهش یابد.
یوسف تقی‌زادگان دراین خصوص اظهار داشت : با توجه به اینکه اولین سررسید عرضه پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی در اوایل فروردین سال 91 خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود که در آن زمان قیمت سکه تا حدودی کاهش یابد.
وی درباره وضعیت قیمت کنونی سکه نیز تاکید کرد: در حال حاضر در قیمت سکه شاهد حباب 80 تا 90 هزار تومانی هستیم.
بازرس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: در تمام دنیا با افزایش نرخ دلار، نرخ طلا کاهش و با کاهش نرخ دلار، نرخ طلا افزایش می‌یابد و این موضوع در ایران برعکس است، به طوری که با افزایش نرخ ارز، نرخ طلا هم افزایش و با کاهش نرخ ارز، نرخ طلا هم کاهش می‌یابد.

***سه دلیل برای گران شدن طلا
درهمین راستا و برخلاف کارشناس قبل , یک کارشناس مسائل اقتصادی وضعیت طلای جهانی برای سه ماه آینده را تشریح کرد و گفت: سه دلیل برای افزایش انس جهانی وجود دارد ولی این مسئله تأیید کننده افزایش نرخ سکه نیست.
فرزان سهرابی در خصوص پیش‌بینی‌ها از طلای جهانی اظهار داشت: پس از افتی که اواخر هفته گذشته طلای جهانی با آن رو به رو شد، از جمعه روند آن تغییر کرد و با افزایش 14 دلاری با نرخ 1714 دلار بسته شد.

وی افزود: با بازگشت 14 دلاری طلا، به سه دلیل طلای جهانی در حال ثبت رکورد 2012 است. نخست ثابت ماندن نرخ بهره آمریکا بین صفر تا 0.25 درصد(پایین‌ترین نرخ ممکن) تا پایان 2014، افزایش نرخ بیکاری به 8.3 درصد و شروع بازخرید اوراق قرضه کوتاه و بلند مدت و سوم نیز بالا بودن شاخص تورم (0.2) و شاخص تولید کننده است.

سهرابی با بیان اینکه افزایش قیمت طلا بر اساس این سه دلیل 100درصد است، در پاسخ به این سؤال که این افزایش قیمت در طلای جهانی چه اثری بر روی قیمت سکه خواهد داشت، تأکید کرد: افزایش قیمت طلای جهانی نمی‌تواند تأییدی بر افزایش نرخ سکه باشد زیرا نرخ دلاری که برای تبدیل قیمت سکه استفاده می‌کنند رقم بالایی بود و نرخ دلار بازار ازاد تأیید شده نیست.
به گفته وی، قیمت دلار محاسبه شده تایید شده نیست و غیرر سمی است و انس به تنهایی بر روی قیمت سکه اثر ندارد، بنابراین تنها با اتکاء به رشد انس جهانی نمی‌توان می‌کند اقدام به خرید سکه کرد.
سهرابی در پایان اعلام کرد:‌ پس از افزایش انس جهانی در سه ماه آینده،باید انتظار کاهش شدید تا مرز 1800 دلار را داشت.
***شاید طلا کاهش یابد
اما مخالفانی نیز برای اظهارات فوق وجود دارد و از جمله همین گفته های
یک کارگزار معاملات آتی که با اشاره به روند کاهش قیمت سکه به دلیل نزدیک شدن به تاریخ تحویل نخستین مرحله سکه‌های پیش فروش در 29 فروردین ماه، میگوید:‌ در صورت عدم تغییر نرخ بهره و سیاست‌های پولی آمریکا روند انس جهانی نیز در سال 2012 مثبت خواهد بود.
پوریا ارژنگ در خصوص وضعیت بازار آتی اظهار داشت: با نزدیک شدن به تحویل نخستین مرحله تحویل سکه‌های پیش فروش شده در 29 فروردین ماه سال آینده پیش‌بینی می شود روند قیمت‌ها در مجموع رو به پایین باشد.
ارژنگ در خصوص وضعیت انس جهانی اظهار داشت:‌ پیش بینی می‌شود انس طی این هفته و هفته آینده مثبت باشد ولی به صورت کلی نمی‌توان پیش بینی کرد در آینده انس چه تغییری ایجاد می‌کند.
ارژنگ تصریح کرد: هفته گذشته رئیس بانک مرکزی امریکا اعلام کرد که احتمالا سیاست پولی گذشته خود را اعمال نکند یا تغییراتی در آن ایجاد کند. در صورت تغییر سیاست پولی امریکا می توان انتظار افزایش‌ نرخ بهره را داشت که در این صورت طلای جهانی کاهش خواهد یافت.

***پیش بینی کارشناسان بین المللی
:درحالی‌که هم اکنون قیمت طلا در بازارهای جهانی به 1474 دلار در هر اونس رسیده است موسسه استاندارد چارتر پیش‌بینی کرد قیمت طلا تا سال 2014 به بیش از 2100 دلار خواهد رسید .
این در حالی است که قیمت طلا طی ماه های اخیر و تحت تاثیر انقلاب های عربی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. اخیرا افزایش امیدواری ها نسبت به رشد اقتصادی جهان و افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید تورم جهانی به همراه کاهش شدید ارزش دلار نیز روند صعودی قیمت طلا را تشدید کرده اند.
رشد تقاضای جهانی طلا به خصوص در چین و هند در سال 2010 و ادامه این روند در سه ماه نخست 2011 نیز تاثیر زیادی بر رشد قیمت طلا داشته است .
درهمین حال برخی کارشناسان نیز پیش بینی می کنند تا 18 ماه آینده هر اونس طلا به 2500 تا 4500 دلار برسد.
سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به بررسی روند قیمت طلا پرداخته است.
بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، مدتی است که بازارهای جهانی با قیمت‌‌های بالای کالاهای اساسی روبرو هستند و اقدامات رهبران اتحادیه اروپا برای آرام کردن ترس سرمایه‌گذاران از وضعیت بحران یورو بسیار ناچیز است؛ این امر سبب شده است سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری نگاه کنند.
در شرایط کنونی جرگ کینر یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت طلا در 18 ماه آینده به 2500 تا 4500 دلار در هر اونس خواهد رسید.
در عین حال طی یک ماه گذشته قیمت طلا 57 دلار کاهش یافته و به 1711 دلار در هر اونس در معاملات روز جمعه رسید.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بازار به دقت اخبار غرب آسیا و چگونگی حرکت قیمت نفت را زیرنظر دارد؛ قیمت نفت به علت تنش‌ها در غرب آسیا می‌تواند افزایش یابد.
وی حتی قیمت‌های بالاتری را برای نفت و به همان اندازه کاهش ارزش دلار را پیش‌بینی کرده است.

*** طلا بخریم یا نخریم ؟
درهمین حال و با تحول بازار در هفته‌های اخیر، حتی بدبین‌ترین سرمایه‌گذاران نیز استراتژی‌های خود را تغییر داده‌اند و صعود بی‌وقفه طلا که در تازه‌ترین رکورد خود به بالای هزار و 910 دلار در هر اونس رسید، تا اندازه‌ای به دلیل تغییر باور این افراد بوده است.

کارگزاری آنلاین "ای ترید" می‌گوید: مشتریانش سه برابر بیشتر از بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا، در ماه اوت در مقایسه با مدت مشابه در ماه ژوییه، خرید و فروش کردند و البته بیشتر به جای فروش، خرید کردند.

اسکات کارتر، مدیر اجرایی گولداین اینترنشنال نیز که یک شرکت فروش طلا در سانتامونیکای کالیفرنیاست،هم عنوان می‌کند: شرکتش شاهد افزایش حدود 20 درصدی فروش سکه، شمش و سایر اشکال فیزیکی طلا از زمانی بوده که موسسه "استاندارد اند پورز" رتبه اعتبار مالی آمریکا را در پنجم ماه اوت کاهش داد.

از نظر بسیاری از کارشناسان، این یک شاخص معکوس نهایی است که نشانه رسیدن قیمت‌های طلا به سطح بالاست. هنگامی که سرمایه‌گذاران خرد هجوم می‌آورند، تصور بر این است که بازار وارد قلمرو حباب شده است. جان گاگل، مشاور مالی در شارلوت ان سی می‌گوید مردم بدون توجه به قیمت و تنها به این دلیل که همه این کار را انجام می‌دهند، به سمت طلا هجوم می‌آورند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شهرت طلا به عنوان پناهگاه مطمئن، جذابیتش را افزون‌تر کرده است بویژه که بازارهای سهام و اوراق قرضه همان‌طور که اکنون هستند، بی ثبات به نظر می رسند اما این فلز به سختی در برابر فراز و نشیب خود مصمون است.

درعین حال تحلیلگران بانک "جی پی مورگان چیس" می‌گویند: طلا تا پایان سال 2012 ممکن است حداقل به دو هزار و 500 دلار در هر اونس برسد که رکورد جدیدی از نظر شرایط تطبیق یافته اسمی و تورمی است.

فیلیپ استریبل، استراتژیست بازار ارشد در "ام اف گلوبال"، هم به سرمایه‌گذارانی که برای نخستین بار وارد سرمایه‌گذاری طلا می شوند، اتخاذ یک استراتژی کند ولی مداوم را توصیه می‌کند. وی می‌گوید: هر ماه نیم درصد از سرمایه خود را از بخش‌های دیگر خارج کرده و وارد طلا یا صندوق سرمایه‌گذاری فلزات ارزشمند کنید.

نظرات بینندگان