arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

خباز: مجلس جای شوخی نیست/ما معنی فشار دادن شاسی را نمی‌دانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم کاشمر با انتقاد شدید از سخنان رئیس جمهور در صحن علنی مجلس گفت که مجلس جای شوخی نیست.

به گزارش انتخاب، محمدرضا خباز نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی اخطاری با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی در مجلس اظهار داشت: پاسخ احمدی‌نژاد به نظر بنده پاسخ غیر مستدلی بود؛ وی به جای اینکه به پاسخ به سؤالات بپردازد، یکی دو سؤال را که از نظرش بسیار پراهمیت بود، بیشتر جلوه داد و آن سؤال‌هایی که اهمیت داشت را جواب نداد.

وی افزود: رئیس جمهور در یکی از پاسخ‌ها گفتند من نمی‌دانم پول‌ها در کجا هزینه شده، من کجا خبر دارم در کجا هزینه شده؛ مسئول دخل و خرج کشور طبق قانون اساسی رئیس جمهور است.

خباز ادامه داد: رئیس جمهور در جایی دیگر گفت که نمایندگان در شورای برنامه‌ریزی حضور دارند؛ آیا رئیس جمهور نمی‌داند که نمایندگان در شورای برنامه‌ریزی نقش اجرایی ندارند و حق رأی هم ندارند و فقط ناظرند.

وی گفت: رئیس جمهور در سخنانش بیش از ده بار کلمه شوخی را به کار برد؛ مگر مجلس محل شوخی است؛ رئیس جمهور می‌گوید من شوخی می‌کنم. اینجا که محل شوخی نیست. قرار است اینجا حرف‌های دقیق زده شود؛ آن هم از دومین شخصیت نظام یعنی رئیس قوه مجریه.

خباز اظهار داشت: وقتی مطالبی در این سطح گفته می‌شود، آثار بین‌المللی دارد.

وی افزود: رئیس جمهور ما را متهم کرد که با فشار دادن شاسی فوق لیسانس گرفتیم؛ کسی که در این جا سؤال را مطرح کرد یعنی آقای مطهری دکترا دارد؛ این چه حرفی است که به نمایندگان توهین می‌کنند.

خباز اظهار داشت: رئیس جمهور شعر "واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند..." را قرائت کرد که این توهین مجلس است که به نظر من قیاس به نفس است؛ وی حق ندارد به مجلس توهین کند و من هم انتظار داشتم که وقتی رئیس جمهور حرف‌های غیرمبتذل می‌گوید، رئیس مجلس جلویش را بگیرد امید مابه مجلس بود و انتظار داشتیم که جلوی این حرف‌ها گرفته شود.

خباز اظهار داشت: آخرین جمله‌ای که رئیس جمهور گفتند کاملا کام همه را تلخ کرد؛ آن جمله که رئیس جمهور به کار برد و گفت که اگر شما به من نمره ۲۰ ندهید؛ فلان و فلان؛ من آن جمله را به زبان نمی‌آورم؛ بعید است که دومین شخصیت نظام این کلمه را آن هم در تریبون مجلس و در مرکز قانونگذاری مجلس و در مقابل ملتی که به ادب و احترام و شخصیت مشمول است، توهین کند.

وی در پایان گفت: انتظار دارم هیئت رئیسه مجلس طی بیانیه‌ای از حقوق مجلس دفاع کند و بیانیه‌ای صادر کند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر خباز گفت: مجلس احتیاج به اینکه عده‌ای زیر بغل آن را بگیرند، ندارند. مجلس یک جایگاه قانونی دارد و بر اساس اختیاراتش عمل می‌کند که یکی از این اختیارات هم همین سؤال بود بنابراین ما احتیاج به اینکه کسی از ما تعریف کند، نداریم و این طور مجلس را هم نمی‌خواهیم.

وی افزود: مهمترین مسئله این بود که سؤالی طبق اصل ۸۸ مطرح شد و رئیس جمهور هم پاسخ داد؛ این عمل یک عمل دموکراتیک، منطقی و خوب است.

لاریجانی ادامه داد: نباید این را چیز بدی بدانیم البته ممکن است شما نظرات رئیس جمهور را نپسندید؛ بنده هم فکر می‌کنم بعضی از این حرف‌ها نباید اینجا زده می‌شد ولی نیز به هر حال نقض اینکه سؤالاتی مطرح شد و پاسخ‌هایی که داده شد، خوب بود.

رئیس مجلس اظهار داشت:‌ البته اینجا جای شوخی نیست و این مسئله روشن است اما ما کار به محتوا داریم؛ ما به این کار داریم که آیا سؤالات پاسخ داده شد یا نشد.

لاریجانی افزود: البته این تعبیر که شاسی را فشار دهند، واقعا تعبیر نادرستی است؛ آقایانی که اینجا هستند یا روحانی هستند و یا در دانشگاه درس خواندند و ما معنی فشار دادن شاسی را نمی‌دانیم.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: نمایندگان سؤال را مطرح کردند و رئیس جمهور هم پاسخ داد؛ نباید یک مطلب حاشیه‌ای را خیلی بزرگ کرد.
نظرات بینندگان