arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

نمايشگاه كتاب، بلاي جان كتاب‌‏فروشان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژمان سلطاني مدير كتاب‌فروشي ويستار كه چند سال پيش با حكمي غيرقانوني مجبور به واگذاري كتاب‌فروشي‌اش شد و در ادامه توانست با شكايت و هزينه‌هاي بالاي استخدام وكيل، ملك تخريب شده‌ي خود را از مالك دولتي پس بگيرد، معتقد است امروز آخرين خريد مردم ممكن است كتاب باشد.

وي در گفتگو با خبرنگار ايلنا، در مورد ضربه‌هاي اقتصادي كه طي چند سال اخير متحمل شده گفت: ملكي كه سرقفلي‌اش را دراختيار داشتيم، با حكم تخليه‌اي غيرقانوني از ما گرفته شد و ظرف 48 ساعت مورد تخريب قرار گرفت. در ادامه ما كوتاه نيامديم و شكايت كرديم و توانستيم ملك تخريب‌شده‌يخود را باز پس‌بستانيم.

وي ادامه داد: اين اتفاق باعث شد كه ضرر و زيان زيادي را متحمل شويم. خرج و مخارج وكيل و شكايت‌هاي متعدد از يك‌سو و از سوي ديگر هزينه‌هاي كمرشكني كه براي بازسازي ملك‌مان صرف كرديم، ضربه‌هاي سنگيني را به ما تحميل كرد. از طرفي جذب مخاطبان و مشتريان از دست رفته كار دشواري بود اما به هر تقدير ما به راه خود ادامه داديم.

سلطاني ضمن اشاره به اين مطلب كه بچه‌هاي زمانه‌يما از فضاي كتاب و كتاب‌خواني فاصله‌ي زيادي گرفته‌اند، گفت: ميزان خريد مرد در حوزه‌ي كتاب، به شدت پايين آمده و اين به دليل آن است كه در هيچ دوره‌اي آن‌طور كه بايد و شايد هزينه‌هاي مناسب براي فرهنگ‌سازي و تربيت فرزنداني كتاب‌خوان در جامعه صورت نگرفته است.

وي با اشاره به نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، اظهار داشت: متاسفانه نمايشگاه كتاب تهران كه به زعم من تنها يك بازار است، صدمات زيادي را به اقتصاد كتاب‌فرووشي‌ها وارد كرده، آن‌چنانكه برگزاري اين فروشگاه بزرگ در ابتداي هر سال، فروش كتاب‌فروشي‌ها را در 6 ماه اول سال به صف نزديك مي‌كند.

اين كتاب‌فروش كه معتقد است هنوز هم كتاب در ايران بسيار ارزان است، گفت: مميزي‌هاي ارشاد طي چند سال اخير بيشتر دامن آثار ارزشمند و درجه‌ي يك را گرفته است در صورتي كه اقتصاد حوزه‌ي كتاب، با فروش كتاب‌هاي كم ارزش و درجه دو و سه تامين مي‌شود زيرا مخاطبان بيشتر طالب كتاب‌هايي از اين دست هستند. اين مساله مي‌تواند براي فرهنگ كشور خبر بدي باشد زيرا اصولا هر چيزي كه در جامعه‌ي ما جدي‌ست، كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
نظرات بینندگان